reklama
 
 

Spitfire Company: Svoboda se někomu může zdát i šílená

10. 5. 2013 12:31
Spitfire Company se představí v Paláci Akropolis a NoD

Praha - Spitfire Company, v současnosti jedna z nevýznamnějších a „nejsoučasnějších" (čtěme nejprogresivnějších) českých uměleckých skupin z prostoru na pomezí tance a pohybového divadla, září a hřeje. A pražské publikum má tento a příští týden možnost vidět některé plody její práce ve zhuštěné formě.

"Tančíme, přebíráme postupy vizuálního divadla, máme vždy živou hudbu, která není doprovodem, nýbrž organickou součástí struktury představení, pracujeme s textem. Myslím si, že tato žánrová nevyhraněnost je naší předností a signifikantním znakem a že v posledních letech patří mezi aktuální tendence evropského performing artu," dodává Pet Boháč, umělecký šéf Spitfire Company.

Surreálně poetická svoboda

Hlavním tahákem programu první části Spitfire festivalu v Paláci Akropolis (12. - 15. května) je premiéra nového představení Krevety á la Indigo vzniklého pod režijní taktovkou Miřenky Čechové (mimo jiné držitelka ceny Best of dance 2012 deníku Washington Post).

"Naším hlavním tématem, které se prolíná celým představením, je svoboda, jak už tematická, tak i svoboda performera/umělce na scéně. Svoboda, která je spojená s neusměrňovanou fantazií, s odvahou a se samotným šílenstvím. To, co se může zdát jedněm šílené, může pro druhé být vyjádřením bytostné svobody, radosti z existence," říká k projektu Čechová.

Téma svobody, které má být českému publiku představeno - trochu odvážně zabalené do surreálně poetických postupů - otevřelo odsouzení a uvěznění tří členek ruské kapely Pussy Riot.

„Paradoxně tvar, který vzniká, není zatížen pohledem do prostorů temného nevědomí, nýbrž naopak, je to esence světla, radosti z bytí, humoru a šílenství, jež se zrodily v procesu zkoušení," dodává Čechová.

V úterý se potom na prkna Paláce Akropolis vrátí představení 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze, které diváka zavádí do zákrut lidského podvědomí. Vrhá se do světa na rozhraní světla a stínu, světa, který nám připomíná, z čeho všeho jsme živi.

„Hřích je podmanivý a touha po něm stará jako lidstvo samo. Spitfire Company nás nechává si na něj sáhnout - a co s ním provedeme dál, je už jen na nás. Klidně se tak můžeme vrátit do světa manekýnů, výprodeje zboží, slev a exekucí," napsal Jakub Novák v recenzi na toto podmanivé psychologické dobrodružství.

Kontroverzní inscenace nazkoušená společně s Warsaw Mime Centre získala velké množství kladných kritik v České republice i Polsku. Živou hudbu obstarává hudební těleso Epoque Quartet.

Ve středu 15. května na diváky čeká tanečně-výtvarný projekt Miřenky Čechové a jejího souboru Tantehorse uváděný pod názvem Soukup Soukup. Jde o netradiční propojení tance a výtvarného umění (s Čechovou na něm spolupracuje také malíř Jan Mika) vznikající „online" v přímém kontaktu s divákem.

Podobně jako v pozdějším představení S/he is Nancy Joe se tu Čechová věnuje tématu lidské individuality nezapadající do společnosti a nutně tak vytlačené na její okraj a spolu s tím související problém vztahu k vlastní identitě. Tematicky se představení inspiruje „vztahem jedince vůči okolnímu světu, lidmi trpícími depresemi, fobiemi, psychickými poruchami".

Box v NoD

Následně se Spitfire festival přesune do Experimentálního prostoru Roxy/NoD, kde budou uvedeny inscenace Nedotknutelní a One Step Before the Fall.

V absolventském představení nazvaném One step before the Fall, jehož koncept a režii má na svědomí Petr Boháč, nalézá Markéta Vacovská přímočarý pohybový systém v boxu, skládá vhodné sekvence a prvky do sebe a spolu s tím je zároveň i reinterpretuje způsobem, který zachovává původního ducha pohybů, který ale působí velmi poutavě a v některých chvílích - díky některým mnohonásobným repeticím - až hypnoticky.

"Nejde o žádný instantní taneček na krásu, doplněný boxerskými prvky, ale o silový tanec (neplést s křečovitým), sebevědomou a jasně vedenou performanci, v níž je znát práce každého svalu a kde je každý pohyb proveden tak, jako kdyby byl hlavním nositelem výrazu právě on a žádný jiný," napsal v recenzi představení Jakub Novák na Aktuálně.cz.

Inscenace získala tři nominace na České taneční platformě: za inscenaci, pro tanečnici roku a za lightdesign. Poslední z nich proměnil Martin Špetlík. Další dvě ceny budou zveřejněny v červnu v průběhu festivalu Tanec Praha. Kromě již zmiňovaných ocenění bylo představení vybráno do Czech Collection Fringe Edinburgh, a bude tak na tomto největším světovém festivalu reprezentovat českou divadelní scénu.

Zakončení festivalu obstará veřejný workshop Ne-probádaná zkušenost a autorský film ve stylu dance for camera Miřenky Čechové, který byl točen v ulicích New Yorku.

Spitfire Festival. 12. - 15. května 2013, Palác Akropolis. 17. - 20. května, Teatro NoD.

autor: Kultura | 10. 5. 2013 12:31

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama