Divadelní tipy - Letošní sezona je pro mnohé divadelní domy jen maličkým zlomkem jejich existence. Ano, nejen v matičce Praze je mnoho historických budov, které zažily největší herecké osobnosti první republiky i ty starší.
Svou stopátou sezonu otevřelo letos Divadlo na Vinohradech, které dlouhá léta dělalo hlavní konkurenci Zlaté kapličce. Již šestadvacet let před jeho slavnostním otevřením se ovšem hrálo na druhém břehu Vltavy, v divadle Pavla Švandy ze Semčic, tedy Švandově divadle. Mnohem mladší scéna Divadla Komedie byla zase svědkem vrcholných let Vlasty Buriana, který byl se svým souborem jeho prvním nájemcem, i pádů velkých hvězd během válečných let. Všechny tyto divadelní stánky úspěšně ustály dějinné poryvy a i v nové sezóně přinášejí další premiéry.
Údolí včel (Comapany.cz / Divadlo Komedie)
Z lítého boje, který se před nedávnem rozpoutal o budovu Divadla Komedie, již po neshodách s magistrátem opouštělo Pařízkovo Pražské komorní divadlo, nakonec vítězně vzešla skupina Company.cz pod vedením Evy Bergerové.
Po prázdninové odmlce se teď nový nájemník vrhá do dalšího boje - do boje za vlastní čest. Kolem výsledku výběrového řízení totiž proběhly sáhodlouhé debaty a ne každý se s ním ztotožnil, což by vzhledem k tak úspěšné desetileté éře PKD zřejmě potkalo každého z uchazečů.
Svou první sezonu zahájí Company.cz až teď, počátkem října. Oficiálně ji otevře obnovenou premiérou své inscenace ze Strašnického divadla, kde soubor dříve působil. Körnerovo Údolí včel vešlo do povědomí především prostřednictvím stejnojmenného filmu Františka Vláčila s Petrem Čepkem a Janem Kačerem v hlavních rolích. Nyní se historický příběh vztahu dvou mužů, který je mocnější než láska, silnější než život, odehraje na jevišti Divadla Komedie v režii jeho nové umělecké šéfky Evy Bergerové.
V roli fanatického rytíře Armina von Heide se tentokrát představí Jan Novotný, jeho přítele Ondřeje ztvární Jan Zadražil a Ondřejovu macechu Lenoru Ljuba Krbová. V dalších úlohách pak uvidíme Jana Skopečka, Kryštofa Nohýnka a Michala Slaného, s nimiž se teď na prknech Komedie budeme vídat i dále - prvních pár měsíců bude ve znamení obnovených premiér, posléze se diváci dočkají i nových projektů.
Divadlo Komedie (Jungmannova 1, Praha 1), obnovená premiéra ve středu 10. 10. v 19. 30.
Parchant Marilyn (Švandovo divadlo)
Freddie Mercury, Edith Piaf, Audrey Hepburn... Umělců, kteří se časem stali takzvanými ikonami, je celá řada. Právě život takových hvězd je do detailů rozebírán ještě mnoho let po jejich smrti, až se z nich stanou skutečné legendy. Do této skupiny se zcela s jistotou řadí i blond diva sympaticky oblých tvarů Marilyn Monroe. V množství podobizen na nejrozmanitějších suvenýrech možná všechny legendy předčí.
Právě život téhle platinové krásky inspiroval dramaturgyni Lucii Kolouchovou a režisérku Natálii Deákovou k tvorbě inscenace Parchant Marilyn, která přichází na jeviště Švandova divadla. Inscenace o děvčeti, jež nepoznalo rodičovskou lásku a celý svůj život hledalo porozumění a cit. Autorky ženskýma očima nahlédnou, jak se z Normy Jeane Mortenson stane ikona MM, z brunety blondýna a z běžné dívky sexuální symbol dvacátého století. Jak vlastně žít s rolí, kterou nelze odložit ani na okamžik? A co když ta role jednou přestane stačit?
Nepůjde však o otrocky životopisnou hru, původní text se snaží zachytit proměnlivou, nestálou a labilní osobnost a ukázat Monroe i z jiných úhlů, než je běžně prezentována. Titulní roli na Smíchově ztvární československá herečka Zuzana Onufráková, veškeré ženy kolem ní odehraje Apolena Veldová, všechny životní partnery slavné divy David Punčochář. Na jevišti je doplní ještě muzikant Jakub Kudláč.
Švandovo divadlo na Smíchově (Štefánikova 57, Praha), premiéra v sobotu 13. 10. v 19. 00, první repríza v úterý 16. 10. ve stejný čas.
Jak udělat kariéru snadno a rychle (Divadlo na Vinohradech)
Muzikály se u nás těší stále větší přízni. Od poloviny devadesátých let, kdy Karel Svoboda a Zdeněk Borovec vyrukovali s Draculou, jako by se s hudebními verzemi slavných příběhů roztrhl pytel. Jako na běžícím pásu vzniká jedno dílo za druhým a ač by mohl leckdo namítat, že kvalitám zahraničních produkcí se česká tvorba příliš nepřibližuje, divácký ohlas mluví za vše.
Velkou tradici mají ovšem i muzikály poněkud jiného ražení. Takové, v nichž hlavní role neztvárňují hrající zpěváci, nýbrž zpívající herci. Těm se dlouhodobě věnuje i režisér a choreograf Radek Balaš, který ve vinohradském divadle nastudoval velmi úspěšnou inscenaci Do naha! a o několik let později Figarovu svatbu.
Tentokrát se rozhodl pro muzikál z prostředí, které je důvěrně známé stále většímu počtu diváků - velké firmy. Text Jak udělat kariéru snadno a rychle si dělá legraci z fenoménu firemní kultury, což je téma, které je naprosto aktuální a mohlo by tedy k publiku promlouvat bezprostředněji než zdánlivě mnohem „větší" příběhy Hamleta či Johanky z Arku. Lákat bude zcela jistě i na obsazení, v němž se objeví všechny herecké hvězdy vinohradského souboru. V hlavních rolích se představí Michal Novotný a Barbora Poláková, dále uvidíme například Jaromíra Medunu, Simonu Postlerovou, Pavla Rímského či Lucii Juřičkovou.
Divadlo na Vinohradech (Náměstí Míru 7, Praha 2), premiéra v pondělí 15. 10. v 19. 00, první repríza v sobotu 20. 10. ve stejný čas.
Tanec v Ponci a Arše
Český současný tanec v posledních letech, navzdory ne úplně dostatečnému zavlažování, zažívá zajímavý vývoj. Otevřenost a vzájemná propojenost tuzemské scény, jejích tanečníků a choreografů přináší českému diváku mnohá více či méně příjemná překvapení a zážitky. A nejinak tomu bude i v následujících dvou týdnech na scénách současnému tanci u nás nejvíce zaslíbených - divadle Ponec a v Arše.
Ve středu 10. října mají diváci možnost naposledy vidět představení s vynikajícími ohlasy, dílo choreografky Anny Polívkové a dua VerTeDance - Veroniky Kotlíkové a Terezy Ondrové (druhá zmiňovaná si za svůj výkon v tomto představení odnesla v roce 2010 titul Tanečnice roku).
Po této zábavné a výstřední tanečně-divadelní komedii můžete v Ponci zůstat a zatancovat si v cikánských rytmech v doprovodu kapely Iby & Chipsy Empire pod vedením výše zmíněné Anny Polívkové.
Takže "džas te khelel!" (pojďme tančit!).
V pátek se na stejné scéně předvede Pražský komorní balet s vizuálně a pohybově podmanivými vystoupeními „Hádej, kolik je hvězd", "Mono No Aware / Na hranici krásy" a "Nevyřčené ticho".
Jak jsou na tom v současné době muži? S kterými problémy a jak se musejí vyrovnávat? Co jim běží hlavami a kde končí hranice mezi člověkem a zvířetem v něm? Odpovědi na tyto otázky hledá představení Adély Laštovkové Stodolové a uměleckého tandemu SKUTR s názvem Muži.
Po víkendu se divákům představí choreografie Sebastiana Belmara, v současné době působícího ve Francii jako ředitel Experimentálního centra pro výzkum scénické tvorby v Paříži.
Představení RGB vytvořil během rezidenčního pobytu v divadle Ponec v Praze a plzeňské Pap-rně. Ústředním tématem představení je fyzická interpretace vizuálních vjemů - a červená, zelená a modrá jsou teprve začátkem.
Oproti tomu divadlo Archa nabídne tuto středu velmi zajímavě vypadající „snový" projekt předního slovenského souboru elledanse pod názvem „Voda na vode". Obraz řekne více než několik slov, proto více v následujícím traileru.
Ještě před tím, než do Archy zavítá festival 4+4 dny v pohybu, vystoupí na prknech divadla již zmiňované duo VerTeDance s představením Simulante Bande. Profesionální tanečníci Helena Arenbergerová a Petr Opavský zde „asistují" handicapovaným netanečnicím Aleně Jančíkové a Zuzaně Pitterové. Neotřelý koncept o propojení dvou tak blízkých a přitom tak vzdálených světů přináší divákům netradiční a ojedinělý zážitek.