reklama
 
 

Uživí dav českou nezávislou kulturu? První krok udělal

25. 1. 2013
Crowdfunding už v Česku nasbíral více než milion korun
Doporučujeme

Praha - Crowdfunding - forma kolektivního financování projektů ještě donedávna vypadala především jako zahraniční fenomén. Ambiciózní hudební projekt Gister neprorazil a nepodařilo se mu od fanoušků vybrat dostatek peněz na uspořádání ani jediného koncertu. Další platformy pak zůstávaly spíše v ústraní. Až písničkář Xavier Baumaxa na portálu HitHit vybral na nahrání nového alba částku přesahující 275 tisíc korun a českým rekordem naznačil, že crowdfunding by se mohl uchytit i v Česku.

Aktuálně nejambicióznější projekt HitHit už vybral celkově skoro 750 tisíc korun, další server Kreativci sobě už pomohl realizovat projekty za více než 250 tisíc korun a prvnímu vybranému statisíci se blíží i komplexní hudebně orientovaný portál Music Cluster.

Když všechna čísla sečteme, dostaneme částku přesahující jeden milion. Víru v úspěšné pokračování českého financování davem přitom mají jak majitelé crowdfundingových portálů, tak umělci a umělecké instituce. Právě ti tvoří významnou část aktivních iniciátorů jednotlivých kampaní.

„Po této zkušenosti musím říct, že s dalším projektem, až nějaký vymyslím a až přijde jeho čas, rád zkusím HitHit.cz znovu," říká dosavadní český rekordman v crowdfundingu Xavier Baumaxa, který si na jmenovaném webu zafinancoval album Dawntempo.

Baumaxu k úspěchu dovedla aktivní propagace

Právě příklad HitHitu jasně ilustruje nutnost vyvinutí aktivity z obou stran, aby projekt mohl dosáhnout požadované částky. Po vzoru globální jedničky Kickstarteru se projekty filtrují. V první vlně úspěšní zakladatelé Pavel Eichler a Aleš Burger zužitkovali své dlouholeté kontakty z práce v oblasti kultury a vybrali z nich ty nejnadějnější.

„Myslím, že bude trvat ještě dlouho a Bohemka bude muset vyhrát hodně zápasů, než na tom budeme stejně jako Kickstarter.com a budeme jen probírat žádosti a vybírat ty nejlepší," komentoval současný stav Eichler. I přesto byl pro něj úspěch zhruba poloviny prvních projektů překvapením. „Vysvětluju si to tím, že jsme získali zajímavé projekty a odvedli jsme pro ně kus dobré práce."

Čtěte také
Vylepšujeme kulturní ekosystém, říká šéfka Indiegogo

Mezi nimi bylo mimo zmíněného Xaviera Baumaxy vydání vinylu chystaného alba rapera Vladimira 518, grafická publikace Metrovagonmash o sovětských vagonech metra, uspořádání výstavy tatéra a výtvarníka Lukáše „Musy" Musila v galerii nebo projekt hudební školy pro děti. Kulturní centrum MeetFactory si zase zafinancovalo realizaci letního kina pod dálničním mostem v Dobříšské ulici.

U těch úspěšnějších projektů přitom rozhodně nešlo o pouhé vyvěšení na webu a čekání, co se bude dít dál. „Je za tím z mé strany spousta propagační práce v pozadí. Není to náhoda," říká rekordman Baumaxa.

Pro další fungování po odeznění první vlny nicméně bude důležitá těžko odhadnutelná odpověď na otázku, kolik se v Česku najde subjektů se silnou fanouškovskou základnou, ochotnou projekt finančně podpořit. Na ní je existence crowdfundingových portálů přímo závislá.

Eichler je v tomto ohledu optimistou. „Myslím, že je to budoucnost nezávislé scény a občanské společnosti," tvrdí a výhodu HitHitu vidí právě nabídnutí kvalitní podpory projektům oproti globálním platformám jako je Kickstarter nebo Indiegogo.

Umělci říkají ano

Právě na Indiegogo lze vysledovat první krůčky českého crowdfundingu jako takového. Server totiž umožňuje vystavit svůj projekt v podstatě komukoliv z většiny zemí světa, samozřejmě včetně České republiky. Toho s financováním desky využili mimo jiné kapely The Prostitutes, Fiordmoss nebo třeba Luno.

„Výše vybrané částky (asi 1500 dolarů, pozn. red.) nás ve finále překvapila. Díky tomu jsme mohli vydat desku Zeroth i na vinylu," řekl Martin Chmátal za kapelu Luno. V červenci, kdy skupina kampaň zahájila, však k Indiegogo ještě chyběla zaběhlá a ověřená domácí alternativa.

Nyní existuje přinejmenším jedna taková. Za jednorázovou záležitost navíc (z několika dotázaných) svůj projekt považuje maximálně Robin Kaleta - jeden ze tří autorů připravovaného lyžařského dokumentu Why Not. Jeho projekt nestál pouze na financování davem, přesto jej kvůli veřejnému dotazu na finanční podporu někteří vnímali negativně. „Považuji za marný boj vysvětlovat lidem, jak se na to díváme my, aby to nevnímali negativně," komentuje situaci.

Další už si ale dokáží představit opakované využití crowdfundingu pro realizaci dalších projektů. „Já na HitHit s nějakým svým osobním projektem asi jen tak nepůjdu, ale myslím, že další akce našeho Bigg Boss labelu se tam klidně můžou objevit," tvrdí raper Vladimir 518. Jeho vydavatelství se přitom zadařilo nejen s vydáním vlastní desky na vinylu, ale má na starosti i publikaci Metrovagonmash.

Kulturní centrum MeetFactory pak už má s crowdfundingem další plány, byť s globální platformou (vzhledem k předmětu akce ale naprosto pochopitelnou). „Na Indiegogo teď připravujeme projekt na podporu výstavy Pussy Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru, která bude v MeetFactory od 7. února. Už z názvu vyplývá, že sehnat grant na takový formát výstavy je velmi obtížné a tak to zkoušíme touto cestou," vyzradil plány centra současného umění Petr Hrubeš.

„Dlouhodobě se pokoušíme pracovat s komunitami, aktivně komunikovat s našimi fanoušky a přinášet zajímavé projekty. HitHit se nám zalíbil svým razantním přístupem k věci a skvělou technickou a mediální podporou. Určitě budeme spolupracovat i nadále," dodal za MeetFactory.

Malé dějiny českého crowdfundingu

HitHit odstartoval loni na podzim, už zhruba půl roku před ním se však začaly objevovat první zdomácnělé variace na crowdfunding. Jednalo se třeba o projekty Nakopni mě, Fondomat nebo Kreativci sobě, z nichž pouze poslední jmenovaný dosud pomáhá financovat některé projekty. Ambiciózní projekt Gigster, který chtěl kolektivně financovat koncerty především domácích interpretů, pak kompletně vyhořel, ačkoliv zprávy o něm proběhly množstvím českých médií.

Platforma Fondomat založená hudebním producentem Joem Wakefordem aktuální vyhaslost portálu odvolává částečnou orientací na podnikatelskou sféru. „Velké množství projektů nejsou na našich stránkách přístupné veřejnosti. Jedná se například o obchodní projekty zahrnující duševní vlastnictví nebo o projekty zahrnující specifickou uzavřenou skupinu pro finanční příspěvky chráněné heslem," vyjádřil se k aktuální situaci Wakeford.

Nakopni mě i Kreativci sobě pak plánují své aktivity nadále rozvíjet, ačkoliv oba weby nelze označit vyloženě za živoucí a ačkoliv o jejich projektech nebylo příliš slyšet. Konkrétní podobu však zástupci portálů nevyzradili.

Všechny platformy jsou si oblastí zájmu velmi blízké, konkurenci mezi sebou nicméně necítí. HitHit si kráčí vlastní cestou vyhledávání zajímavých projektů. „Síla týmu je v tom, že nesedíme s rukama v klíně a nečekáme, že se zatáhne nebe a budou z něj padat peníze, ale jdeme štěstíčku naproti," komentuje současný úspěch jeden z jeho strůjců Pavel Eichler. „Na Music Cluster se občas podívám a už jsem několikrát řekl, že si v určité rovině umím představit spolupráci. Kapela, která uspěje u nás, může pokračovat u kluků a naopak," připouští dokonce možnost spolupráce s projektem Music Cluster, která kromě financování nahrávky hudebníkům nabízí také pomoc při její realizaci a následné propagaci.

Přemysl Koudela ze společnosti Kreativci sobě portály označil za kolegy v cestě za realizací něčích snů. Roman Baroš z Nakopni mě zase nevidí v aktivitách jednotlivých serverů výrazné překrývání, jelikož další platformy se dle jeho slov orientují primárně na oblast umění.

Aktivity v říjnu spuštěného Music Clusteru pak představují jakýsi komplexní baliček služeb pro muzikanty. „Music Cluster je především společenství lidí, kteří mají zkušenosti v hudebním a marketingovém průmyslu, takže bychom rádi nabídli veškeré pokrytí potřeb hudebníků. Vybrat si peníze od fanoušků je jedna věc, ale umět je poté správně využít je věc druhá," vysvětluje podstatu aktivit jeden ze zakladatelů Ondřej Škoch.

autor: Adam Pešek

reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama