Praha - Kanadské hudbě se poslední dobou výrazně daří i daleko za hranicemi země a pozornost na sebe rozhodně nestrhávají jen teenagerský idol Justin Bieber nebo zpěvačka Carly Rae Jepsen momentálně ovládající světové žebříčky s hitem Call Me Maybe.
Skvělou sezónu zažívá i místní nezávislá či alternativní scéna a desítka nominovaných desek na hudební cenu kritiků Polaris Music Prize je toho důkazem. O prestižní ocenění a třicet tisíc kanadských dolarů (609 tisíc korun) se letos uchází zpěvačka Feist, indie rockeři Handsome Furs nebo třeba punková skupina Fucked Up, která už Polaris získala v roce 2009. Nejlepší kanadské album vydané za posledních dvanáct měsíců bude známé 24. září.
V desítce nominovaných se jako obvykle potkávají desky všech žánrů od indie rappera Cadence Weapon (Hope In Dirt City), přes křehkou folkařku Kathleen Edwards (Voyageur) až po syrový, psychedelický rock dívčího dua Yamantaka // Sonic Titan (album YT//ST).
Zatímco pro málo známého gotického písničkáře Cold Specks usazeného v Londýně a spolupracujícího s PJ Harvey bude nominace vítanou reklamou, nic takového už rozhodně nepotřebuje rapper Drake, jehož druhého studiového alba Take Care se po celém světě prodalo více než dva miliony kusů a čtyři singly z něho doputovaly do americké Top 20. Představovat nepotřebuje ani zpěvačka Feist, jejíž Metals také bodovaly v americké Top 10.
Pro českého hudebního fanouška může být Polaris zajímavá i proto, že se o ni uchází interpreti, které znají z nedávných pražských koncertů. Manželská dvojice Handsome Furs (v čele s Danem Boecknerem z Wolf Parade) k nám zajíždí pravidelně a písně ze svého nominovaného alba Sound Kapital představili v předpremiéře vloni v květnu na Sedmičce. V legendárním strahovském klubu před čtyřmi lety hráli tehdy torontští punkýši Fucked Up, kterým šéfuje hromotluk Damian Abraham.
Čtyřiadvacetiletá zpěvačka a producentka Claire Boucher alias Grimes, která patří s albem Visions podle dosavadních ohlasů amerických publicistů k největším favoritům na vítězství, navštívila Prahu v dubnu v rámci festivalu Electronic Beasts. Sólový koncert vycházející electro-popové hvězdičky je nachystaný na konec listopadu do Lucerna Music Baru. Na stejné místo zavítají 10. září garážoví rockeři Japandroids, kteří se o Polaris Prize uchází s albem Celebration Rock.
Kanadská invaze
Polaris Prize se uděluje od roku 2006 a je kanadskou obdobou britské Mercury Prize. Hlasování širokého pléna kritiků nejprve vybere čtyřicet a v druhém kole už jen deset nominovaných, o vítězích podobně jako u české ceny Apollo rozhoduje úzká porota na schůzi těsně před slavnostním večerem, který se tradičně koná v Torontu. Mezi dosavadními vítězi jsou houslista Owen Pallett alias Final Fantasy, kabaretní písničkář Patrick Watson, elektronický psychedelik Caribou nebo rocková skupina Karkwa z Quebecku.
Loni si cenu odnesli Arcade Fire za album The Suburbs a stvrdili tak svoje veleúspěšné období, kdy za nahrávku posbírali Grammy za album roku i ocenění pro zahraniční interprety na Brit Awards. Rozhodnutí poroty nicméně kritizoval kanadský tisk, který připomínal, že Polaris by mělo upozorňovat spíše na méně známé interprety.
Kanadskou hudbu dlouho reprezentovaly hlavně popové divy jako Celine Dion, Shaina Twain či Alanis Morrissette (všechny tři patří do desítky nejúspěšnějších zpěvaček posledních dvaceti let). V posledních letech se k nim ale přidali i zástupci dalších žánrů.
Síla kanadského importu na americký trh se ukázala vloni v exponovaném předvánočním týdnu, kdy do první pětky nejprodávanějších alb pronikly hned čtyři ze země javorového listu: vánoční alba Michaele Bublého a Justin Biebera a novinky Drakea a rockerů Nickelback. Časopis Billboard úspěchy interpretů ze severu amerického kontinentu dokonce popsal jako „kanadskou miniinvazi" v narážce na britský atak Beatles a spol. v šedesátých letech.