Praha - Vydat se na sólovou kariéru ze zajetého hudebního tělesa s sebou vždy nese určitou zátěž srovnávání s předchozí tvorbou. Mnozí fanoušci dotyčného často odsoudí jen proto, že nezní jako ve své domovské kapele, případně že zní úplně stejně a jen se přiživuje na odkazu, který pomáhal spoluvytvářet.
Serj Tankian, Amanda Palmerová a Peter Hammill, všichni tři začínali v kapele s relativně věhlasnou minulostí, konkrétně System of a Down, The Dresden Dolls a Van Der Graaf Generator.
Ať už ale důvodem byl přehnaný workoholismus ruku v ruce s velkými ambicemi, prošlapávaní cest nezávislosti nebo snaha prostě se neopakovat, kompletní trojici se podařilo setřást fantoma minulosti a dokázali se v hudebním světě etablovat jako plnohodnotní sóloví umělci. A tak nyní přijíždějí i na svá česká vystoupení.
Tip týdne: Serj Tankian s rockovým Harakiri
Poslední rok byl pro Serje Tankiana, zpěváka loni koncertně obnovených System of a Down, poměrně hektickým obdobím. V lednu měl premiéru jeho muzikál Prometheus Bound, s oživenou kapelou koncertoval na třech světadílech a ještě stihl dokončit práci na čtyřech deskách, z nichž jedna byla klasická symfonie Orca a další rocková Harakiri.
„Ta deska se naprosto liší od všeho, co jsem kdy natočil. Je to mnohem větší jízda a víc punk s vlivy gotické hudby a elektroniky osmdesátých let, dynamicky to sahá od těžkého rocku k velkým melodickým písničkám," popsal Harakiri sám zpěvák a dodal, že texty alba od osobní roviny přesahují k politickým a filosofickým tématům.
Právě v rámci propagace poslední sólové desky, která se nese v duchu Tankianova sólového rozvíjení dědictví System of a Down a jejíž část vznikla na iPadu, se hudebník zastaví také v pražské velké Lucerně.
Coby sólový interpret se Tankian českému publiku představil už před dvěma lety na Výstavišti v doprovodu Českého národního symfonického orchestru. Tentokrát jeho kapela bude poněkud skromnější. Jsou jí američtí Viza s klasickou rockovou nástrojovou skladbou, pouze rozšířenou o další perkuse.
Serj Tankian, středa 24. října, Praha - velký sál Lucerny, 1025 korun v předprodeji
Nezávislý punkový kabaret Amandy Palmerové
Art-punkerka se zálibou v kabaretní hudbě Amanda Palmerová se na sólové dráze stala průkopnicí nezávislého přístupu a dosavadním vyvrcholením jejích snah vymezit se vůči nahrávacímu průmyslu byl způsob financování aktuální desky Theatre Is Evil. Požadovaná částka sto tisíc dolarů na crowdfundingovém portálu Kickstarter se totiž nakonec vyšplhala někam lehce za milion.
Proto když hudebnice přišla s nápadem, že z ekonomických důvodů bude na jednotlivých zastávkách turné najímat hudebníky, kteří by měli hrát pouze „za pivo", opřel se do ní poměrně radikálně producent Steve Albini a posléze i velká část blogosféry.
Přehnaně úsporných snah se tak po chvíli vzdala a pod hlavičkou projektu Amanda Palmer and the Grand Theft Orchestra do Prahy dorazí s řádně placenými muzikanty, aby propagovala stále ještě čerstvou nahrávku Theatre Is Evil.
„Ostře nabroušené punkové kytary se zde o místo dělí s osmdesátkovými syntezátory a teatrálně stylizovanými vokály," píše o desce Karel Veselý a připomíná také aktuální ozvěnu epičnosti osmdesátkového popu. „Ten se ale ještě kříží s její zálibou v meziválečném kabaretu, jenž pompéznost glam popu ještě jednou překódovává," dodává.
Zdánlivě přeplácanou kombinaci však Palmerová dokázala udržet na uzdě. Výstřednost není samoúčelná a deska jako celek je vlastně příjemná a vcelku osvěžující. Snad bude i aktuální koncert, pro případné zájemce bohužel už vyprodaný.
Amanda Palmer and the Grand Theft Orchestra, pondělí 29. října, Praha - Palác Akropolis, vyprodáno (lístky v předprodeji stály 720 korun)
Prog-rocková ikona Peter Hamill
Po dvou letech se do Prahy vrací Peter Hamill - zpěvák, rockový písničkář, skladatel a multiinstrumentalista, který se mimo hudební showbusiness pohybuje už třicet let. Do širšího povědomí se dostal především díky účinkování ve skupině Van Der Graaf Generator a na její tvorbu navazuje dodnes, od reunionu v roce 2005 dokonce hudebník znovu paralelně funguje coby sólista i člen kapely.
Podobná situace byla už před jejím rozpadem v roce 1978. Tehdy měl Hamill na kontě sedm sólových alb, kde se naplno projevovala jeho největší obava, tedy možnost opakování sebe samého. Kvůli tomu se na jednotlivých nahrávkách dodnes snaží měnit nálady.
„Ano, mám-li z něčeho hrůzu, tak je to opakování. Každou další desku beru jako výzvu," říká. „Zároveň se alby prolíná jednotící linka - můj pohled na hudbu. Bez ohledu na momentální obsazení by muzikantova citlivost měla zůstávat nedotčená," dodává a očividně se mu to daří. Jeho vliv na svou tvorbu přiznávají třeba Johnny Rotten, dříve zpěvák Sex Pistols, či Nick Cave.
V textech se Hammill blíží takřka básnickému projevu a používá bohatý, metaforický jazyk. Ostatně vydal i dvě knihy básní, textů a povídek. „Každý z textů by měl vyprávět určitý příběh," komentuje obsah zatím posledního, v pořadí celkem čtyřicátého, alba This. „Každá písnička by měla být jako určitý soundtrack a mít i vizuální kvalitu," vysvětluje hudebník a nyní se pokusí svou vizi obhájit i naživo.
Peter Hamill, středa 24. října, Praha - Roxy, 440 korun v předprodeji
Beatboxový kolektiv Bauchklang s Bonusem
Rakouská pětice beatboxerů Bauchklang na českých pódiích vcelku zabydleným jménem. Předchozí koncert se datuje k letošnímu dubnu a zhruba po půlroce se čistě vokální pětice, jejíž název v překladu znamená čistý tón, znovu vrací.
Bauchklang v polovině devadesátých let založil zpěvák Andreas Fränzel - nadšenec do tehdy stále poměrně mladé vokální formy zvané beatbox. Společnou řeč ohledně své záliby našel se čtyřmi dalšími vokalisty a společně tak bez používání jiných hudebních nástrojů, než jsou vlastní ústa, začali vytvářet hudbu čerpající z mnoha odnoží urban music, především z hip hopu, drum'n'bass, reggae či dubu.
Za svou více než patnáctiletou hudební dráhu vydali pět řadových alb, za něž získali několik ocenění včetně rakouské obdoby Grammy zvané Amadeus Award nebo celoevropské ceny pro mladé hudebníky Youngster of Art Award.
Přímo před nimi se přestaví Martin Hůla aka Bonus. Ten se začátkem letošního roku stal historicky prvním vítězem hudebních cen Apollo a od té doby je jedním z domácích nejpilněji vystupujících interpretů.
Bauchklang, čtvrtek 25. října, Praha - SaSaZu, 340 korun v předprodeji (390 na místě)