reklama
 
 

Koncertní tipy: Britští Floydi, mistr hluku a Titanic

17. 10. 2012 22:03
Ben Frost, Brit Floyd, Avishai Cohen nebo Gavin Bryars

Praha - V jednadvacátém století se dali znovu dohromady snad už všechny kapely, které dříve něco znamenali. Až na Pink Floyd, pokud vynecháme charitativní vystoupení v roce 2005 na megalomanské akci Live 8. Z jejich revivalu se tak stal solidní hudební business a po The Australian Pink Floyd, kteří pravidelně navštěvují české koncertní haly, přijíždí i britští kolegové nazvaní prostě Brit Floyd.

Vedle toho si letos, u příležitosti stoletého výročí ztroskotání historicky nejslavnějšího parníku, klasik britského minimalismu Gavin Bryars vzpomněl na svou skladbu Potopení Titaniku z konce šedesátých let.

Ben Frost pak poprvé vystaví své mohutné hlukové stěny v Praze a slavný jazzový kontrabasista Avishai Cohen se vrátí už po několikáté, tentokrát v komorním duu za doprovodu piana.

Tip týdne: Krása intenzity zvuku s Benem Frostem

Ambient, industrial nebo noise jsou většinou posluchačů chápány jako spíše obskurní žánry, jejichž poslech sebou nese určitý sadomasochistický rituál oddání se intenzitě zvuku. Masivní hlukové stěny Bena Frosta však často vyvstávají z přívětivých minimalistických melodií a jako jednomu z mála se mu podařilo učinit hluk něčím, co by se dalo považovat za krásné.

„Hudba může být extrémně agresivní, extrémně hlasitá či násilná, ale ve stejném okamžiku taky krásná," komentoval sám Frost desku Theory of Machines, na níž zvukový dojem vytváří právě prolnutím obou pólů.

Podivně krásná hudbu na Islandu žijícího Australana učarovala třeba i věhlasnému producentovi a otci ambientu Brianu Enovi, který mu před dvěma lety stal mentorem v programu na čerpání financí Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. V jeho rámci vytvořil projekt Music for Six Guitars, v němž dirigoval šest kytaristů vytvářejících svými nástroji hlukové stěny.

Kromě toho pod Enoem složil také fiktivní minimalistický soundtrack k Tarkovského slavnému snímku Solaris, na jehož tvorbě se podílel ještě Daníel Bjarnasson - kolega z domovského labelu Bedroom Community.

Frost si za posledních několik let na scéně experimentální elektroniky stal menším fenoménem - miláčkem hudebních geeků, blogosféry a velmi kladně jej přijal i trendseterský server Pitchfork. Chystaný nový materiál tak je alespoň v určitých kruzích očekávanou událostí a právě některé ukázky z něj by mohl představit i v Praze.

Ben Frost, pondělí 22. října, Praha - Meetfactory, 500 korun v předprodeji (600 na místě)


Bryars, Jeck a audiovizuální Potopení Titaniku

Minimalistická kompozice Potopení Titaniku je jednou z raných prací hudebního experimentátora Gavina Bryarse. Letos uplynulo sto let od poslední plavby nejslavnějšího parníku všech dob a tak se ji Bryars rozhodl oprášit. Se svým ansámblem ji představí také v rámci festivalu Struny podzimu.

„Potopení Titaniku je otevřené dílo a čas od času k němu přidávám nový materiál," vysvětluje skladatel. Novinkou v pražském uvedení bude vizuální materiál Billa Morrisona a Laurie Olinder, kteří celou skladbu provázejí projekcemi. Připojí se rovněž multimediální skladatel a improvizující hráč na gramofony Philip Jeck.

Nově pojatá kompozice chce být intenzivnější než jakákoliv dosavadní filmová či literární adaptace, proto se bude dobovou atmosféru snažit navodit Jeck praskotem starých gramofonových desek a použity budou píšťaly vyrobené stejnou firmou, jaká zajišťovala vybavení přímo pro Titanik.  Tematická projekce pak zahrne mimo jiné autentické výpovědi svědků.

