Proč v létě přichází do kin filmy plné vody? Natáčení na moři je drahé, a tak se možná v zájmu co nejvyšších tržeb a návratnosti investovaných prostředků nasazují vodní filmy v létě.
Tehdy totiž v USA - méně už u nás - chodí do kin nejvíc diváků. Nebo ještě triviálnější vysvětlení tohoto "trendu"? V létě je horko, takže diváci v kinech uvítají trochu toho vodního osvěžení.
Letos to začalo už 13. července Poseidonem, velkolepým remakem filmu Dobrodružství Poseidonu z roku 1972. Ačkoliv Poseidon mnozí kritizují, nelze mu upřít, že na filmová plátna vrátil hodně, ale opravdu hodně vody - včetně obří digitální bludné vlny.
V amerických kinech měla v létě premiéru i Žena ve vodě M. Nighta Shyamalana. Do českých vstoupí po prázdninách, hladinu ale nejspíš příliš nerozvíří. A hrdinka se tu stejně nevynořuje z moře, ale z bazénu v obytném komplexu.
Vodní živel vždycky působil tajemně a nebezpečně a o neprobádaných mořských hlubinách to platí dvojnásob. A tak jsou "mořské filmy" často napínavé a děsivé až k zbláznění.
Nejslavnější jsou v tomto ohledu určitě Spielbergovy Čelisti, premiérované - jak jinak - v létě 1975. Krvavý trhák je letním filmem, jak se patří. Voda a krev stříká na všechny strany, navíc v blízkosti pláže.
Infobox
- ČESKÝ VODNÍ FILM? V Česku díky absenci moře vodní filmy chybí - i když takový Konec vodníků v Čechách či teenagerští Rafťáci by do něj mohli být směle zahrnuti. Čeští diváci ale mohou využít alespoň jinou stylovou specialitu - vodní kino. Nebo se podívat v televizi na seriály Proč bychom se netopili a Hop nebo trop.
- SPECIÁL: Na co v létě do kina?
Možná aby byl ještě silnější strach diváků, že až se tam po kině vypraví, může je čekat něco podobného jako hrdiny snímku.
Bessonova hvězdně obsazená Magická hlubina s Rosannou Arquettovou, Jeanem-Marcem Barrem a Jeanem Renem vstoupila do amerických kin v létě 1988.
V thrilleru Otevřené moře, premiérovaném v srpnu 2004 se zas relaxační potápění manželské dvojice změní v boj o holý život proti hejnu hodně hladových mořských příšer. Nízkorozpočtový snímek vydělal několikanásobně víc, než kolik do něj bylo vloženo.
Že ale letní premiéra ještě nemusí být zárukou úspěchu, dokazuje léto 1995. Tehdy do kin vstoupil propadák Kevina Costnera Vodní svět s ve své době nejdražším rozpočtem 175 milionů dolarů. Sci-fi o člověku obojživelníkovi, který přežil velkou povodeň a teď bloudí po oceánu a hledá zemi.
Výjimky z pravidla letních premiér mořských hitů potvrzují pravidlo, což dokazuje třeba velkofilm Titanic datem své premiéry 19. prosince 1997. I když režisér Titaniku James Cameron alespoň v létě 1989 zaplavil americká kina filmem Propast o americké jaderné ponorce Montana.
Před Vánoci měla premiéru i řada dalších mořských filmů - v prosinci 1954 20 tisíc mil pod mořem a v listopadu 1962 Vzpoura na lodi Bounty. A v prosinci 2004 jeden z nejkrásnějších mořských filmů vůbec, Andersonův Život pod vodou s cousteauovským Billem Murraym.
Vodní filmy se často pohybují v žánrech thrilleru, hororu nebo katastrofického filmu a mají řadu variant - katastrofické, v nichž troskotají luxusní koráby, ponorkové, hororové o příšerách z hlubin anebo pirátské.
Právě novou vlnu obliby pirátského žánru a tím i celé "mořské kinematografie" odstartovali Piráti z Karibiku.
I první díl Pirátů byl premiérovaný v létě (roku 2003), konkurenci mu dělala další mořská taškařice, i když v animovaném provedení - Hledá se Nemo. (Animovaný Příběh žraloka o rok později ovšem vstoupil do kin v říjnu.). K létu prostě trochu té vody navíc patří - což dokazují i rekordní tržby nových Pirátů. Necháte se také osvěžit?