Cannes 2013: Emmu Watson fascinují prachy, koks a Paris

Šimon Šafránek
17. 5. 2013 20:50
Sofia Coppola představila v Cannes svou novinku The Bling Ring. Je jako Spring Breakers pro holky
Foto: FDC

Cannes 2013 - Sofia Coppola se dlouhodobě věnuje mladým holkám, jejich snům, hledání místa na světě. A taky vlastnostem, které u nich zřejmě nenávidí: bezhlavé sjíždění módních trendů, fascinaci celebritami a symboly bohatství. Jako bývalá internistka u Chanelu o tom nejspíš ví své.

Ve jménu opakování

The Bling Ring vznikl na motivy skutečných událostí a Coppola to neskrývá, stejně tak si pohrává s divákovou neznalostí daných událostí - příběh vypráví formou flashbacku.

Na kalifornské střední škole si Rebecca (Katie Chang) vyhlédne nového spolužáka Marka (Israel Broussard), který vypadá spíš jako počítačový chytrolín než hipsterský lamač srdcí. Jenže Rebecca ani žádného lamače nepotřebuje, naopak jí imponuje Markův bezchybný cit pro styl a hluboká znalost módních značek.

Foto: Aktuálně.cz

A taky, že je snadné ukecat ho do bláznivých dobrodružství. Po jednom mejdanu jdou například ulicí a zkoušejí, které auto nebude zamčené. A copak v něm najdou? Prachy, kokain, vstupenku do nového života? Coppola sekvenci natáčí dynamicky, vzrušení hrdinů se přenáší na diváky beze ztráty zlomku energie.

Dvojici, k níž se brzy připojí kamarádka Nicki (Emma Watson), její nevlastní sestra Sam (Taissa Farmiga) a blonďatá Chloe (Claire Julien) se zálibou v čemkoli tygrovaném, tohle ovšem brzy přestává stačit. 

Na internetu si zjišťují, kdy jsou celebrity jako Paris Hilton nebo Lindsay Lohan na cestách, a pak se bez potíží vloupávají do jejich honosných vil a sídel. Není těžké se přistihnout, jak s tlukoucím srdcem uvažujete, jestli má Paris v pokoji opravdu polštáře s vlastním portrétem. Zejména ženské publikum pak ocení momenty, kdy dívky objevují celé místnosti plné drahých šatů, bot a doplňků.

Foto: FDC

Při nezvaných návštěvách jsme svědky stále stejné rutiny: holky se rozběhnou za svým materiálním snem a la Sex ve městě a Mark se stresuje, že by už měli vypadnout. Opakování bylo režisérčinou oblíbenou pomůckou už v přelomovém Odnikud nikam a The Bling Ring jde spíše v jeho stopách, než aby byl klonem dřívějších filmů (Ztraceno v překladu, Marie Antoinetta).

Dívčí záležitost

The Bling Ring se zabývá tou širokou vrstvou dospívajících, pro niž je typické relativní bezpečí, touha po lesklém životě „jako z televize" a všeobjímající nuda.

Foto: FDC

Tedy podobný koláč, jaký si ukrojil Harmony Korine ve Spring Breakers. Jenže tam, kde si Korine vystačil s jednou scénou, jíž těžil na krev, Coppola diváka baví bohatší skládankou repetitivních výjevů (vloupání, večírky). A i když i rozhození hrdinů je podobné: čtyři holky a jeden kluk, v přímém srovnání je Spring Breakers výrazně mužskou vizí dospívání, zatímco The Bling Ring ženskou.

Film je natočený bravurně. Hlavní pozornost je nepochybně upřená k Emmě Watson, pro niž jde o první velkou roli po kouzelnické Hermioně v Harry Potterovi. Coppola jí ale nedala hlavní roli a Watson se drží příjemně zpátky, svým neznámým kolegyním nechává dostatek prostoru. A že umí, každá z nich. Herecky je tak film kolektivní podívanou.

Adept na palmu

Kamera staví na kontrastu dokumentárních, rozechvělých záběrů a precizně zarámovaných celků. Obraz působí spíš ploše, trochu jako z hodně dobrého mobilního telefonu, režisérka navíc často používá monochromní záběry z bezpečnostních snímačů. The Bling Ring je posledním dílem kameramana Harrise Savidese, stálého spolupracovníka Guse Van Santa či Davida Finchera. Budiž mu země lehká.

Coppola měla vždycky smysl pro hudební podkres a The Bling Ring nabízí několik výjimečných scén, v nichž se obraz s hudbou prolíná tak lehce, že by mohl závidět nejeden režisér videoklipů. Žánrově se Coppola drží módy, nechybí tu Azealia Banks (212), Kanye West (All of the Lights) nebo M.I.A., jejíž Bad Girls zní v momentě, kdy se slabším povahám zastaví srdce.

The Bling Ring je film, který by v Cannes klidně mohl soutěžit o Zlatou palmu, ale z dramaturgického hlediska je zajímavé, že mu organizátoři dali čest otevřít sekci Un Certain Regard. Je to opět film o nekonečném mejdanu, stejně jako zahajovací Velký Gatsby. Dívá se na něj ale čerstvěji, hravěji. Pokud někdo hledá rozdíl mezi oběma sekcemi, při srovnání obou filmů jej vidí na první pohled.

Film se do českých kin dostane 20. června.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy