Koncertní tipy: Britští Floydi, mistr hluku a Titanic

Adam Pešek
17. 10. 2012 22:03
Ben Frost, Brit Floyd, Avishai Cohen nebo Gavin Bryars
Ben Frost
Ben Frost | Foto: Bjarni Grímsson

Praha - V jednadvacátém století se dali znovu dohromady snad už všechny kapely, které dříve něco znamenali. Až na Pink Floyd, pokud vynecháme charitativní vystoupení v roce 2005 na megalomanské akci Live 8. Z jejich revivalu se tak stal solidní hudební business a po The Australian Pink Floyd, kteří pravidelně navštěvují české koncertní haly, přijíždí i britští kolegové nazvaní prostě Brit Floyd.

Vedle toho si letos, u příležitosti stoletého výročí ztroskotání historicky nejslavnějšího parníku, klasik britského minimalismu Gavin Bryars vzpomněl na svou skladbu Potopení Titaniku z konce šedesátých let.

Ben Frost pak poprvé vystaví své mohutné hlukové stěny v Praze a slavný jazzový kontrabasista Avishai Cohen se vrátí už po několikáté, tentokrát v komorním duu za doprovodu piana.

Tip týdne: Krása intenzity zvuku s Benem Frostem

Ambient, industrial nebo noise jsou většinou posluchačů chápány jako spíše obskurní žánry, jejichž poslech sebou nese určitý sadomasochistický rituál oddání se intenzitě zvuku. Masivní hlukové stěny Bena Frosta však často vyvstávají z přívětivých minimalistických melodií a jako jednomu z mála se mu podařilo učinit hluk něčím, co by se dalo považovat za krásné.

Ben Frost
Ben Frost | Foto: Bjarni Grímsson

„Hudba může být extrémně agresivní, extrémně hlasitá či násilná, ale ve stejném okamžiku taky krásná," komentoval sám Frost desku Theory of Machines, na níž zvukový dojem vytváří právě prolnutím obou pólů.

Podivně krásná hudbu na Islandu žijícího Australana učarovala třeba i věhlasnému producentovi a otci ambientu Brianu Enovi, který mu před dvěma lety stal mentorem v programu na čerpání financí Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. V jeho rámci vytvořil projekt Music for Six Guitars, v němž dirigoval šest kytaristů vytvářejících svými nástroji hlukové stěny.

Kromě toho pod Enoem složil také fiktivní minimalistický soundtrack k Tarkovského slavnému snímku Solaris, na jehož tvorbě se podílel ještě Daníel Bjarnasson - kolega z domovského labelu Bedroom Community.

Frost si za posledních několik let na scéně experimentální elektroniky stal menším fenoménem - miláčkem hudebních geeků, blogosféry a velmi kladně jej přijal i trendseterský server Pitchfork. Chystaný nový materiál tak je alespoň v určitých kruzích očekávanou událostí a právě některé ukázky z něj by mohl představit i v Praze.

Ben Frost, pondělí 22. října, Praha - Meetfactory, 500 korun v předprodeji (600 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Bryars, Jeck a audiovizuální Potopení Titaniku

Minimalistická kompozice Potopení Titaniku je jednou z raných prací hudebního experimentátora Gavina Bryarse. Letos uplynulo sto let od poslední plavby nejslavnějšího parníku všech dob a tak se ji Bryars rozhodl oprášit. Se svým ansámblem ji představí také v rámci festivalu Struny podzimu.

Gavin Bryars, Köln September 1998
Gavin Bryars, Köln September 1998 | Foto: gavinbryars.com

„Potopení Titaniku je otevřené dílo a čas od času k němu přidávám nový materiál," vysvětluje skladatel. Novinkou v pražském uvedení bude vizuální materiál Billa Morrisona a Laurie Olinder, kteří celou skladbu provázejí projekcemi. Připojí se rovněž multimediální skladatel a improvizující hráč na gramofony Philip Jeck.

Nově pojatá kompozice chce být intenzivnější než jakákoliv dosavadní filmová či literární adaptace, proto se bude dobovou atmosféru snažit navodit Jeck praskotem starých gramofonových desek a použity budou píšťaly vyrobené stejnou firmou, jaká zajišťovala vybavení přímo pro Titanik.  Tematická projekce pak zahrne mimo jiné autentické výpovědi svědků.

Opus Potopení Titaniku měl premiéru v roce 1969 a od té doby je považován za základní kámen britské minimalistické a experimentální hudby. Dílo připomíná nejen aktéry tehdejší tragédie a jejich úděl, ale v širším filozofickém významu i věčnou neuchopitelnost tenké dělicí čáry mezi životem a smrtí. 

Bezprostředně po odehrání Potopení Titaniku proběhne diskuse s autory aktuálního provedení.

Gavin Bryars Ensemble, čtvrtek 18. října, Praha - kinosál Studio hrdinů ve Veletržním paláci, 250 až 550 korun

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Velkolepý britský revival Pink Floyd

Revivaly obvykle nebávají stadionovou záležitostí, spíše jsou chápány jako vyextrahování cizí hudby z důvodu vlastní nedostatečné kreativity. Opulentní tvorba legendárních Pink Floyd však stále přitahuje miliony lidí po celém světě a věrná interpretace skladeb kapely, která se v jednadvacátém století na scénu vrátila pouze kvůli jednorázovému koncertu, se stala jistou hudební disciplínou.

