Cannes 2013 - Venuše v kožichu od Romana Polanského zakončila běh dvacítky soutěžních filmů Cannes 2013. Snímek, v němž režisér zpracoval divadelní hru Davida Ivese o režisérovi, který na divadelních prknech zkouší Sacher-Masochovu Venuši v kožichu, potvrdil klidnou retro náladu, která se táhla celým festivalem.
Začalo to vlastně už volbou plakátu - krásnou černobílou fotkou s Joanne Woodward a Paulem Newmanem, která vznikla při natáčení snímku A New Kind Of Love Melvilla Shavelsona přesně před čtyřiceti lety. Pak už se velká dramata odehrávala zejména na ulici, ať už šlo o krádež šperků z hotelového sejfu jako vystřižená z thrilleru Briana de Palmy Femme Fatale, který se shodou okolností také odehrával během canneského festivalu, anebo o "chrastavskou střelbu" během televizní show.
Na plátně jsme třaskavých momentů zažili jenom pár: drsné mučení v dramatu z drogové války Heli od Amata Escalanteho, krvavé výjevy v Jen Bůh odpouští od Nicolase Windinga Refna, a také velmi otevřené sexuální scény v Blue Is The Warmest Colour od Abdellatifa Kechiche.
Minimalistické drama
Sexuality se týká i Polanskiho novinka. Venuše v kožichu je minimalistickou podívanou ve stylu jeho posledního filmu Bůh masakru. Režisér si celých devadesát minut vystačí s pouhými dvěma postavami, jednou z nich je jeho vlastní žena Emmanuelle Seigner.
Divadelní režisér Thomas (Mathieu Amalric) měl perný den, v pařížském divadle dělal konkurz na hlavní roli hry Venuše v kožichu dle známého románu Leopolda von Sacher-Masocha o Severinovi, jehož Wanda von Dunajew poblázní tolik, že chce být jejím sluhou. Thomas je rozčarovaný, žádná z adeptek se mu nelíbila. A teď sem z deštivé ulice přichází opozdilkyně Vanda (Emmanuelle Seigner). V poněkud vulgárním kostýmku, s hlasitou žvýkačkou a s prořízlou pusou. Vnutí se unavenému Thomasovi, ačkoli má za to, že má hrát ve hře založené "na té písničce od Velvet Underground", on jen mávne rukou, aby předvedla pár řádek ze hry. A nestačí se divit.
Venuše v kožichu je po Bohu masakru pro Polanskiho druhou adaptací divadelní hry v řadě. Polanski ovšem tvrdí, že se za tím neskrývá hlubší koncept, látka se mu prý líbila. A koneckonců, i jeho slavný debut Nůž ve vodě se odehrával mezi pouhou trojicí herců.
S tím, jak je Thomas z Vandina výkonu unešený, stírá se hranice mezi skutečným životem a divadelním příběhem. Scénárista David Ives obě roviny zkušené proplétá, s Polanskim se věnují několika rovinám ovládání, ať už jde o sexuální dominanci a otroctví nebo vztah režiséra a herečky.
Seigner se stává ženou
Mathieu Amalric vodí Thomase, který vypadá podobně jako sám mladý Polanski, mezi únavou a touhou, mezi nervozitou, obdivem k herečce a záblesky režisérského diktátorství.
Hvězdnou roli tu má ovšem Emmanuelle Seigner. Když se v divadle objeví poprvé, připomíná mladičké nočňátko Michelle z thrilleru 48 hodin v Paříži (1988), kde ji také Polanski objevil. Thomasovy režijní poznámky sice nadšeně odkývá, ale neví nic o pozadí hry, o historii, o kontextu.
Během hodiny a půl se z ní ovšem stává žena, za níž se při jakékoli příležitosti otočí všechny hlavy, zejména ty mužské. Seigner je v obou polohách jistá, přeskakuje mezi nimi bez nejmenšího problému, i když na to má občas jen mrknutí oka.
Minimální možnosti divadelního sálu využil Polanskiho oblíbený kameraman Pawel Edelman ke cvičení v trpělivosti, v pravý moment pak několika světly dramaticky mění náladu celého výjevu.
Polanski ve Venuši v kožichu nabízí dva skvělé herce a téma, které by možná před lety pojal mnohem explicitněji. Dnes mu stačí náznaky. V tomto ohledu jde o velmi dobrou hru, i když nejspíš hlavně pro ty režisérovy oddanější fanoušky.
Čtěte také
Canne 2013: Jarmusch vlil upírům do žil čerstvou krev
VIDEO: Pandy a šunka. Mladí animátoři uspěli v Cannes
Cannes 2013: Krvavé noci v Bangkoku odpouští jen Bůh
Cannes 2013: Pan Božský mezi striptérkou a světicí
Cannes 2013: Ňouma bratří Coenů může snít o Oscarech
Cannes 2013: Rozchod Ahmada a Marie. Tentokrát v Paříži
Cannes 2013: Emmu Watson fascinují prachy, koks a Paris
Cannes 2013: Tajný sex mladé a nádherné Marine Vacth