Praha - Hitparáda popových písní Mainstream Top 40 magazínu Billboard právě oslavila dvacet let. Editoři časopisu sledující právě oblast "čistého popu" se proto rozhodli rekapitulovat a sestavit žebříčky nejúspěšnějších interpretů a skladeb. Z jednotlivců je na tom nejlépe Rihanna, jednotlivým skladbám pak dominuje song Iris poprockové kapely Goo Goo Dolls.
Mainstream Top 40, nazývaná často prostě jenom Pop Songs, je jedním z více než stovky žebříčků vydávaných magazínem Billboard. Vychází z rotací singlů v amerických rádiích, a přestože síla tohoto tradičního média postupně oslabuje, stále má rozhlasový éter v oblasti popu velmi silné slovo. Internetové stars teprve vyrůstají a většina komerčních producentů tak stále sní o tom, že svůj produkt dostanou do radiových rotací na co nejdelší dobu a zafixují jej v hlavách běžných posluchačů nejlépe na věky.
Rihanna si v této oblasti počíná vcelku fenomenálně. Do žebříčku vstoupila až v roce 2005 a za sedm let do jeho čela dosadila úctyhodných devět skladeb, což se dále podařilo už jen Katy Perry. Oproti ní má však barbadoská kráska více účastí v Top 40 - celkem 34 a z toho 21krát pronikla mezi nejlepších deset.
Singlům zase kralují už lehce pozapomenutí Goo Goo Dolls (přestože dodnes stále hrají) s baladickou skladbou Iris, původně napsanou pro film Město andělů. Na čísle jedna mezi Pop Songs sice vydržela pouhé čtyři týdny, v čemž výrazně zaostává za nejvytrvalejším singlem na vrcholu The Sign od Ace of Base (14 týdnů v kuse), ale v elitní čtyřicítce se udržela 39 týdnů a v součtu radiových rotací zvítězila.
Čistý pop je záležitostí několika vyvolených
Dvacetiletá historie Pop Songs nabízí zajímavý pohled na to, jak se svět populistického žánru odvíjel a jak se produkce zacílená na co největší masu lidí proměnila ze spíše singlových devadesátých let do konstantních hvězd hitparád v jednadvacátém století.
Oproti stěžejní hitparádě popularity amerických singlů Hot 100 filtruje průniky stylově čistších skladeb jiných žánrů a sleduje především evoluci zdánlivě nicneříkajícího středního proudu. O něco zajímavěji než jeho průběžné stylové obohacování však vyznívá schopnost jednotlivých interpretů udržet se v koloběhu "mašinerie" pop music.
Z desítky nejúspěšnějších jedinců se totiž hned sedmička z nich - Rihanna, Pink, Britney Spears, Kelly Clarkson, Katy Perry a Usher - začala v mainstreamových žebříčcích etablovat až kolem přelomu tisíciletí, případně krátce po něm. Stálice Usher sice u posluchačů bodoval už dříve, ale z r&b k populističtějším skladbám pro radiové rotace začal inklinovat až s blížícím se koncem devadesátých let.
V jednadvacátém století se všichni z nich udrželi až díky tomu, že měli svou pozici vybudovanou, a byli de facto předurčeni k tomu v popové cestě pokračovat. Hegemonii dnešních plus minus třicátníků v top ten narušují pouze stálice Mariah Carey, Janet Jackson a Madonna.
Ze služebně nejmladší generace popových hvězd je na tom vyjma Rihanny skvěle už jen jedenáctá Lady Gaga. Raper a aktuální hitmaker Flo Rida se krčí až 27. místě, Kesha nebo Taylor Swift jsou až v samotném závěru. Nicméně, měly na probojování se podstatně méně času a třeba Keshe se to podařilo s jen třemi vlastními singly (poslední Die Young přitom vyšel teprve před několika týdny), několika kolaboracemi a psaním skladeb pro další muzikanty.
Místa popových hvězd byla počátkem jednadvacátého století takřka rozebraná a v době nepřeberného množství nezávislých hudebníků byla trvalá cesta mezi ně nepříliš propustná. Časy se v tomto ohledu však lepší.
Rozhlasové stanice obrací k populismu
Jak totiž ukazují statistiky Billboardu, procento vtíravého popu s jednoduchou melodií a lehce rychlejším tempem (Kelly Clarkson, Katy Perry, Lady Gaga) se v rozhlasovém éteru postupně zvyšuje. Za poslední čtyři roky mu dle analýz magazínu náleželo vždy přinejmenším šedesát procent žebříčku Pop Songs, přičemž za letošní rok je to dosud nejvyšších 79 procent. Celých třicet z letošních 38 čísel jedna by dané charakteristice vyhovovalo.
Zhruba po roce 2008, kdy na scénu vtrhly Lady Gaga s Katy Perry a Rihanna už sklízela velké úspěchy, se řada amerických rozhlasových sítí rozhodla vyhovět apetitu posluchačů a některé své stanice přeorientovat na formát Contemporary Hit Radio. Tedy na stanice čerpající především z žebříčků Top 40, což je ostatně termín, který je v hudebním průmyslu automatickým rovnítkem pro nejpopulárnější skladby v daném žánru. Formátům rozhlasových stanic aktuálních hitů se tak proto také začalo přezdívat.
Vzhledem k tomu, že množství komerčních stanic v Evropě americké trendy z velké části přejímá, je jasné, k čemu daná situace vede.
Dle dlouhodobého observátora hudebního průmyslu Seana Rosse z analytické společnosti Edison Research může za nárůst podílu "čistého popu" v žebříčku Pop Songs především snížená konkurence ostatních žánrů. "R&B, hip hop ani alternativa už nemají příliš velký vliv, respektive sílu proniknout do agendy top 40. Jenom country už má schopnost prosadit se s novou tvorbou," vysvětluje pro Billboard.
Velký vliv podle něj má také fakt, že interpreti rozkročeni mezi světem popu a některým žánrem se nechtějí zcela zařadit ani k jednomu z obou směrů, a proto vydávají singly tak, aby uspokojily obě strany. Tohle je případ například r&b zpěváků Ushera nebo Chrise Browna.
Aseptický pop se hlásí o slovo
V minulosti byl přitom podíl krystalického popu v žebříčku Pop Songs výrazně nižší. V roce 1993 to bylo zhruba čtyřicet procent a mohl za to především vzestup popularity r&b, kam spadala třeba Whitney Houston, Janet Jackson nebo dívčí trio TLC. A dokud přicházely další zřetelné vlny, poměr se dle toho také pohyboval.
Pop rockově a lehce alternativněji ladění hudebníci jako Alanis Morissette, Gin Blossoms nebo Hootie & the Blowfish výrazně dominovaly začátkem druhé poloviny devadesátých let a poměr stlačily na nízkých 19 procent.
Zvýšená popularita hip hopu po přelomu tisíciletí už tak silná nebyla, přesto aseptický pop 50 Cent, Eminem, P. Diddy a další dokázali udržet na nějakých 45 procentech.
S hudbou dostupnou na pár kliknutí však určité vlny začíná rozechvívat především alternativní scéna, která má své publikum především na internetu a v klubech, nemá tedy ambice podlézat masovému publiku. Stále ještě čerstvé úspěchy Flo Ridy, Keshy, Demi Lovato, popového princátka Justina Biebra a dalších by nicméně mohly nasvědčovat menší renesanci záměrně nicneříkajícího popu, určeného právě pro radiové rotace.