Kamil Fila hodnotí na festivalu v Karlových Varech oscarový film Parazit | Video: Kamil Fila
Parazit na Aerovodu
Portál Aerovod nenabízí jen snímky z portfolia distribuční společnosti Aerofilms. Lze si tu vybrat z tematicky sestavených kolekcí včetně Cyklu Citrus, nabízejícího tuzemské filmové debuty, či svěží směs westernu, pohádky a hororu Nenasytná Tiffany. Nebo ze souboru oscarových filmů. Ten nabízí mimo jiné aktuálního vítěze sošky za nejlepší film, jihokorejskou společenskou satiru Parazit, která se letos stala prvním neanglicky mluveným snímkem, jenž kdy zvítězil v hlavní oscarové kategorii.
Parazit představuje skvělý vhled do dynamické korejské produkce, v níž se tvůrci jako právě autor Parazita Pong Čun-ho nebojí mísit mnoho žánrů a přitom dosahovat unikátních výsledků: jejich filmy patří k nejpopulárnějším domácím hitům, na které se chodí víc než na Hollywood, a přitom zároveň objíždějí nejprestižnější zahraniční festivaly.
Parazit začíná jako komedie o jedné rodině ze společenského dna, která se rozhodne promyšleně infiltrovat do života jiné, naopak velmi bohaté rodiny. Honosné sídlo se však brzy stává prostorem pro mnoho vypravěčských zákrut a výsledkem je krkolomná, avšak precizně natočená jízda, v níž není sympatických postav, přesto si ji nejde nezamilovat.
Parazit je kritikou jihokorejského kapitalismu, zároveň to však není snímek, který by diváky přiměl sympatizovat s těmi sociálně slabšími. Nehledá jednoduchá řešení, ale především neustále promyšleně šťouchá pod žebra. A přitom stíhá bavit, děsit i šokovat.