Královna "čistého popu"? Podle Billboardu Rihanna

Adam Pešek
8. 10. 2012 8:58
Americký časopis sestavil žebříček popových interpretů za posledních dvacet let
Rihanna koncert v Brazílii
Rihanna koncert v Brazílii | Foto: Reuters

Praha - Hitparáda popových písní Mainstream Top 40 magazínu Billboard právě oslavila dvacet let. Editoři časopisu sledující právě oblast "čistého popu" se proto rozhodli rekapitulovat a sestavit žebříčky nejúspěšnějších interpretů a skladeb. Z jednotlivců je na tom nejlépe Rihanna, jednotlivým skladbám pak dominuje song Iris poprockové kapely Goo Goo Dolls.

Mainstream Top 40, nazývaná často prostě jenom Pop Songs, je jedním z více než stovky žebříčků vydávaných magazínem Billboard. Vychází z rotací singlů v amerických rádiích, a přestože síla tohoto tradičního média postupně oslabuje, stále má rozhlasový éter v oblasti popu velmi silné slovo. Internetové stars teprve vyrůstají a většina komerčních producentů tak stále sní o tom, že svůj produkt dostanou do radiových rotací na co nejdelší dobu a zafixují jej v hlavách běžných posluchačů nejlépe na věky.

Katy Perry.
Katy Perry. | Foto: Reuters

Rihanna si v této oblasti počíná vcelku fenomenálně. Do žebříčku vstoupila až v roce 2005 a za sedm let do jeho čela dosadila úctyhodných devět skladeb, což se dále podařilo už jen Katy Perry. Oproti ní má však barbadoská kráska více účastí v Top 40 - celkem 34 a z toho 21krát pronikla mezi nejlepších deset.

Singlům zase kralují už lehce pozapomenutí Goo Goo Dolls (přestože dodnes stále hrají) s baladickou skladbou Iris, původně napsanou pro film Město andělů. Na čísle jedna mezi Pop Songs sice vydržela pouhé čtyři týdny, v čemž výrazně zaostává za nejvytrvalejším singlem na vrcholu The Sign od Ace of Base (14 týdnů v kuse), ale v elitní čtyřicítce se udržela 39 týdnů a v součtu radiových rotací zvítězila.

Čistý pop je záležitostí několika vyvolených

Dvacetiletá historie Pop Songs nabízí zajímavý pohled na to, jak se svět populistického žánru odvíjel a jak se produkce zacílená na co největší masu lidí proměnila ze spíše singlových devadesátých let do konstantních hvězd hitparád v jednadvacátém století.

Oproti stěžejní hitparádě popularity amerických singlů Hot 100 filtruje průniky stylově čistších skladeb jiných žánrů a sleduje především evoluci zdánlivě nicneříkajícího středního proudu. O něco zajímavěji než jeho průběžné stylové obohacování však vyznívá schopnost jednotlivých interpretů udržet se v koloběhu „mašinerie" pop music.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Z desítky nejúspěšnějších jedinců se totiž hned sedmička z nich - Rihanna, Pink, Britney Spears, Kelly Clarkson, Katy Perry a Usher - začala v mainstreamových žebříčcích etablovat až kolem přelomu tisíciletí, případně krátce po něm. Stálice Usher sice u posluchačů bodoval už dříve, ale z r&b k populističtějším skladbám pro radiové rotace začal inklinovat až s blížícím se koncem devadesátých let.

V jednadvacátém století se všichni z nich udrželi až díky tomu, že měli svou pozici vybudovanou, a byli de facto předurčeni k tomu v popové cestě pokračovat. Hegemonii dnešních plus minus třicátníků v top ten narušují pouze stálice Mariah Carey, Janet Jackson a Madonna.

Billboard Music Awards - Usher
Billboard Music Awards - Usher | Foto: Reuters

Ze služebně nejmladší generace popových hvězd je na tom vyjma Rihanny skvěle už jen jedenáctá Lady Gaga. Raper a aktuální hitmaker Flo Rida se krčí až 27. místě, Kesha nebo Taylor Swift jsou až v samotném závěru. Nicméně, měly na probojování se podstatně méně času a třeba Keshe se to podařilo s jen třemi vlastními singly (poslední Die Young přitom vyšel teprve před několika týdny), několika kolaboracemi a psaním skladeb pro další muzikanty.

Místa popových hvězd byla počátkem jednadvacátého století takřka rozebraná a v době nepřeberného množství nezávislých hudebníků byla trvalá cesta mezi ně nepříliš propustná. Časy se v tomto ohledu však lepší.

