New York - Sezóna filmových cen vrcholící Oscary začíná nabírat dech. Jako první publicisté se nečekaně ohlásili newyorští kritici, kteří vyhlásili filmem roku němý černobílý snímek The Artist. Francouzský režisér Michel Hazanavicius ho pojal jako poctu němé kinematografii.
O filmu, který právě vstoupil v omezené distribuci do amerických kin, se mluví už dlouho. Těžko však říct, zda má němý snímek skutečně šanci uspět i na Oscarech, navíc nikdo oficiálně neřekl, jestli vůbec může francouzský titul soutěžit v hlavní kategorii. Na druhé straně za ním v USA stojí bratři Weinsteinové, muži s pověstí nejtvrdších lobbistů v Hollywoodu.
I newyorští novináři tradičně rozdělili ceny mezi co nejvíc snímků, aby upozornili na nejlepší počiny uplynulé sezóny. Brad Pitt vyhrál cenu pro nejlepšího herce za své výkony ve filmech Strom života a Moneyball, jenž se chystá koncem roku i do českých kin. Vizuální poéma i baseballové drama patří do předběžné sestavy filmů sezóny, která začíná pomalu krystalizovat v médiích.
Železná lady a krutý gangster
Strom života má také cenu za kameru (Emmanuel Lubezki) a Moneyball za scénář (Steven Zaillian a Aaron Sorkin). Meryl Streepová byla vyhlášena nejlepší herečkou za roli Margaret Thatcherové ve snímku Železná lady, který teprve přijde do kin.
Jessica Chastainová je nejlepší herečkou ve vedlejší roli hned za tři filmy - Strom života, Take Shelter a The Help (Proti pravidlům). Poslední jmenovaný titul vypráví o vzpouře černošských služek z amerického Jihu v 60. letech minulého století a zdá se být ideálním kandidátem i na Oscary. Albert Brooks byl kritiky označen za nejlepšího herce ve vedlejší roli za výkon v artové gangsterce Drive, kde byl zcela proti svému typu obsazen do role krutého mafiána.
Nejlepším non fiction filmem je podle názorů třiceti tří newyorských recenzentů 3D dokument Wernera Herzoga Jeskyně zapomenutých snů, nejlepším debutem pak film Margin Call zachycující čtyřiadvacet hodin ze života osmi finančních investorů z Wall Street. Nejlepším zahraničním filmem bylo zvoleno íránské drama A Separation (Rozchod Nadera a Simin) považované za jasného favorita na zlatou sošku za cizojazyčný film.
Sdružení newyorských kritiků vyhlásilo letos výsledky nezvykle brzy. Oficiálně podle svého šéfa proto, aby prý nebyla jejich volba ovlivněna výsledky jiných cen, a tudíž vše bylo dobrodružnější. Zároveň je nepochybné, že se tímto krokem chtěli vymanit ze splývající řady cen, které se vždy koncem roku vynoří.
Na druhé straně to znamená, že členové neviděli některé očekávané novinky, které si brousí zuby na ceny. Zejména jde o Fincherovu temnou detektivku Muži, kteří nenávidí ženy a snímek Příšerně nahlas a k nevíře blízko. Tato adaptace druhého románu Jonathana Safrana Foera se vyrovnává skrze postavu devítiletého chlapce s traumatem 11. září 2001. Film, ve kterém hrají Sandra Bullocková, Tom Hanks či Max von Sydow, režíroval Stephen Daldry.
The New York Film Critics Circle byl založen roku 1935; své ceny označuje za principiální alternativu k Oscarům, která je založena výhradně na estetické kvalitě a nepodléhá komerčním ani politickým hlediskům či tlakům. Letos poprvé své ceny oznámili na Twitteru. Loni vybrali za film roku Fincherovo facebookové drama Sociální síť. To bylo dlouho považováno i za favorita Oscarů, ale nakonec ho porazila tradičnější Králova řeč (distribuovaná Weinsteiny).
Nezávislí bodují
Oscarovou sezónu o víkendu odstartovaly nezávislé Gotham Independent Film Awards. Letos si jejich poukázku na Oscary musí napůl rozdělit zmíněný Malickův Strom života a tvůrci komedie Beginners (Začátečníci, na DVD vyšlo jako Začátky).
Začátky režiséra Mika Millse v hořkosladkém módu vyprávějí "o životě, lásce, smutku, smrti i strachu" a můžou se pochlubit silným hereckým obsazením: Ewan McGregor, Christopher Plummer a Mélanie Laurentová. Ostatně snímek dostal i cenu pro nejlepší obsazení.
V úterý pak následovaly další nezávislé ceny - Film Independent Spirit Awards. Tady potvrdil své ambice The Artist (Umělec), který získal pět nominací. Stejný počet nominací má i film Take Shelter. Snímek režiséra Jeffa Nicholse s Katy Mixonovou, Michaelem Shannonem a zmíněnou Jessicou Chastainovou vypráví o muži, jenž začne mít děsivé apokalyptické sny a buduje protibouřkový bunkr.
Šestici filmů nominovaných na Spirit Award za film roku doplňuje komediální drama 50/50, v němž Joseph Gordon-Levitt onemocní rakovinou, dále zmíněný akční thriller Drive a dvě rodinná komediální dramata - již jmenovaní Beginners a The Descendants (Potomci). V novince autora Bokovky Alexandera Payna ztvárnil George Clooney hlavní roli velkostatkáře, jehož žena upadne do kómatu a on se snaží navázat vztah se svými dvěma vzpurnými dcerami.
Spirit Awards jsou označované za nezávislé nebo umělecké Oscary a udílejí se den před zlatými soškami. Letos v únoru je opanovalo baletní drama Černá labuť a pozdější oscarový vítěz Králova řeč. Opět se tak prokázalo, že nezávislé filmy již nepatří jen úzkému okruhu zájemců.
Čekání na Spielberga
Každopádně všechny filmy, jejichž jména padla v nominacích na Spirit Awards, se rovněž objevují ve výběru titulů sezóny. Kromě nich se mluví o komedii Woodyho Allena Půlnoc v Paříži a Scorseseho 3D novince Hugo a jeho velký objev.
Zabodovat by prý mohla i novinka Stevena Spielberga War Horse, která teprve přijde do kin. K černým koňům sezóny by podle zámořských médií mohla patřit vizuálně vytříbená britská adaptace Le Carrého románu Tinker, Tailor, Soldier, Spy (Jeden musí z kola ven).
Spíše tématem kritického náhledu na politiku by mohla zaujmout i Clooneyho režijní novinka Ides of March (Březnové idy; v Česku poběží pod názvem Den zrady). Clooney zde tentokrát hraje zkorumpovaného politika, jeho idealistického poradce ztvárnila vycházející hvězda Ryan Gosling (představitel hlavní role v Drive).
Své šance má i zatím poslední počin Romana Polanského, jízlivá komedie Bůh masakru, která měla výtečné ohlasy v Cannes. Jde o adaptaci stejnojmenné divadelní hry od známé francouzské autorky Yasminy Rezy.
Pokud lze hledat mezi letošními favority cen styčné body, pak je to kromě Umělce a Drive spíše umírněná forma a důraz na příběh podpořený hereckými výkony. Poměrně často jde o adaptace knih či právě divadelních her.