reklama
 
 

Diana Krall se vrací do svůdných starých časů

12. 11. 2012 13:41
Jazzová zpěvačka představí v Praze album Glad Rag Doll

Praha - Kanadská jazzová hvězda Diana Krall se těší velké popularitě i v Česku. Turné, na němž propaguje aktuální staromilskou nahrávku Glad Rag Doll, už v podstatě vyprodala a jen díky uvolnění několika desítek dalších vstupenek do prodeje mají fanoušci ještě šanci. Jisté tedy je, že v pondělí 12. listopadu bude její klavír a kontraalt znít před plným sálem Kongresového centra.

Posledních několik lístků je k dispozici v předprodejní síti Ticketpro v cenách od 990 do 1 290 korun. Když se do Česka zpěvačka  chystala v roce 2004, byl o její koncert v Lucerně takový zájem, že musel být přesunut do T-Mobile Arény. Při minulé návštěvě v listopadu 2009 už proto pořadatelé neváhali a vystoupení rovnou umístili do Kongresového centra.

V pořadí desátá studiová nahrávka Diany Krall vyšla 2. října a pod producentským dohledem proslulého T-Bone Burnetta na něm spolupracovala třeba s kytaristou Marcem Ribotem (souputníkem Toma Waitse) nebo manželem Elvisem Costellem.

Klidný návrat do starých časů

Hudebně se na něm obrací do starých časů jazzových klasik, kdy byl domácí poslech hudby ještě neodmyslitelně spojen s příjemným praskáním v gramofonu. Glad Rag Doll tak obsahuje několik vlastních interpretací starých skladeb, konkrétně jde třeba o Let it Rain od Gene Austina nebo Pomusovu klasiku Lonely Avenue, ale hezké vzpomínky na minulost se klidným pojetím snaží oživit i autorské písně.

„Pokud bych měla možnost vrátit se zpět v čase, bylo by to do dvacátých let, kvůli výstřednosti tohoto období," avizovala album před jeho vydáním sama zpěvačka. „Rozhodně ale nejde jenom o přetvoření minulosti," dodala.

Nicméně minulost dýchá i skrze obal alba, kde se ji fotografka a kostymérka Colleen Atwoodová pokusila zachytit v duchu sličných div divadelních kabaretů Florence Ziegfelda. Ty byly na Broadwayi k vidění mezi lety 1907 až 1931 a představovaly jakýsi kompromis mezi lidovějším formátem revue a vyšším vaudeville. Pokud ovšem něco přispělo k jejich popularitě, bylo to především množství pohledných tanečnic na pódiu, jimž se začalo říkat prostě Ziegfeld girls.

Úspěšná popularizátorka jazzu

Krallová je jednou z vůbec nejúspěšnějších jazzových hudebnic současnosti. Globálně má na kontě více než 15 milionů prodaných desek. V příslušném žánrovém žebříčku Billboardu debutovalo hned osm jejích nahrávek na prvním místě, čímž drží rekord mezi jazzovými interpretkami. Magazín monitorující dění v americkém hudebním průmyslu ji proto označil jako druhou nejúspěšnější jazzmenku uplynulé dekády, lépe už na tom byla pouze Norah Jonesová.

Mimo to Krallová ještě získala dvě ocenění Grammy - za nejlepší jazzový hlas na albu When I Look in Your Eyes a za živou nahrávku Live in Paris.

Zpěvačka s „lehounce nachlazeným" hlasem zahájila kariéru alby, z nichž vyniká pocta triu Nat King Colea nazvaná All For You a romantická kolekce Love Scenes. Přelom přišel v roce s deskami z přelomu dekády, kdy se její skladby se objevily například v seriálu Sex ve městě.

Asi nejniternějším projektem je album The Girl In The Other Room z roku 2004, na které nahrála své vlastní kompozice a písně od svého partnera Elvise Costella. Na albu zazněly i coververze písní od Joni Mitchell nebo Toma Waitse.

Do evergreenů i méně známých písní otiskuje sebe samu, ale nejde tvrdě proti tradici. Všeobecně je vnímána jako popularizátor jazzové hudby, jejíž masově přijatelnou variací kultivuje publikum, byť někteří kritici specializující se na oblast jazzu jí vyčítají právě určité podlézání davům.

autor: Kultura | 12. 11. 2012 13:41

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama