Koncertní tipy - Konečně! Festivalová sezóna skončila a hudebníci se z otevřených pódiích přesouvají do klubů, kam se na ně chodí dívat jejich fanoušci a kde se v sevřenějším prostředí dokáží lépe spojit.
Pravděpodobně nejvýrazněji tento střet bude ilustrovat britský elektronický hudebník Bonobo, jehož mohutné basy prolínající se s downtempo elektronikou a etnickými vlivy po ostravských Vítkovicích rozduní pražské Divadlo Archa.
A nebude to jediná akce, která do konce týdne stojí za návštěvu. Ve středu na kultovní strahovskou Sedmičku dorazí japonské punkerky Shonen Knife, které si oblíbil mimo jiné Kurt Cobain. Ve čtvrtek svůj debut pokřtí nadějný český projekt Ille a do toho napříč Českem a Slovenskem putuje polské synthpopoví trio Kamp! a vycházející hvězda české nezávislé scény Deaths.
Tip týdne: Střet basových a etnických kultur Bonobo
Na festivalech Pohoda a Colours of Ostrava patřilo jeho vystoupení k nejlepším, teď elektronický kouzelník Simon Green aka Bonobo přijíždí s doprovodnou kapelou do Prahy, aby svou směs etnických vlivů, downtempa a trip hopu rozehrál i v komorním prostředí Divadla Archa.
Britského dýdžeje a hudebníka na aktuální turné k desce North Borders provází šestičlenná kapela včetně zpěvačky Szjerdene. Basové podklady a komorní taneční rytmy zmíněné nahrávky, jinak skvěle přijaté fanoušky i hudebním tiskem, tak naživo znějí v plných aranžích.
O producentovi a multiinstrumentalistovi z Leedsu se často píše, že připomíná hudebního hypnotizéra: nutí posluchače přestávat rozlišovat mezi trip hopem, jazzem, ambientem, klasikou, world music nebo hip hopem. Bonobo o post světové hvězdy neusiloval, přišlo to samo.
Čtyřmi alby, singly, skvělými remixy a koncertními turné - i jako vyhledávaný DJ - si podmanil diváky na celém světě a stal se společně třeba ještě s Kieranem Hebdenem (Four Tet) nebo Sashou Ringem (Apparat) jedním z průkopníků downtempo elektroniky v novém tisíciletí.
Nahrávek Bonoba využili tvůrci reklam i televizních seriálů Californication, Dr. House, Gossip Girl nebo CSI: CSI. Jeho skladby zazněly také ve filmech Crazy, Stupid, Love, House at the End of the Street a v počítačových hrách.
Album Black Sands, na němž hostovala Andreya Triana, se stalo jedním z nejposlouchanějších v roce 2010. Právě díky jeho popularitě se pak soulové zpěvačce podařilo nastartovat vlastní úspěšnou kariéru. To samé proto někteří očekávají také od Greenova současného doprovodu - Szjerdene, kterou pro velký hudební svět Bonobo také objevil.
Bonobo, sobota 21. září, Praha - Divadlo Archa, 800 korun v předprodeji
Shonen Knife vydrželi, grunge nikoliv
Legendární japonské punkrockerky Shonen Knife jsou mimo jiné kapela, kterou si oblíbil Kurt Cobain. Je to často opakované klišé, ale co se dádělat, když je to pravda. Už ve druhé polovině 80. let tomuhle dívčímu triu z Osaky vydaly první nahrávky za oceánem dodnes respektované labely K Records a Sub Pop, přestože zpočátku Shonen Knife hrály a vydávaly pouze v Japonsku. Svými americkými debuty ale tehdy spustily vlnu nadšení, hlavně mezi kapelami zaoceánské alternativní scény, se kterou krátce nato zatřáslo zemětřesení zvané grunge.
Do světa jinak v podstatě dost intelektuálského (premiérově si kapela zahrála se Sonic Youth), depresivního (Nirvana si je pozvala jako předskokanky na turné), případně navztekaného (L7 od Shonen Knife převzaly song Baggs) vnesla trojice Naoko, Atsuko a Michie jednoduchost, přímočarost a lehkost skrze písničky, které si vystačily se třemi akordy a pojednávaly obvykle o zvířátkách, hračkách, sladkostech a jiných roztomilých věcech. Oproti jiným navíc měly výhodu v okouzlení posluchačů podivnou vzdálenou kulturou, kterou Západ nikdy úplně nepochopí.
Ač zlaté časy grunge jsou dávno pryč a hlavní protagonisté žánru mrtví nebo marně vzpomínající na zašlou slávu, Shonen Knife bez delší přestávky hrají dál. V roce 2010 je pozval Matt Groening jako speciální hosty na jím kurátorovaný ročník vlivného festivalu All Tomorrow Parties.
A možná i díky tomu, že hudební žánr spojený se stylem flanelových košil a skateboardů právě prochází čímsi jako renesancí zájmu u generace, která ho naživo rozhodně nemohla zažít, jedou teď Ramones z Osaky (jak se Shonen Knife občas přezdívá) evropské turné. Z původní sestavy, která se navzdory třiceti letům existence neměnila zdaleka tak často, jak bývá zvykem, dodneška vytrvala zpěvačka a kytaristka Naoko Yamano a basačka Ritsuko Taneda. Čerstvou posilou je Emi Morimoto za bicími. O vitalitě kapely svědčí mimo jiné její poslední deska Pop Tunes.
Shonen Knife, středa 18. září, Praha - Klub 007 Strahov, 250 korun při rezervaci předem (300 korun na místě)
ILLE pokřtí Ve tvý skříni
Nejlepší české album roku? Asi je to hodně odvážně tvrzení, ale podle dosavadních recenzí to vypadá, že o debut kapely ILLE shromážděné okolo Olgy Königové (dříve Obří Broskev) budou mnozí v těchto souvislostech často skloňovat. Její poetické písničkářství bývá nejčastěji přirovnáváno k tvorbě Lenky Dusilové a obě zpěvačky spojuje také podobná barva hlasu.
Úspěchy pak stále čerstvý projekt sklízí i v prodejních žebříčcích - v internetovém obchodě SupraphOnline už je deska Ve tvý skříni už druhým týdnem vůbec nejprodávanější, mezi českými deskami podle žebříčku IFPI pak je aktuálně na druhé pozici.
„Jsou to všechno takový písničky ze skříně. Neartikulovaný zážitky. Nebo spíš představy, rozehraný příběhy, co se nestaly, uložený do skříně," vysvětluje název debutové desky zpěvačka Olga Königová v rozhovoru pro Fullmoonzine.
Nečekaný úspěch i zdárné dokončení nahrávky tak je událostí, která bude hlavním tématem čtvrtečního křtu v Paláci Akropolis. Společně s ní se tamtéž představí ještě hravý indie-popový projekt It's A Musical, jehož tvorba bývá nejčastěji přirovnávána k severským písničkářům, jako jsou Jen Lekman a Taken by Trees, nebo k americké zpěvačce St. Vincent.
Ille, čtvrtek 19. září, Praha - Palác Akropolis, 190 korun v předprodeji (250 na místě)
Synthpopová tour bývalých metalistů. Kamp! + Deaths
Lístky na pražský koncert polské elektronické trojice Kamp! jste mohli vyhrát v naší nedávné soutěži, pokud pro vás ale byla překážkou velká vzdálenost do hlavního města, nemusíte smutnit. Jedni z nejaktuálnějších vyslanců agilní scény našich severních sousedů navazují na dřívější úspěšné turné s kapelou Midi Lidi a tentokrát po boku synthpopového projektu Deaths navštíví postupně Olomouc, Valašské Meziříčí, Košice, Ústí nad Labem, Brno nebo Bratislavu.
Od úspěšného zmíněné koncertní šňůry z roku 2009, kdy se Kamp! pyšnili čerstvým singlem Breaking a Ghost's Heart, se trio posunulo k chladnějšímu zvuku new wave se synth popovým základem, které navíc pracuje s prvky osmdesátkového disca.
Kamp! původně začínali jako blackmetalová kapela a jsou v současnosti právem považováni za jednu z nejslibnějších nadějí polského hudebního exportu - kromě vydávání na vlastním labelu Brennnessel, vychází jejich singly na francouzském labelu Kitsuné nebo portugalském Discotexas. Debut sklidil skvělé recenze a singl Cairo kapel pootevřel dveře do mezinárodních hudebních vod v podobě hraní na prestižních festivalech (SXSW, Exit, Primavera, Great Escape).
Doprovodem jim budou stylově spřízněné pražské duo Deaths, jedno z mála domácích těles, jehož zvuk skvěle zapadá do současné světové nezávislé produkce. Trio se slabostí pro synthpop se vyžívá v melancholických a snových náladách a od mala hrál v punkových a metalových kapelách. Zpěvák a výhradní skladatel Igor Bruso se narodil v Rusku, chvíli bydlel v New Yorku a prozatím se usadil v Praze.
Není tedy divu, že skvěle vstřebal globální hudební trendy, a to včetně způsobu produkce. Sám si totiž natočil všechny videoklipy, do jeho autorské vize si tedy nenechá nijak zasahovat.
Kamp! + Deaths!, 19. září - Olomouc, 20. září - Valašské Meziříčí, 21. září - Košice, 23. září - Ústí nad Labem, 24. září - Praha, 25. září - Brno, 26. září - Bratislava, různé kluby, různé výše vstupného (orientačně kolem dvou set, ale může se lišit)