Režisér Morávek: V novém Havlovi je víc smutku

him
21. 5. 2008 0:15
S režisérem o exprezidentově hře Odcházení
Vladimír Morávek
Vladimír Morávek | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Nová hra Václava Havla Odcházení bude mít světovou premiéru ve čtvrtek v pražské Arše v režii Davida Radoka. Ale na scéně nezazní poprvé.

Umělecký šéf brněnské Husy na provázku Vladimír Morávek inscenoval na začátku dubna v prostorách tamní zkušebny scénické čtení fragmentu z Havlova nového textu, který vyšel i knižně.

Čtěte také:
S jakou mírou důstojnosti se dá odejít, ptá se Havel
Havlova premiéra bez Havlové. Vrátí se do Odcházení?

Režisér rozmáchlých gest a opulentních inscenací, který se proslavil interpretací Čechova i Dostojevského, se k exprezidentovu dílu vrátí i na podzim. V Huse na provázku uvede Cirkus Havel, montáž z jeho divadelních textů.

Václav Havel před prvním rukopisem své hry Odcházení, který je vystaven ve foyer divadla Archa.
Václav Havel před prvním rukopisem své hry Odcházení, který je vystaven ve foyer divadla Archa. | Foto: Ondřej Besperát

A.cz: Jazyk, vtip a ironie, používání motivů, to všechno najdeme i v Odcházení. Je v něčem nová struktura hry a strategie autora?
Formálně je to myslím stále tentýž Havel. Ale smutku je víc - i tajemství. S překvapením jsem zjistil, že nejpodstatnější věci se v této hře skrývají za slovy. Nejde o to, co se říká, ale o čem se mlčí. Jako je to například u Čechova.

A.cz: Jakou změnu prodělal kancléř Rieger v porovnání s někdejšími "havlovskými" hrdiny?
Prošel Pokoušením - a zamávalo to s tím. Začal si s Ďáblem.

A.cz: Havel má dlouholetou zkušenost s jazykem politiky. De facto je postižený něčím, od čeho by se mělo divadlo osvobodit. Nakolik mu tato praxe prosákla do autorského jazyka? Dokázal tomu Havel čelit, a povedlo se mu z toho naopak udělat téma hry?
Je třeba upřímně a zřetelně říct: ta hra je mistrovská. Je v ní spoustu krutosti, ale ta krutost se obrací proti samotnému autorovi. Je to přiznání se. Je to prosba o odpuštění. Doufám, že další Havlova hra ponese to jméno. Odpuštění.

A.cz: Souhlasíte, že Odcházení nejvíc připomíná Largo desolato, které Havel napsal v roce 1984 po návratu z vězení?
Jak komu. Snad.

Foto: Respekt

Čtěte také:
Havlová si nezahraje v manželově Odcházení
Začíná se zkoušet Odcházení. A lístky už mizí
Odcházení vyjde knižně a předběhne premiéru
Odcházení spatří první diváci koncem května
Havel nebude na Vinohradech, ale v Arše

A.cz: Nedá se asi zabránit promíchání skutečného života s fiktivní rovinou. Odcházení má premiéru krátce po uvedení dokumentu Občan Havel. Jaká srovnaní tato dvě díla přinášejí?
Já jsem tu Radokovu inscenaci samozřejmě ještě vidět nemohl - tak nevím. Co se scénářů k oběma dílům týče, jsou oba hezky čtivé.

A.cz: Kolik z charakteru "havlovských" postav nese přímo Havel sám?
Netroufám si posoudit.

Režisér David Radok na tiskové konferenci k premiéře hry Odcházení v divadle Archa.
Režisér David Radok na tiskové konferenci k premiéře hry Odcházení v divadle Archa. | Foto: Ondřej Besperát

A.cz: Havel tvrdí, že námět nosil v hlavě už před dvaceti lety, ještě neovlivněn prezidentským úřadem. Nakolik ale přece jen ze hry čiší nutnost zúčtovat se jednou životní etapou?
To je taky jeden paradox. Věřím, že náčrt té hry byl hotov ještě před tím, než se panu Václavovi přihodily všechny ty věci: že se stal arbitrem spravedlnosti a víry a lásky v Českém snu. O to úctyhodnější je, že ten námět uměl - jsa velkým autorem - rozvinout, dopsat, vypointovat; padni komu padni, přísně ke všem a ke všemu - i k sobě.

A.cz: Přes klasický havlovský rej frází tu přece jen prosakuje jakýsi elegický tón. Přes všechnu tu ironii a sebeironii má čtenář pocit, že se autor skrze Riegera loučí s celou etapou politiky, na které se podílel.
A z toho smutku mrazí.

A.cz: Jaký je v Odcházení poměr Havlovy ironie a skutečné hořkosti?
Myslím, že ta hra je velkolepě zábavná. Ale ten smích není snadné dohledat. My, když jsme to Na provázku hráli - scénickou črtu z 1. dějství -publikum se smálo místy až nečekaně. Ale ne bonmotům jako spíš nehoráznosti. Lživosti různých významných postav.

Dramatik Václav Havel a režisér David Radok (vlevo) přicházejí na tiskovou konferenci před premiérou hry Odcházení v divadle Archa.
Dramatik Václav Havel a režisér David Radok (vlevo) přicházejí na tiskovou konferenci před premiérou hry Odcházení v divadle Archa. | Foto: Ondřej Besperát

Když Čechov psal své hry, taky se údajně smál, až se za břicho popadal. Přitom směšné nejsou veselé repliky a sraz bonmotů. Směšná je lživost, která odvádí pozornost od pravdy, kterou vyslovit nelze, nebo lze, ale někdo se tak bojí to udělat, až se místo toho klidně svleče do naha a nechá si okukovat ohanbí.

A.cz: Kam se může Havel do budoucna ubírat jako dramatik? Bylo tohle jen jakési vypuštění přetlaku, nebo začátek jiné etapy?
Havla myslím nelze předvídat. Lze se pouze těšit, co ho zas popadne.

A.cz: Nakolik je pro něj jako dramatika přímá zkušenost s politikou a stálá angažovanost ve veřejných věcech přítěží?
Není to přítěž - domnívám se.

Foto: www.nudavbrne.cz

A.cz: Jak se vůbec dá charakterizovat Havel-světový dramatik a jeho témata?
Havel je muž, který laskavě vidí chyby, které si mnozí nepřipouštíme ani v nejtajnějším pomyslu.

A.cz: Odcházení putovalo přes tři scény. Nakolik je to ze strany Národního divadla i Vinohrad přehmat - odmítat hru, která zřejmě jako jediný současný český kus budí zájem v zahraničí?
Je to přehmat, ale je to myslím přehmat z velké lásky a z velkého strachu. Tak bych jim to odpustil.

A.cz: O Odcházení už mají zájem i další české scény. Dají se nastínit způsoby, jak je možné hru inscenovat? Co se dá vypíchnout?
Sám jsem zvědavý.

Faksimile rukopisu první verze nové hry Václava Havla je vystavena ve foyer divadla Archa. Tyto stránky psal Havel před rokem 1989.
Faksimile rukopisu první verze nové hry Václava Havla je vystavena ve foyer divadla Archa. Tyto stránky psal Havel před rokem 1989. | Foto: Ondřej Besperát

A.cz: Rozpor ústřední dvojice Rieger a Klein bude zcela určitě vykládán jako svár mezi Havlem a Klausem. Jak moc to hře může pomoci, nebo ji poškodit?
Rozruch je komediantům vždy milý.

A.cz: Stojí a padá Odcházení s osobní situací Václava Havla a znalostí kontextu? Jak bude vnímáno v zahraničí?
Jako krásná hra.

A.cz: Jak velkou ztrátou je změna na postu hlavní ženské role? S Dagmar Havlovou zmizí určité pojítko textu s realitou, navíc role Ireny byla s jemnou ironií psána přesně pro ni.
To nevadí.

A.cz: Oživí Odcházení zájem o starší Havlovy hry, nebo jsou dnes - mimo dobový kontext - méně srozumitelné, nebo přímo neatraktivní?
Divadlo Husa na provázku chystá montáž z mnoha Havlových her pod názvem CIRKUS HAVEL. Ta montáž bude druhým dílem projektu Perverze v Čechách. Projektu, který - jak doufáme - by mohl mít pro českou identitu neobyčejně podstatný význam. Zcela vážně mluvíme o tom, že tuto zemi v budoucnu čeká velká mravní obnova, jakési duchovní vzkříšení, možná národní obrození. Věříme, že důležitým aspektem toho velkého společenského pohybu bude právě Perverze v Čechách. Třetím, závěrečným dílem projektu pak bude montáž z textů Davida Drábka České moře.

A.cz: V souvislosti s Odcházením se mluví o přehnaných požadavcích na scénu a výpravu. Jde o to, že známý autor - svým způsobem celebrita - si zaslouží jevištní show, aby eventuelně povrchní zvědavce nenudil? Nebo má text má schopnost unést velké efekty po vzoru výpravného německého divadla?
Vše, co je myšleno upřímně, je na divadle legitimní. Vím, že vnitřní okázalost projektu není libůstkou režiséra - anýbrž že David Radok v touze učinit ze své inscenace zásadní počin nemohl jinak, než na ní trvat. Neudělal to zcela jistě z pýchy. Možná ze strachu. Ale hlavně z lásky k tomu textu. Tak není komu co vyčítat. Nicméně je jisté, že náš Cirkus Havel bude mít rozpočet krutě menší - a taky se nic nestane...

 

Právě se děje

Další zprávy