Jistotou jsou koncerty. Ale jen pro hvězdy typu U2

Karel Veselý
28. 12. 2009 16:50
Peníze v hudbě jsou, jen je potřeba hledat

Praha - Znáte ten fousatý muzikantský vtip? Jestlipak víte jak lze zastavit šíření AIDS? Ne? Stačilo by nechat ho distribuovat velkými hudebními labely.

Začátek tisíciletí je v populární hudbě ve znamení klesajících prodejů hudebních nosičů. Nezachrání to ani hvězdy z reality soutěží jako Susan Boyle, reedice jako Beatles nebo smrt jako v případě Michaela Jacksona.

Foto: Reuters

Podle někoho za to můžou piráti, díky nimž je hudba na internetu zdarma. Odborníci se ovšem spíše shodnou na tom, že za to může neschopnost velkých hudebních vydavatelství adaptovat se na nové podmínky po digitální revoluci. Deset let po spuštění pirátské sítě Napsteru se zdá, že labely konečně pochopily, že internet nemusí být jen zlo. Možná už je to ale pozdě. 

Hudba i se zubními kartáčky

Celkové výsledky hospodaření velkých hudebních vydavatelů ještě nejsou známé, stejně jako finální čísla prodejů nosičů, nicméně průběžné statistiky zavdávají k mírnému optimismu. U všech labelů z tzv. velké čtyřky se přinejmenším zastavil propad, britská firma EMI dokonce hlásí nárůst výdělků o 4,6 procenta oproti loňskému roku. V tomto případě za to ale mohou především peníze z licencování hudby pro televizní pořady a videohry.

Zpěvačka Madonna
Zpěvačka Madonna | Foto: Reuters
Čtěte také:
Srdceryvný příběh Susan Boyle začal vydělávat
Bono pěl masám. Na koncert U2 "přišlo" 10 milionů lidí
Rozlučka s Jacksonem se ruší, hlásí rádio Jerevan
Vymydlení Beatles vstávají z hrobu a chtějí vaše peníze
U2 svět nezachrání, ale zamoří. Na rozdíl od Radiohead
Madonna trumfla v příjmech z koncertů sama sebe

Konzumenti hudbu nepřestali milovat, dokonce ji možná milují ještě více. Jen je potřeba najít správnou cestu, jak na tom vydělat. „V obchoďáku Sainsbury se prodává oblečení s texty písní z našeho katalogu," psalo se ve výroční zprávě firmy EMI za rok 2008. „Dokonce i zubní kartáčky už dnes můžou hrát hudbu. Konzumenti, kteří se zdánlivě od hudby postupně odkláněli, ji ve dnes ve skutečnosti konzumují v celé řadě nových způsobů."

Jedním z takových jsou videohry s hudební tématikou. Hry s plastikovými nástroji jako Guitar Hero nebo Rock Band, pro něž si uživatelé nakupují hudbu z katalogů vydělávají hudebním firmám nezanedbatelné částky. Novinkou na trhu jsou hry určené pro fanoušky jedné kapely, jako například The Beatles: Rock Band, jež se za první měsíc prodal půl milionu kusů a dominuje předvánočnímu hernímu trhu.

Předplať a poslouchej

Foto: Reuters

Prodeje CD nosičů klesají a trh s digitálními soubory se stále ještě nerozjel tak rychle, jak se čekalo. A tak lidé kolem hudby s velkými nadějemi čekají, zda se prosadí nový předplatitelský konzumentský model, jehož vlajkovou lodí je švédský portál Spotify.

Tento internetový Jukebox, jež uživatelům podle přání přehrává hudbu využívají již čtyři miliony lidí a to je zatím dostupný jen v šesti zemích západní Evropy. Audio stream je zdarma, ale každých patnáct minut je proud hudby přerušen reklamou. Službu lze ale předplatit za zhruba sedmnáct liber měsíčně a reklamy se tak zbavit.

Se Spotify spolupracují všechny velké nahrávací společnosti, nicméně některé kapely jako třeba Pink Floyd byly na vlastní žádost z playlistů odstraněny. Fungování portálu zatím doprovází pochybnosti, zda bude reklama schopná zaplatit poplatky za autorská práva. Úspěšná popová zpěvačka Lady Gaga před několika týdny prohlásila, že za milion přehrání svého hitu Poker Face dostala od portálu jen 167 dolarů.

Další velkou nadějí předplatitelského modelu je rozšíření jeho působení na stream do mobilních telefonů. Otázkou zůstává, zda si posluchači zvyknou na zcela nový způsob konzumace hudby, kterou již nebudou jako za starých časů kupovat, ale pouze předplácet.

Předávání MTV Video Music Awards 2009 - Lady GaGa
Předávání MTV Video Music Awards 2009 - Lady GaGa | Foto: Reuters

O budoucnosti předplatitelského modelu patrně rozhodne start Spotify v Spojených státech, který je naplánovaný na začátek roku 2010. Tedy pokud budou velké firmy souhlasit.

Hvězdy vydělávají na koncertech

Pádným důkazem, že hudebníci dnes vydělávají peníze hlavně na koncertech, byly rekordní šňůry Madonny a U2. Americká zpěvačka v roce 2009 dokončila světové turné Sweet & Sticky, které vidělo tři a půl milionu lidí a vyneslo přes 400 milionů dolarů. Jedině monstrózní turné The Rolling Stones A Bigger Bang Tour z poloviny dekády bylo úspěšnější.

Stones se ale o svůj rekord musí třást, protože U2 za první polovinu svého aktuálního turné nazvaného 360° hlásí výdělky 311 milionů dolarů a tři miliony lidí. Je velmi pravděpodobné, že až šňůra 8. října 2010 skončí, budou už U2 v čele historické tabulky. Ještě je třeba dodat, že Madonna i U2 paradoxně na svých rekordních turné podporovali desky Hard Candy, respektive No Line On A Horizon, kterým se v žebříčcích příliš nevedlo.

Patrick Wolf
Patrick Wolf | Foto: Aktuálně.cz

Koncertní boom je v časech finanční krize něčím pozoruhodným, vesměs se ale týká jen velkých kapel, které se nemusí bát nastavit cenu vstupenek velmi vysoko. Pro méně známé kapely se díky krizi cestování přes oceán prodražilo a mnohé musely turné zrušit. Ostatně sami U2 experimentují s koncertováním přes YouTube. Jejich říjnový koncert na internetu vidělo dvacet milionů lidí.

Přežijeme, když fanoušci pomůžou

Krize hudebního průmyslu spojená s krizí finanční letos nejhůře dopadla na hudební časopisy. Postupně z obchodů zmizely slavné tituly jako Vibe (černá hudba), Blender (rock, pop) nebo Plan B (alternativní hudba). Na konci letošního roku se zavřela voda i po domácím Filteru. Důvody jsou všude stejné - pokles objemu inzerce hlavně od velkých nahrávacích společností.

V květnu americký časopis Paste dokonce požádal své čtenáře, aby ho zachránili sponzorskými dary. Sešlo se dost peněz a několikanásobný držitel ceny PLUG za nejlepší hudební časopis tak zatím může vycházet dál.

Není to ojedinělý případ pomoci, známý anglický zpěvák Patrick Wolf se nedávno rozešel s nahrávací společností a díky penězům od fanoušků natočil hned dvě nové desky. Těžká doba dostává z lidí, kteří mají rádi hudbu, to nejlepší.

 

Právě se děje

Další zprávy