Opus Potopení Titaniku měl premiéru v roce 1969 a od té doby je považován za základní kámen britské minimalistické a experimentální hudby. Dílo připomíná nejen aktéry tehdejší tragédie a jejich úděl, ale v širším filozofickém významu i věčnou neuchopitelnost tenké dělicí čáry mezi životem a smrtí. 

Bezprostředně po odehrání Potopení Titaniku proběhne diskuse s autory aktuálního provedení.

Gavin Bryars Ensemble, čtvrtek 18. října, Praha - kinosál Studio hrdinů ve Veletržním paláci, 250 až 550 korun


Velkolepý britský revival Pink Floyd

Revivaly obvykle nebávají stadionovou záležitostí, spíše jsou chápány jako vyextrahování cizí hudby z důvodu vlastní nedostatečné kreativity. Opulentní tvorba legendárních Pink Floyd však stále přitahuje miliony lidí po celém světě a věrná interpretace skladeb kapely, která se v jednadvacátém století na scénu vrátila pouze kvůli jednorázovému koncertu, se stala jistou hudební disciplínou.

S velkolepými vystoupení napodobující ducha jedné z nejikoničtějších bílých kapel dvacátého století tak na velkých pódiích dokázali uspět třeba The Australian Pink Floyd a v podobných šlépějích nyní kráčí i britský revival Brit Floyd.

Loni je na evropském turné vidělo na čtvrt milionu fanoušků a s letošní turné A Foot In The Door proto program ještě rozšířilo a staví i v Praze. Frontman seskupení Damian Darlington představení vytvořil na základě kompilace Best Of Pink Floyd a mělo by tak dojít na většinu nejslavnějších písní kapely, včetně dvacetiminutové Echoes.

A scénu by jim patřičně měly zkrášlovat velkolepé tematické animace nebo patřičná světelná show. Umístění koncertu do velkých prostor O2 Areny pak jasně ukazuje, že nostalgie může být vcelku solidní business.

Brit Floyd, čtvrtek 18. října, Praha - O2 Arena, 650 až 1250 korun


Kontrabas Avishaihe Cohena v komorním duu s pianem

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen je jednou z největších hvězd současného jazzu a časopis Bass Player ho před sedmi lety dokonce zařadil mezi stovku nejvlivnějších hráčů na basové nástroje vůbec. V Česku hraje poměrně často, tentokrát ovšem přijede v duu s mladým pianistou Nitaiem Hershkovitsem, s nímž vytvořil projekt Duende.

„Nitaiův svěží způsob hry mi připomíná Brada Melhdaua, aniž bych je srovnával. Chce stejně jako on udělat z každé skladby svou vlastní. Přiměl mě k tomu, abych se vrátil tam, kde jsem si myslel, že jsem už skončil," říká slavnější z dua o svém kolegovi.

Cohen už v minulosti dokázal, že se nebojí experimentovat - spolupracoval například i se skladbami od rapera Dr. Dre nebo The Beatles. V aktuálním projektu se ale vrátil ke komornímu zvuku a atmosféře starých hudebních klubů, kde se na pódiu něco děje takřka v odloučení od okolního světa.

Hershkovitsův klavír decentně swinguje a syté tóny Cohenova kontrabasu jako by skladby zklidňovaly. Zručnou hrou na oba nástroje ale zdánlivě klidné kousky dále rozvíjí a i ve dvou jsou tak schopni rozpoutat menší hudební dobrodružství.

Avishai Cohen, neděle 21. října, Praha - Divadlo Hybernia, 700 až 1350 korun

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Máte rádi hudbu? Zkuste poslouchat online rádio.

autor: Adam Pešek | 17. 10. 2012 22:03

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama