Vsaďte se, že na naši muziku lidi přijdou!

Karel Veselý
5. 4. 2012 15:25
Gigster pomůže propojit kapely s kluby a fanoušky
Luno
Luno | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Začínající muzikanti dostanou k rozjezdu kariéry užitečného pomocníka, díky portálu Gigster.cz se propojí s provozovateli klubů, kteří zde budou nabízet volné termíny i s optimální cenou a minimálním počtem návštěvníků. Přes portál také budou k dostání vstupenky na koncerty. I do Čech se tak dostává současný trend, který úzkým způsobem propojuje koncertní aktivity muzikantů s internetem a sociálními sítěmi.

"V segmentu klubových koncertů už panuje neměnný systém od revoluce, čili bylo na čase pokusit se dát české scéně nový nástroj," říká jeden z otců projektu Tomáš Tenkrát, podle něhož vzešla inspirace ze stránky Kickstarter.com, která umožňuje fanouškům financovat vznikající umělecké projekty. V kůži mecenášů se ale ocitnou hudební fanoušci, kteří svým dostatečným zájmem umožní uskutečnění koncertu tak, aby neprodělala kapela ani klub. Pokud kapela prodá stanovený minimální počet lístků do předem daného data, koncert se uskuteční. Pokud ne, tak Gigster celou částku do čtyřiceti osmi hodin od data uzávěrky termínu odešle zákazníkům zpět.

Palác Akropolis
Palác Akropolis | Foto: Aktuálně.cz

"Chceme, aby se Gigster stal především účinným nástrojem pro kapely a kluby, umožnil jim jednoduchou kooperaci a obě strany díky němu docílily lepších výsledků," dodává Tenkrát. Kapely budou moci fanouškům nabízet k vstupenkám i bonusy, kompakt či vinyl a nebo možnost podpořit muzikanty větším finančním darem.

Portál byl spuštěn v úterý 27. března, ale zatím je do něj zapojeno jen deset klubů jako je například žižkovský Palác Akropolis a dalších dvacet je v jednání. "Kluby se musí nejdříve oťukat a pochopit, že to pro ně může být velmi užitečný nástroj a že se v tom opravdu neskrývá nějaký postranní úmysl," říká. Gigster bude financován z poplatků za prodané vstupenky.

"Pro začínající hudebníky bylo prakticky nemožný, sehnat hraní v dobrým klubu. A pokud už se to povedlo, byl problém klub naplnit. Gigster podle mě elegantně řeší tyhle dvě mouchy jednou ranou." říká lo-fi písničkář Kittchen, jehož internetové album Menu se stalo senzací domácí nezávislé scény a maskovanému muzikantovi vyneslo nominaci na cenu Vinyla za objev roku.

Kittchen také zahraje společně s dreampopovými Luno a brněnským indierockovým projektem Profesor Leopard na prvním koncertě uspořádaném s pomocí Gister.cz. Měl by se uskutečnit 10. května v Paláci Akropolis, ale jen pokud se prodá dostatečný počet vstupenek.

Kluby jako veřejné zkušebny

Nápad si pochvaluje i promotér Michal Pařízek. „Mohlo by to menším klubům usnadnit zaplnění programu na méně lukrativní dny (neděle, pondělí), kdy se často koncerty nepořádají plánovaně. Právě neznámá jména by v tyto dny mohla kluby zaplnit okruhem svých fanoušků a známých," dodává, že prodej vstupenek za rozdílné ceny díky nimž můžou fanoušci projevit kapele svoji podporu by mohla být budoucnost.

Pařízek, jehož Scrape Sound přivezli do Prahy třeba Akron Family nebo Bonnie Prince Billyho, se ale zároveň doví, že se do akce zapojují i větší kluby, kde je i v poměrně širokém časovém horizontu celkem velký problém najít volné datum. „Obecně je vůbec těžké se do některých klubů dostat a také se často stává, že když si člověk sečte nájem klubu a honorář skupiny či interpreta, tak je často dopředu akce více méně prodělečná či minimálně hodně na hraně."

Foto: Topy

Gigster.cz má ambice stát se časem službou, kterou budou využívat i muzikanti z okolních zemí či manažeři zahraničních kapel křižujících střední Evropou. Dramaturg Meetfactory Michal Brenner si ale nemyslí, že by internetový systém jako je Gigster mohl někdy úplně nahradit "booking manažery", kteří se o propojení kapel a klubů starají, hlavně s ohledem na to jaký chabý zájem vesměs doprovází koncerty méně známých interpretů. „U nás je booking manager zejména někdo, kdo vybere kapelu s ohledem na publikum, které zná a kterému ví co prodat." říká. „Nabídnout prostor a propojit s kapelou dostává klub de facto do pozice veřejný zkušebny."

Sázky s vysokým kurzem

Ve světě už podobné služby existují, ale často fungují jen na principu sociálních sítí, na nichž se kapely propojují s promotéry klubů. Na rozdíl od Gigsteru se ale třetí článek „trojúhelníku" - tedy fanoušek - už o koncertech dozví z jiných zdrojů.

Tak například anglický portál BandWagon využívá 1300 registrovaných kapel a 200 promotérů. Po každé uskutečněné akci můžou muzikanti hodnotit profesionalitu pořadatelů a samozřejmě i naopak. V USA funguje úspěšný web Indie on the Move, jehož služeb prý využívá přes 15 tisíc kapel z celých Spojených Států. Kapely zde mohou plánovat svoje turné přes interaktivní mapu, která jim spočítá i náklady na cestování. Svým klientům pak portál nabízí i další možnosti propagace v médiích.

Kittchen
Kittchen | Foto: theaardvark.cz

Nejúspěšnějším hráčem na tomto poli je americký Sonicbirds, který existuje už jedenáct let a program s jeho pomocí vytváří třeba obří festivaly Bonnarooo či SXSW. Jeho klienty je hlavně muzikantská „střední třídy", jak popisují kapely, které nevyprodávají stadiony, ale mají dost fanoušků na to, aby mohly vyrazit na turné. Po placené registraci vyplní muzikanti v systému kartu s podrobnými informacemi včetně audio ukázek nebo odkazů na recenze a pak už jen čekají na nabídky.

Jenom pasivní zapojení do těchto sítí ale muzikantům nestačí, jak připomíná článek na webu Hypebot: „Sonicbirds a podobné portály jsou trochu jako gambling ve Vegas. Vsadíš peníze a pak doufáš, že se na tvoji složku někdo podívá a s trochou štěstí tě pozve do svého klubu. Kurz na to, že se to stane, je ale pěkně vysoký."

 

Právě se děje

Další zprávy