Watersova zeď je po rekonstrukci. A větší než kdy dřív

Kultura Kultura
7. 8. 2013 14:31
Roger Waters se vrací do Prahy s floydovskou deskou The Wall
The Wall Live
The Wall Live | Foto: Wikimedia Commons

Praha - Nejslavnější art rocková deska všech dob se asi nikdy neomrzí. Skladby z kultovní The Wall od britské kapely Pink Floyd  na stadionovou show dotáhlo hned několik revivalů. Když před třemi lety na připomínkové turné vyrazil jeden z jejích tvůrců Roger Waters, asi netušil, že svou nejslavnější nahrávku bude po celém světě přehrávat ještě celé další tři roky.

Velkolepá koncertní šňůra s názvem The Wall Live z něj udělala jednoho z nejlépe vydělávajících hudebníků uplynulého roku. Už podruhé pak Waters v jejím rámci zamíří do Prahy, konkrétně ve středu 7. srpna do vysočanské O2 Areny.

Upozornění pořadatelů:

Vchody do O2 Arény se otevřou se zpožděním, nejdříve ve 20:30. Důvodem je vážná dopravní situace na trase Istanbul - Praha, po které míří do Česka kamiony s technikou ke koncertu. Kamiony mají zpoždění, což má vliv i na přípravu koncertu a následné vpuštění diváků do areny.

Když turné před dvěma lety zamířilo do Česka poprvé, takřka okamžitě lístky zmizely a Waters musel přidávat ještě jeden koncert. Na aktuální vystoupení už zbývá v předprodejní síti Sazkaticket a v terminálech Sazky jen několik posledních vstupenek ve vyšších cenových kategoriích. Váhající zájemci by proto neměli dlouho otálet.

Pražská zastávka původně měla proběhnout pod širým nebem na slavistickém fotbalovém stadionu v Edenu. Kvůli požadavku, aby show proběhla za naprosté tmy, se však musela přesunout právě do vnitřních prostorů hokejové O2 Areny s nižší kapacitou. „Vzhledem k tomu, že v Praze je stanoven noční klid již na 22 hodinu, nebylo by možné toto představení v nevyšší kvalitě odehrát," komentoval situaci za pořadatele Petr Novák.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Megalomanská show po aktualizaci

Současné vzpomínkové turné je mnohem víc divadelní a audiovizuální show, než obyčejný koncert. Nad davem v jeho průběhu prolétají modely letadel Stuka, Rogerse doprovází celý ansámbl dalších hudebníků a nad jeho hlavou se střídá hra kouře a světel s projekcí a animacemi. Ty se posléze přesunou na zeď z papírových cihel, která se v průběhu vystoupení staví.

Megalomanská show byla v době svého vzniku natolik technicky náročnou záležitostí, že ji kapela v roce 1979 mohla odehrát jen na čtyřech stadionech.

Nyní rocková opera o odcizení člověka z nepřetržitého toku moderní společnosti a z neúprosné mašinerie jejího komplexního systému prošla výraznou aktualizací. Hlavním hrdinou The Wall pořád zůstává rocková hvězda Pink a nic se nezměnilo ani na tom, že projekt reflektuje ztrátu otce a ochranitelskou matku, dětství a dospívání, tyranské učitele, nevěrnou manželku i stupidní fanoušky.

Waters jej ale posunul do současnosti. Například skladbu Run Like Hell, kterou muzikant pronáší s německým přízvukem, provázejí na obrazovkách "ipodovské" výkřiky iLead, iHate, iKill, iPay spojující terorismus s mocí korporací a nadvládou mediální reality.

Nejvýdělečnější turné posledních let

The Wall Live je projekt, s jehož velkolepým provedením se nemůže rovnat ani většina současných mainstreamových celebrit. Waters turné zahájil už v září 2010 a kvůli mimořádně kladným ohlasům a ještě větší návštěvnosti jej protáhl až do září 2013.

Pokud jej ukončí dle plánu, odehraje Waters 213 koncertů na čtyřech kontinentech. Show pak k letošnímu létu zhlédlo už přes 3,5 milionu lidí.

Nelze se proto divit, že opětovné stavění zdi má za následek jednu z nejvýdělečnějších koncertních šňůr dneška. Jenom za minulý rok na ní hudebník vydělal 186,5 milionu dolarů a lépe si vedla už jen popová diva Madonna a písničkář Bruce Springsteen. Když časopis Forbes loni sestavoval žebříček nejlépe vydělávajících muzikantů, umístil Waterse na druhé místo za Dr. Dre a jeho čistý zisk odhadl na 88 milionů. Celkové výnosy za tříletou tour by přitom měly být zhruba čtyřikrát vyšší.

Tvorbou kultovní art-rockové kapely Pink Floyd pak Praha ožila i Muzeum Kampa, které hostí výstavu britského karikaturisty a ilustrátora Geralda Scarfa.

Dnes sedmasedmdesátiletý autor pro slavnou kapelu pracoval a výtvarně se podílel především na jejím projektu The Wall z konce 70. let.  Scarf se podílel také na koncertním zpracování The Wall, kde se jeho animace promítaly. Vedle nich smíchovské muzeum vystavuje autorovy politické a společenské komentáře nebo karikatury britské a světové politiky, které vytvářel především pro Sunday Times a pro The New Yorker.

 

Právě se děje

Další zprávy