The Strokes našli energii. Ale možná jen kvůli smlouvě

Adam Pešek
4. 4. 2013 13:13
Album Comedown Machine vzniklo zřejmě jen z povinnosti. A je to znát
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Poslední studiový zásek, dva roky starou desku Angles, The Strokes nahrávali ve dvou studiích. V jednom byla kapela a z druhého své vokální party posílal frontman Julian Casablancas mailem. Byli na pokraji rozkladu, stejně jako vlna garage rockového revivalu, kterou s přelomem tisíciletí iniciovali. Teď se minulosti začali nepatrně pošklebovat a snaží se znovu najít ztracenou kreativní energii.

Hned v refrénu otvíráku Tap Out se Casablancas vyznává, že nic nechápe a nechává na jiných, ať mu vypráví o vlastní minulosti. Ve slokách se nechává unášet exaltovaným falzetem a sladkou životní nevědomostí. Posluchačsky přívětivá skladba Strokes přenáší do 21. století, má mnohem blíž k Phoenix než k hlasitému debutu Is This It. Dál ale zůstane pouze nevyhraněný postoj.

Foto: Aktuálně.cz

Strokes se snaží vyrovnat s přerodem v kapelu pro velké stadiony, s posunem retro-rockových variací do období nové vlny a zároveň pomrkávají na oddané fanoušky ze svých úspěšných počátků. A občas při tom tápou, jak moc mají historické exkurzy brát vážně.

Spasitelé rocku s problémy

Už bývalý redaktor NME James Oldham vynesl zkraje roku 2001 nad novými spasiteli kytarové hudby pozoruhodný soud. Byl jedním z prvních lidí, kdo slyšel EP The Modern Age, tedy nahrávku, od níž se nadále odvíjela věhlasná dráha kapely. Napsal tehdy, že horlivost Strokes má mnohem víc společného s mizerným stavem rocku, než s kvalitou jejich písní. Oldhama pár měsíců poté z NME vyhodili a vlajková loď britského hudebního tisku se výrazně zasadila o rostoucí popularitu kapely. Před vydáním řadového debutu Is This It se objevila rovnou třikrát na titulní stránce a ostrovní poblouznění se brzy přeneslo i do Ameriky.

Ať už budeme s Oldhamem souhlasit či nikoliv, životní situace žánru se oproti přelomu tisíciletí nezlepšila. Další jeho resuscitátoři The White Stripes skončili, The Hives se zavděčí sotva vlastním fanouškům a na The Vines si skoro nikdo nevzpomene.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Strokes se už na řadové dvojce Room on Fire vyčítalo okaté opakování sebe samých, nicméně do neurvalého drhnutí kytar nenápadně pronikala kytarová sóla Nicka Valensiho. Koncept autokratické vize Juliana Casablancase o přímočarých gymnazijních rebelech se začal rozpadat právě, když se další členové chtěli na tvorbě přímo podílet. Místo kolektivní kreativity přišly vnitřní spory, které se až teď daří zažehnat. A spolu s náladou uvnitř se zvedla i výsledná tvorba.

Ironický úsměv nad novou vlnou

Výraznou část skladeb na Comedown Machine už Strokes nestaví od kytarového riffu (když zrovna nepočítáme stadionovou variaci na Is This It v podobě prvního singlu All the Time), ale nástroje Valensiho a Hammonda se organicky proplétají. Struktura jako by vycházela z jam session kytaristů bez sklonů (pravděpodobně i technické zručnosti) k exhibici, kde jeden nadhodí nápad a druhý se ho snaží doplnit. 

The Strokes
The Strokes | Foto: thestrokes.com

Jednou tyto tendence podpoří funky rytmus Welcome to Japan táhnutý baskytarou, v rychlejší Partners in Crime hravě nesmyslný text s odkazy k dění v hudebních klubech. Dokonce i v baladě 80's Comedown Machine stojící na nezvyklém zvuku mellotronu se hledá neotřelý zvuk v opakovaném používání echo efektů. 

Osmdesátá léta a romantizující tendence nové vlny se ostatně staly jedním z námětů aktuálního retro-rockového pátrání, nejsou jen dodatečným emblémem v názvu titulní skladby.

Nahrávka přímo těží ze snového potenciálu primitivních synťáků, ale zároveň se éře ušklíbá Casablancasovým přehnaným falzetem, mezi nímž a ležérně intonujícím hlasem se pravidelně přechází. 