Brit Floyd
Brit Floyd | Foto: Yolanda Montero Lopez

S velkolepými vystoupení napodobující ducha jedné z nejikoničtějších bílých kapel dvacátého století tak na velkých pódiích dokázali uspět třeba The Australian Pink Floyd a v podobných šlépějích nyní kráčí i britský revival Brit Floyd.

Loni je na evropském turné vidělo na čtvrt milionu fanoušků a s letošní turné A Foot In The Door proto program ještě rozšířilo a staví i v Praze. Frontman seskupení Damian Darlington představení vytvořil na základě kompilace Best Of Pink Floyd a mělo by tak dojít na většinu nejslavnějších písní kapely, včetně dvacetiminutové Echoes.

A scénu by jim patřičně měly zkrášlovat velkolepé tematické animace nebo patřičná světelná show. Umístění koncertu do velkých prostor O2 Areny pak jasně ukazuje, že nostalgie může být vcelku solidní business.

Brit Floyd, čtvrtek 18. října, Praha - O2 Arena, 650 až 1250 korun

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Kontrabas Avishaihe Cohena v komorním duu s pianem

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen je jednou z největších hvězd současného jazzu a časopis Bass Player ho před sedmi lety dokonce zařadil mezi stovku nejvlivnějších hráčů na basové nástroje vůbec. V Česku hraje poměrně často, tentokrát ovšem přijede v duu s mladým pianistou Nitaiem Hershkovitsem, s nímž vytvořil projekt Duende.

Foto: Aktuálně.cz

„Nitaiův svěží způsob hry mi připomíná Brada Melhdaua, aniž bych je srovnával. Chce stejně jako on udělat z každé skladby svou vlastní. Přiměl mě k tomu, abych se vrátil tam, kde jsem si myslel, že jsem už skončil," říká slavnější z dua o svém kolegovi.

Cohen už v minulosti dokázal, že se nebojí experimentovat - spolupracoval například i se skladbami od rapera Dr. Dre nebo The Beatles. V aktuálním projektu se ale vrátil ke komornímu zvuku a atmosféře starých hudebních klubů, kde se na pódiu něco děje takřka v odloučení od okolního světa.

Hershkovitsův klavír decentně swinguje a syté tóny Cohenova kontrabasu jako by skladby zklidňovaly. Zručnou hrou na oba nástroje ale zdánlivě klidné kousky dále rozvíjí a i ve dvou jsou tak schopni rozpoutat menší hudební dobrodružství.

Avishai Cohen, neděle 21. října, Praha - Divadlo Hybernia, 700 až 1350 korun

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Máte rádi hudbu? Zkuste poslouchat online rádio.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Marcon chce posílit vztahy s Bidenovou Amerikou. Prezidenti chtějí spolupracovat v rámci WHO

Nový americký prezident Joe Biden v neděli poprvé od nástupu do funkce mluvil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem a vyjádřil touhu po upevnění vzájemných vztahů obou zemí, uvedl Bílý dům. Podle Macrona měli oba vůdci velmi blízké názory, a to zejména co se týče přístupu k mezinárodním problémům, jakými je například boj s pandemií či klimatickými změnami, uvedl Elysejský palác.

Prezidenti se shodli na nutnosti spolupracovat v oblasti globálního veřejného zdraví v rámci Světové zdravotnické organizace (WHO). Z té USA vyvedl předchozí prezident Donald Trump, Biden však hned po nástupu do funkce nařídil, aby se k ní Spojené státy vrátily. Stejně tak tomu bylo i u pařížské klimatické dohody z roku 2015.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Koulař Crouser vylepšil 32 let starý halový světový rekord

Americký koulař Ryan Crouser vytvořil na mítinku ve Fayetteville světový halový rekord. Osmadvacetiletý olympijský vítěz z Ria de Janeiro předčil pokusem 22,82 metru o šestnáct centimetrů výkon krajana Randyho Barnese, který se v čele historických tabulek držel 32 let.

Crouser se na devět centimetrů přiblížil svému absolutnímu maximu z loňského roku. Pod střechou měl jeho dosavadní osobní rekord hodnotu 22,60. Ve Fayetteville Barnsův výkon překonal dokonce dvakrát. Nejdál poslal kouli hned v první sérii, ve třetí ještě předvedl pokus dlouhý 22,70.

"Velmi dobrý start do roku 2021," řekl televizi ESPN Crouser. Historickým zápisem si upevnil první místo v letošních tabulkách, v nichž se za něj v sobotu zařadil výkonem 21,48 český rekordman Tomáš Staněk.

Barnes zůstává nadále absolutním světovým rekordmanem výkonem 23,12 z roku 1990. Za 23 metrů poslal 7,26 kg těžké náčiní také němec Ulf Timmermann (23,06), Crouser se výkonem 22,91 dělí o třetí místo v tabulkách s krajanem Joem Kovacsem a Italem Alessandrem Andreiem.

před 4 hodinami

Portugalský prezident de Sousa podle odhadů obhájil mandát

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa podle odhadů obhájil mandát, hned v prvním kole dnešních voleb se mu podařilo získat přes polovinu hlasů. S odkazem na projekci veřejnoprávní televize RTP o tom informují tiskové agentury.

De Sousa, který je zástupcem pravého středu, si podle odhadů zajistil 57 až 62 procent odevzdaných hlasovacích lístků. V čele Portugalska tak bude dalších pět let.

Další zprávy