Rozhlasové stanice obrací k populismu

Jak totiž ukazují statistiky Billboardu, procento vtíravého popu s jednoduchou melodií a lehce rychlejším tempem (Kelly Clarkson, Katy Perry, Lady Gaga) se v rozhlasovém éteru postupně zvyšuje. Za poslední čtyři roky mu dle analýz magazínu náleželo vždy přinejmenším šedesát procent žebříčku Pop Songs, přičemž za letošní rok je to dosud nejvyšších 79 procent. Celých třicet z letošních 38 čísel jedna by dané charakteristice vyhovovalo.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Zhruba po roce 2008, kdy na scénu vtrhly Lady Gaga s Katy Perry a Rihanna už sklízela velké úspěchy, se řada amerických rozhlasových sítí rozhodla vyhovět apetitu posluchačů a některé své stanice přeorientovat na formát Contemporary Hit Radio. Tedy na stanice čerpající především z žebříčků Top 40, což je ostatně termín, který je v hudebním průmyslu automatickým rovnítkem pro nejpopulárnější skladby v daném žánru. Formátům rozhlasových stanic aktuálních hitů se tak proto také začalo přezdívat.

Vzhledem k tomu, že množství komerčních stanic v Evropě americké trendy z velké části přejímá, je jasné, k čemu daná situace vede.

Dle dlouhodobého observátora hudebního průmyslu Seana Rosse z analytické společnosti Edison Research může za nárůst podílu „čistého popu" v žebříčku Pop Songs především snížená konkurence ostatních žánrů. „R&B, hip hop ani alternativa už nemají příliš velký vliv, respektive sílu proniknout do agendy top 40. Jenom country už má schopnost prosadit se s novou tvorbou," vysvětluje pro Billboard.

American Music Awards - Kesha
American Music Awards - Kesha | Foto: Reuters

Velký vliv podle něj má také fakt, že interpreti rozkročeni mezi světem popu a některým žánrem se nechtějí zcela zařadit ani k jednomu z obou směrů, a proto vydávají singly tak, aby uspokojily obě strany. Tohle je případ například r&b zpěváků Ushera nebo Chrise Browna.

Aseptický pop se hlásí o slovo

V minulosti byl přitom podíl krystalického popu v žebříčku Pop Songs výrazně nižší. V roce 1993 to bylo zhruba čtyřicet procent a mohl za to především vzestup popularity r&b, kam spadala třeba Whitney Houston, Janet Jackson nebo dívčí trio TLC. A dokud přicházely další zřetelné vlny, poměr se dle toho také pohyboval.

Pop rockově a lehce alternativněji ladění hudebníci jako Alanis Morissette, Gin Blossoms nebo Hootie & the Blowfish výrazně dominovaly začátkem druhé poloviny devadesátých let a poměr stlačily na nízkých 19 procent.

Zvýšená popularita hip hopu po přelomu tisíciletí už tak silná nebyla, přesto aseptický pop 50 Cent, Eminem, P. Diddy a další dokázali udržet na nějakých 45 procentech.

S hudbou dostupnou na pár kliknutí však určité vlny začíná rozechvívat především alternativní scéna, která má své publikum především na internetu a v klubech, nemá tedy ambice podlézat masovému publiku. Stále ještě čerstvé úspěchy Flo Ridy, Keshy, Demi Lovato, popového princátka Justina Biebra a dalších by nicméně mohly nasvědčovat menší renesanci záměrně nicneříkajícího popu, určeného právě pro radiové rotace.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 1 minutou

Gruzínské parlamentní volby podle odhadů vyhrál Gruzínský sen miliardáře Bidziny Ivanišviliho

Parlamentní volby v Gruzii podle čtyř různých průzkumů vyhrála vládnoucí strana Gruzínský sen miliardáře Bidziny Ivanišviliho. Tři průzkumy mezi voliči, kteří odevzdali svůj hlas, jí podle gruzínských televizních stanic připisují více než 50 procent hlasů, což by znamenalo šanci na vytvoření kabinetu bez koalice. Čtvrtý průzkum uvádí 41 procent pro Gruzínský sen.

Zdroj: ČTK
před 5 minutami

Vrchařskou 11. etapu Vuelty vyhrál Gaudu, v čele zůstal Roglič

Jedenáctou etapu Vuelty s pěti vrchařskými prémiemi vyhrál francouzský cyklista David Gaudu. Průběžný lídr Primož Roglič dojel ve skupince se svým největším soupeřem Richardem Carapazem a udržel červený trikot lídra.