Projevuje se tak intelektuální přístup hloubání v hudebních relikviích, ale zároveň si od nich Strokes ponechávají ironický odstup a nechtějí se s nimi plně ztotožnit. Ne vždy s tím ale slaví úspěch. Třeba One Way Trigger zní jako vybrakovaní hoši z A-ha a mohla by fungovat snad leda v naspeedované verzi archivního pořadu Cvičme v rytme.

Na pódia nepůjdeme!

The Strokes
The Strokes | Foto: thestrokes.com

Část nového materiálu se dala dohromady z věcí, co dříve zůstaly ležet stranou. Pravděpodobně půjde o ty, které přímo pomrkávají k hlučnější minulosti (50/50) nebo o závěrečnou romantickou lo-fi záležitost Happy Ending. Ta by klidně mohla figurovat v tracklistu projektu Little Joy, za nímž stál bubeník Fabrizio Moretti a v němž se krátce mihnul i kytarista Nick Valensi.

Trochu to působí, jako by Strokes účelově nastavovali stopáž k naplnění albového formátu. Pátou studiovkou si totiž definitivně splnili svůj kontrakt u labelu RCA Records. Sice znovu nalezli závan vitality a navenek se tváří, že jsou zpátky pohromadě. Ale rozhodnutí nedávat rozhovory a nevyrazit s Comedown Machine na koncertní turné vyvolává určité pochybnosti.

Strokes ukázali potenciál vystoupit ze stínu, kam se vlastními rozmary uvrhli. Ovšem to by museli nejprve sami chtít.

The Strokes: Comedown Machine. Sony Music, 25. března 2013, 39:51 minut

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 26 minutami

Export zbraní z ČR loni stoupl na až na 18 miliard korun, tvrdí zbrojaři

Export zbraní a vojenského materiálu z České republiky loni vzrostl podle odhadu Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu na 17 až 18 miliard korun. Její prezident Jiří Hynek to řekl na středečním zasedání sněmovního výboru pro obranu. V roce 2018 export zbraní a vojenského materiálu činil 14 miliard korun, o rok dříve 15,1 miliardy. Oficiální čísla za loňský rok budou známa zhruba v polovině roku. Pokud by se odhad potvrdil, šlo by o jeden z nejlepších výsledků za poslední roky.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Mosquera se vrací do Bohemians

Fotbalista Jhon Mosquera se po třech a půl letech vrací do Bohemians 1905. Devětadvacetiletý kolumbijský křídelník uspěl na zkoušce a coby volný hráč podepsal s Pražany smlouvu do konce sezony. Vršovický klub o tom informoval na svém webu.

Mosquera se k týmu připojil minulý týden. Absolvoval několik tréninků a úspěšně prošel lékařským vyšetřením. "Snažil jsem se Jhona několik týdnů přesvědčit, aby přiletěl do Čech a mohli jsme se potkat a probrat jeho působení u nás. To se nakonec povedlo," uvedl ředitel "Klokanů" Darek Jakubowicz.

Bohemians poprvé získali Mosqueru v létě 2014 z třetiligového španělského Hérculesu, nejprve na hostování a poté na přestup. Rodák z Cali v 55 utkáních české nejvyšší soutěže zaznamenal tři góly a šest asistencí a stal se oblíbencem fanoušků.

V létě 2016 se Mosquera rozhodl z Ďolíčku odejít, přestože měl s Bohemians platnou smlouvu. Po návratu do Kolumbie působil v Atléticu Nacional, s nímž si zahrál i na mistrovství světa klubů, a naposledy v Deportivu Cali.

před 1 hodinou

Do výběru nového šéfa CDU se plést nebudu, slíbila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová tvrdí, že se do výběru budoucího předsedy své Křesťanskodemokratické unie (CDU) a příštího kandidáta na kancléře neplete. Na tiskové konferenci po setkání s finskou premiérkou Sannou Mariovou ve středu řekla, že už v roce 2018 spolustraníkům slíbila, že se nebude do hledání svého nástupce vměšovat. CDU začíná hledat nástupce Annegret Krampové-Karrenbauerové, která před časem oznámila, že z čela strany odstoupí.

"Mou zkušeností historické povahy je, že by se předchůdci do něčeho takového neměli plést," uvedla Merkelová. "A tím se řídím," dodala. Už v říjnu 2018, kdy se vzdala funkce předsedkyně CDU, kancléřka podle svých slov spolustraníkům slíbila, že "se do otázky, kdo v budoucnu povede CDU a nebo kdo bude kandidátem na kancléře, nebudu vměšovat". Neznamená to ale podle ní, že by s možným budoucím kancléřem nemohla mluvit. Němce čekají řádné volby příští rok.

Zdroj: ČTK
Další zprávy