Recenze: Depp a Jolie zdefraudovali odpočinkový film

Kamil Fila Kamil Fila
4. 2. 2011 11:00
Cizinec je zbytečný snímek plný nudného pozlátka
Foto: Sony

Recenze - Johnny Depp jede už dvě dekády v tempu dva až čtyři filmy ročně a není tedy divu, že čas od času neodhadne výběr scénáře. Od dob Tajemného okna (2004) ale nikdy na plátně nepůsobil tak ztraceně a nepatřičně jako ve snímku Cizinec (v originále The Tourist).

Už to řekli mnozí jiní, ale vážně to vypadá, že to pro něj byl jen turistický výlet do Benátek, vlastně taková obchůzka, při níž si prohlédl pár domů a jeden pak koupil. Nějaké hraní ho vlastně moc nezajímalo.

Foto: Sony

Anebo možná se naopak natolik vžil do role chlapíka, který je hrozně nudný a nezajímavý, až prostě na diváky působí dokonale nudně a nezajímavě. Jen snad trochu opuchleji, než jsme zvyklí z jiných filmů. Možná právě za tento přesvědčivý výkon dostal nominaci na Zlatý Glóbus.

Anebo to bylo proto, že hlasující novináři chtěli mít na večírku dvě velké hvězdy Johnnyho a Angelinu; a kromě toho brali úplatky. Ano, ano, všechno to jsou vtipy, výtky a obvinění, které už někde zazněly. Ale Cizinec si pomalu ani nezaslouží, aby si na něj někdo vymýšlel něco nového.

Kdo to hraje, na koho a proč

Depp hraje "cizince ve vlaku", k němuž se přifaří tajuplně krásná žena, která se snaží přesvědčit všechny, kteří ji sledují, že to je její bývalý milenec. Ten totiž ukradl jednomu mafiánovi hodně, ale opravdu hodně peněz, a nechal si udělat plastiku. Vlak dojede z Paříže do Benátek, kde má začít velká šaráda (či rošáda), ale až do finále nevíte, kdo ji hraje, na koho a proč.

Foto: Aktuálně.cz

Angelina Jolie už po všech těch plastických operacích a ve stádiu trvale udržitelné anorexie dovede být jen sošná. Zkrátka pouze se tvářit vznešeně, plout na podpatcích a občas se lehce pousmát a pomalu mrknout víčky. Cokoli víc by jí asi potrhalo mejkapové štuky, co má na obličeji.

Ve filmu samozřejmě musí být scéna, kde její rty natřené křiklavou rtěnkou vypadají jako krvavá rána. V každé scéně si taky převleče šaty, případně trochu změní účes. Při plesové stylizaci do Sophie Lorenové (děj se přece odehrává v Itálii) bohužel poněkud ruší trčící klíční kosti.

Nepožaduje se, aby moc mluvila, protože pak působí aspoň tajemněji, vědoucněji a osudověji. Na rozdíl od Salt, Wanted, Mr. a Mrs. Smith a Tomb Raidera ani nemusí předvádět nic akčního, maximálně řídit motorový člun. Účes má tedy dokonalý, i když jí dá zlý mafián facku; respektive pocuchá se jí jen do dokonalého výzoru.

Děj se vleče neuvěřitelně líně a při většině tzv. akcí, v nichž se neděje nic vzrušujícího a nevzniká pocit mimořádného ohrožení, jen šumí do ztracena. Mezi Deppem a Jolie to nejiskří, protože zčásti ani nemá, ale když pak nebohý turista vyřkne za odjíždějící lodí a vlajícími vlasy "Ale já tě miluju", těžko každopádně chápat proč.

Foto: Aktuálně.cz

Končí se rádoby rozkošným happy endem, který na nás pomrkává "to jsme to mazaně skouleli, co" - ovšem na lep této rafinovanosti asi sedne málokdo. Vzniká spíš pocit nekonečné prázdnoty, jež se nedá popsat slovy, a také podvodu úplně jiného řádu než rafinovaně vypravěčského.

A natočí takovou...

Zřejmě největší záhadou zůstává jméno režiséra. Nejde jen o to, proč se někdo jmenuje Florian Henckel von Donnersmarck (a ne třeba Hund Karl von Bahnhof), ale hlavně o to, že dotyčný natočil předtím v Německu oscarový snímek Životy těch druhých, který funguje jako vynikající thriller a zároveň slouží jako očistná reflexe bývalého režimu ve Východním Německu.

Von Donnersmarck kromě toho vystudoval v Leningradu ruštinu a literaturu. V anglickém Oxfordu pak politologii, filosofii a ekonomiku. A nakonec filmovou režii v Mnichově. Nyní je členem francouzského Řádu umění a literatury a bavorského a severorýnského Řádu zásluh a Akademie filmových umění a věd. A natočí takovou sra...

