Český Krumlov - Poctivá umělecká práce Wihanova kvarteta, výjimečný zážitek z barokní hudby díky Collegiu Marianu, fenomenální výkon klavíristy Kun Woo Paika a noc plná jazzu a trumpet - i třetí týden Mezinárodního filmového festivalu v Českém Krumlově znovu ukázal, že jihočeký projekt je mezi přehlídkami vážné hudby světovou špičkou.
Vystupují spolu už od roku 1985, stále ve stejném složení a jsou stále lepší a lepší. Wihanovo kvarteto si za desítky let spolupráce vysloužilo skvělé renomé. V Krumlově pánové zahráli Smyčcový kvartet od Beethovena, náročné Paganiniho Capriccie a Smyčcový kvartet Smrt a dívka od Schuberta.
„Fantastické obecenstvo, výborný sál, krásná akustika, zkrátka luxusní koncert. Z toho tepla jsme sice na pódiu trochu zhubli, ale to nám vůbec neuškodí. Jinak máme z koncertu skvělé dojmy," přiznal po koncertě violoncellista Aleš Kaspřík.
Dokonalý souzvuk smyčců s perfektní akustikou sálu
Celkový dojem z koncertu kvarteta, na kterém obecenstvo ocenilo hlavně skvělý souzvuk, navíc umocnila akustika Maškarního sálu. I sami hudebníci si festival, město a celkovou atmosféru pochvalují.
„Český Krumlov je jedno z nejkrásnějších měst na světě, úžasně romantické, plné fantastických hospůdek, kaváren, hotelů a všeho. Kdykoli se tu můžeme zastavit, je to pro nás obrovské potěšení. Mám rád památky, takže hra ve starém sále je pro mě velmi inspirativní. Ale abych byl spravedlivý, třeba v Japonsku jsou fantastické moderní sály a tam se také hraje skvostně. Historický Maškarní sál má však nenapodobitelnou atmosféru," uznal Kaspřík.
Maškarní sál a jeho výbornou akustiku využil i barokní soubor Collegium Marianum. Čtyři zpěváci a sedm hudebníků předvedlo árie operních benátských mistrů ze 17. století a právě díky kombinaci nezaměnitelného prostředí sálu s dramatickým ztvárněním, ve kterém nechyběl smích, zloba ani napětí, se souboru podařilo diváky vtáhnout o celé čtyři století zpátky.
Autentické baroko v Maškarním sále
„Barokní hudbu si bez pohybu nedokážu představit, gesto je v ní velmi důležité," vysvětlila po koncertě flétnistka a umělecká vedoucí souboru Jana Semerádová, která se studiem barokní gestiky, deklamace i tance dlouhodobě zabývá. „To, co mě fascinovalo na začátku mých studií barokní hudby, byla možnost volné improvizace a svobody projevu. Zápis například romantické hudby je daný, ale u barokní hudby máme spoustu míst, která musíme my sami svou invencí vyplnit. Barokní hudba byla ve své době improvizovaná tak, jako je dnes třeba jazz."
Čtěte také
Baroko v Krumlově: zazní árie od benátských mistrů
Wihanovo kvarteto oslní capriccii od Paganinino
Aby byl zážitek skutečně autentický, mají někteří z hudebníků i dobové nástroje. „Získat dobrý historický nástroj je obtížné, naši houslisté a cellistka mají původní nástroje, ale my hráči na dechové nástroje musíme hledat kvalitní kopie u moderních výrobců," přibližuje Jana Semerádová, která se svým souborem samozřejmě nebyla v Českém Krumlově poprvé.
„K Českému Krumlovu se stále v myšlenkách vracím, byla bych tady každé léto i jako turistka, teď však máme miminko, dcerku Josefu, a musíme se jí s rodinou věnovat," přiznala hudebnice.
Fenomenální Paik a „holywoodský" Olivieri-Munroe
Jedním z nejsilnějších hudebních zážitků letošního festivalu byl bezesporu koncert jihokorejského klavíristy Kun Woo Paika. Světoznámý hudebník vystoupil společně se Severočeskou filharmonií Teplice, kterou vedl kanadsko-český dirigent Charles Olivieri-Munroe, který podle některých divaček připomínal svým vzhledem, postavou a vystupováním svým holywoodského herce.
Na programu byly hlavně skladby předních ruských autorů - předehra ke Glinkově opeře Ruslan a Ludmila, který zahrál orchestr ještě bez hlavní hvězdy večera, a pak Rachmaninovův Klavírní koncert, ve kterém plně vyniklo Paikovo umění. Přestože byl při úvodní skladbě zvuk orchestru mohutný, při druhé už hudební těleso plně respektovalo sólistu, který svým uměním diváky naprosto uchvátil. I ve chvílích, kdy odpočíval, bylo vidět, že si koncert naplno užívá. Diváci aplaudovali vestoje.
„Rachmaninovův třetí koncert je oblíben všemi pianisty, ale zároveň je jedním z nejobtížnějších. Netýká se to jen partu pro klavír, i orchestrální část je velmi náročná. Je to tedy těžké i pro dirigenta a zahrát tento koncert je pro každého výzvou. Myslím si, že se to dnes publiku velmi líbilo, takže jsem spokojený," pochvaloval si spolupráci Kun Woo Paik.
Chválou nešetřil ani na samotný festival a město. „Kdo by neměl rád Český Krumlov? Byl jsem tu již před dvěma lety, je to jedno z nejkrásnějších míst, které jsem poznal. Skutečně každému, koho potkám, říkám, jak krásné to tady je," přiznal.
Jazzoví trumpetisté a Big Band Gustava Broma
Noc jazzových trumpetistů - tak se letos jmenoval tradiční jazzový koncert, který pod vedením Vláda Valoviče zahrál Big Band Gustava Broma a k němu čtyři sóloví trumpetisté: Július Baroš, Jiří Hlava, Miroslav Hloucal a Lukáš Oravec.
„Kapela hrála výborně, kluci sólisté taky. Trošku vedro, to se hraje o něco hůř, ale celkově to bylo výborný, nám se to líbilo. Bylo tu výborné publikum, ostatně jako vždycky v Krumlově, tento festival má zkrátka úroveň," přiznal se po koncertě Baroš.
Kromě sólových výstupů zahráli trumpetisté i společně. Atmosféru v Zámecké jízdárně příjemně doplňovaly spontánní potlesky při výrazných sólech. Při těch se vystřídali kromě čtyř trumpetistů i téměř všichni členové Big Bandu Gustava Broma.
„Hráli jsme pro publikum, které jazz miluje, vidím, že se jim to líbilo, bylo to zkrátka úžasné, byla to droga. Jsem šťastný, že tento festival, který je skutečně světovou akcí, je právě v nádherném Českém Krumlově," uzvařel Valovič.
Poslední víkend ve znamení avantgardy a muzikálu
Festival už má za sebou tři čtvrtiny a spěje do finiše. Návštěvníky ale ještě stále čekají výjimečná vystoupení: 7. srpna to bude avatngardní Harlekýn v podání Karla Dohnala, 8. srpna pak sbor Virtuosi Pragenses společně s mladou kytaristkou Miriam Rodriguez Brüllovou ze Slovenska a flétnistou Albertem Wojnaem Pae ze Spojených států.
A 9. srpna se Krumlovem rozezní basbaryton sólisty Vídeňské státní opery Adama Plachetky. 10. srpna se do Krumlova vrátí muzikál v podobě zpěváků z neworské Broadwaye a jejich projektu Broadway Rocks.