Čtyřiadvacetiletý Gaudu vyhrál po 170 kilometrech v závěrečném stoupání na Alto de la Farrapona souboj o etapový triumf se Španělem Marcem Solerem, jemuž na posledních desítkách metrů nadělil čtyři sekundy. Člen týmu Groupama-FDJ si v etapě, jež zahrnovala jedno stoupání třetí kategorie a čtyři první kategorie, připsal první vítězství na Grand Tour.

Z původní sedmičlenné skupiny uprchlíků, která vstupovala do závěrečného stoupání, projela na třetím a čtvrtém místě cílem s odstupem 52 sekund dvojice z týmu Sunweb Michael Storer, Mark Donovan.

Po pátečním překvapivém útoku Rogliče v závěru rovinaté etapy, jenž mu zajistil návrat do červeného trikotu, se dnes adepti na celkové prvenství do žádných nástupů nepouštěli. Obhájce loňského prvenství Roglič přijel do cíle se ztrátou 1:03 minuty na vítěze desátý hned za Carapazem, s nímž má v průběžném hodnocení stejný čas. Solerovi zajistila účast v úniku posun z celkově desátého místa na šesté.

Svůj nejlepší výsledek na letošní Vueltě zaznamenal Jan Hirt, jenž se dlouho držel s nejlepšími a obsadil 21. pozici s odstupem 1:44 za Gauduem. Zdeněk Štybar dojel do cíle osmdesátý s téměr půlhodinovou ztrátou.

Další souboje v horách čekají cyklisty v neděli, kdy se jede pouze 109 km dlouhá, ale o to náročnější 12. etapa se závěrečným obávaným stoupáním na Angliru. Jeden z nejnáročnějších výstupů v profesionální cyklistice nabízí na posledních sedmi kilometrech průměrný sklon 13 procent a některé úseky mají hodnotu před 20 procent.

před 24 minutami

Česká jednička Chládek ve 30 letech končí s boxem

Dlouholetá česká jednička v amatérském ringu Zdeněk Chládek končí s boxem. Někdejší bronzový medailista z juniorského mistrovství světa i Evropy se rozhodl pověsit rukavice na hřebík ve třiceti letech, a to ze zdravotních a rodinných důvodů, ale i vzhledem k současné nejistotě v době pandemie koronaviru. V budoucnu se chce věnovat trénování ve vlastní boxerské akademii.

"Ukončuji dlouholetou sportovní vrcholovou kariéru," oznámil Chládek na facebooku. "Sportu se budu věnovat nadále. Nyní se chci zaměřit na lidi, kteří mají zájem se naučit boxovat. Ať už jako hobby nebo vrcholově. Do budoucna plánuji vlastní tělocvičnu, jakmile se situace uklidní," dodal s poukazem na současná opatření vynucená pandemií koronaviru.

Právě šíření nákazy covid-19 přitom Chládkovi tak trochu nahrálo, protože po únorové operaci ramena dostal šanci stihnout o rok odložené olympijské hry. Přestože se ukázalo, že rameno je poškozené víc, než se čekalo, snahu o návrat měl. "Byl jsem s reprezentací na soustředění, ale nebylo to ono. Ruka mě bolí i teď za běžného života a zdraví je na prvním místě," řekl Chládek Ústeckému deníku.

před 25 minutami

Kubová v plavecké lize ISL skončila třetí na 100 metrů znak

Plavkyně Simona Kubová vybojovala v mezinárodní lize ISL v Budapešti třetí místo na trati 100 metrů znak. Svému týmu Tokio Frog Kings v maďarské metropoli pomohla ještě ve dvou štafetách a ze tří startů vytěžila jedenáct bodů.

Na znakařské stovce Kubová časem 57,42 sekundy nestačila jen na Nizozemku Kiru Toussaintovou a Američanku Amy Bilquistovou. "Jsem ráda, že jsem doplavala třetí. To je prima. Začátek závodu byl podařený, chtělo by přidat ve druhé padesátce, ale čas je fajn. Plavu v setinách pořád stejně, což je skvělé," uvedla Kubová v tiskové zprávě.

V pátek se podílela na druhém místě polohové štafety na 4×100 metrů a s kraulařskou štafetou obsadila šestou pozici. Tokio Frog Kings obsadili v měření čtyř týmů třetí místo a v průběžném pořadí International Swimming League jsou po pěti utkáních v euro-asijské skupině na posledním pátém místě.

"Snad se nám podaří postoupit do finále, to by bylo bezva," uvedla Kubová. "Teď máme čtyři dny volna a pak nás čeká další závod. Pořád ještě hodně těžce trénujeme, ladíme prý na semifinále, tak snad začneme více odpočívat," dodala chomutovská plavkyně.

Další zprávy