Kovbojská romance Zkrocená hora, životopisný film Capote, rasové drama Crash, politický manifest Dobrou noc a hodně štěstí a Spielbergovo drama Mnichov. Ty mají nejvíc nominací a dá se předpokládat, že nakonec posbírají také nejvíc sošek.
Nejprestižnějšími oscarovými kategoriemi jsou nejlepší film a nejlepší režie; a v obou letos mohou v neděli zaznít jména týchž filmů. Proč to naopak určitě nebude životopisný film Walk the Line ani velkorozpočtový spektákl King Kong? Protože nesplňují většinu z následujících aktuálních podmínek pro výherce:
- 1. podle skutečné události - nejsilnější příběhy píše sám život, říká známé klišé. Tím se řídí i Americká filmová akademie: do užšího výběru i letos zařadila hned tři filmy, které jsou založené na skutečnosti. Mnichov vypráví o izraelské odplatě za palestinský útok na mnichovské olympiádě, Capote je filmem o tom, jak vznikal román Chladnokrevně, Dobrou noc a hodně štěstí vypráví skutečný příběh reportéra z éry mccarthyismu.
- 2. porušování tabu - filmy zařazené do užšího výběru aspoň zdánlivě porušují společenská (a hollywoodská) tabu a současně odkrývají problémy, před kterými rádi Američané zavírají oči. Tedy tabu jako homosexuální láska (Zkrocená hora, Capote) či politické korektnosti v oblasti zobrazování rasových problémů (Crash), vztahu Izraelců a Palestinců (Mnichov) a éry mccarthyismu (Dobrou noc a hodně štěstí).
![Infobox](http://cdn.xsd.cz/resize/c43fd8346bb932b3a35aa8aac228755c_resize=576,432_.jpg?hash=98ed49a86705e8d6f3b6b021ad99aee3)
Infobox
OSCAROVÍ FAVORITÉ:
- 3. nezávislost - všech pět nominovaných filmů opravdu představuje spíše nezávislé americké snímky, snad jen Spielbergův Mnichov vznikal v typické hollywoodské produkci; jedno z těch novějších kritérií. Lze mluvit i o nezávislosti ideové v tom smyslu, že snímky se více či méně vymezují vůči "politicky korektnímu" proudu.
- 4. minulost - Kromě Crash se všechny zmíněné snímky odehrávají v minulosti, zpravidla ve významných epochách amerických dějin. Letos jde o 50. léta (Dobrou noc a hodně štěstí), revoluční 60. léta (Zkrocená hora, Capote) či o dekádu později (Mnichov). Filmy tak vlastně mapují moderní americkou historii a základní problémy, s nimiž se Amerika v různých obdobích musela vyrovnávat (a pořád úplně nevyrovnala).
- 5. angažovanost - to zprofanované slovo tu musí padnout. Angažovanost úzce souvisí s oním porušování tabu. Všechny filmy v užším výběru se zároveň odkazují a hledají paralely k aktuálním problémům v americké politice a problémům americké společnosti (rasismus, homosexualita, terorismus, politika kontra média). Jsou tzv. příspěvkem do diskuze. Proto třeba Walk the Line hlavní kategorie neobsadil: je brán jako málo zásadní, v podstatě "jen" hudební film.