Foto: Aktuálně.cz

Můžeme se jen nevěřícně ptát, jak je to možné. Semele Hollywood každého tak na kaši, že jméno a talent nezaručují nic a výsledkem práce bude mdlý prefabrikát? Nebo si fakt všichni chtěli udělat jen dovolenou a bez ohledů na následky hazardovat se svou reputací?

Předpokládám, že von Donnersmarckova ambice byla o něco větší než "ukázat pár hezkých obrázků" - což je asi tak jediné, co si na Cizinci pochvalují jeho ojedinělí a vlažní zastánci. Cizinec má náběh k tomu být "film s tajemstvím" jako od Hitchcocka. Tomu nahrává, že je opravdu až starosvětsky stylizovaný a cudný. Jenomže doba pokročila nejenom v tom, co se smí ukazovat a o čem se smí mluvit, ale i v případě toho, co se považuje za základně věrohodnou zápletku.

Zkuste si porovnat Cizince třeba s Obvyklými podezřelými, kteří už taky byli natočeni před nějakou dobou, a uvidíte rozdíl v přístupu. Po Obvyklých podezřelých už nelze dělat krok zpátky a věřit na nižší náročnost a vyšší naivitu publika - pokud se tedy chcete holedbat, že nabízíte inteligentní film.

My plebejci chceme víc

Foto: Aktuálně.cz

Cizinec je tak především zvrácenou představou člověka z lepšího světa o tom, jak vypadá odpočinková zábava. Von Donnersmarck si zřejmě myslí, že pokud se postavy pohybují v Benátkách, bydlí v drahém, starožitně zařízeném pokoji a jdou na ples v róbě a bílém obleku, tak to samo o sobě je hrozně atraktivní.

Možná tím naplňuje i představy amerického turisty o tom, co to je "kultura" a "místa s historií". Jenomže se přitom zapomíná, že v Benátkách jsme byli už desetkrát s Jamesem Bondem a kromě toho, že tam pod mosty plují lodičky, se tu odehraje i dost akce.

Můžete nadávat na přeakčnělost a překombinovanost mnoha dnešních filmů, ale lékem na tyto neduhy není to, pokud tvůrce nabídne jen zdlouhavé a zmatené vyprávění o podvodníkovi, jehož plány by nikdy nemohly takto vyjít, a aby se nesmyslnost zápletky přehlušila, tak se na diváky bude valit přehlídka luxusu. Ani letecké záběry na město z vrtulníku a kroužení okolo jedoucího vlaku dálkově ovládanými vrtulníčky s kamerou nejsou z filmařského hlediska nic, zač by se mělo tleskat.

V jistém ohledu představuje Cizinec podobně nesoudný úlet jako loňský Sex ve městě 2. Jde o typ filmů, které nejenomže sází na to, že nás oslní pozlátkem, ale působí také jako velký tunel, kdy si někdo z producentů potřeboval ulít prachy. Protože sledovat tohle nijaké nic s vědomím, že rozpočet byl kolem 100 milionů dolarů, vyvolává už značně nelibé pocity. Ano, honoráře hvězd jsou velké a zajistit natáčení v dotyčných lokacích drahé. Ale proč investovat takové peníze, když se neukáže nic pořádného?

V rámci chození do kina neexistuje nic horšího než málo zábavný "oddechový film". Kdy aristokrati typu von Donnersmarcka pochopí, že my plebejci chceme podstatně víc, abychom se mohli bavit?

Nemyslím si, že recenze mají sloužit k tomu, aby někoho posílaly do kina, nebo odrazovaly od návštěvy. Stačí, když si porovnáte názory a argumenty recenzenta s vaším vkusem a viděním světa. Ale tentokrát cítím potřebu říct jasně: Nechoďte na Cizince a nepodporujte svými penězi podobné nehorázně "defraudační" filmy.

Sám čestně prohlašuji, že jsem si snímek The Tourist stáhnul z internetu, protože jsem za něj odmítnul platit v kině, zhlédnul jsem ho jednou, vymazal a nikdy bych ho nikomu nepřepálil ani ho dále nesdílel ke stahování. To bych jinak neudělal ani nejhoršímu nepříteli.

Cizinec
The Tourist
Žánr: Akční, Drama, Thriller
Režie: Florian Henckel von Donnersmarck
Obsazení: Johnny Depp, Angelina Jolie, Rufus Sewell, Paul Bettany, Clément Sibony, Bruno Wolkowitch, François Vincentelli, Jean-Marie Lamour, Timothy Dalton, Steven Berkoff, Alessio Boni, Julien Baumgartner, Igor Jijikine, Christian De Sica, Renato Scarpa, Ralf Moeller, Raoul Bova ad.
Délka: 103 minut
Premiéra ČR: 27.01.2011
 

Právě se děje

Další zprávy