Praha - V březnu 2007 vstoupily do kin Vratné lahve, ve kterých se na plátna kin vrátil pod režijním vedením Jana Svěráka jeho otec Zdeněk Svěrák. A v mnoha směrech předznamenaly filmový rok.
Příběh učitele na penzi, který si začne přivydělávat ve výkupu lahví, ocenila vcelku příznivě kritika a každopádně nadchl diváky. Vrátil do kin i nečekanou diváckou skupinu důchodců a odstartoval rekordní čísla návštěvnosti.
Sám má na kontě hned několik prvenství: rekordní počet 45 kopií, v kterém vstoupil 8. března do kin, přilákal o prvním víkendu přes 100 tisíc diváků. Po třech týdnech už měl půl milionu diváků, na začátku června pak překonal magickou hranici jednoho milionu diváků, kterou zlomil naposledy Tmavomodrý svět před šesti lety.
Vratným lahvím vynesl masivní zájem publika více než 100 milionů korun. A spolu s v prosinci premiérovaným Menzelovým Anglickým králem a zářijovými premiérami Hřebejkova Medvídka a Vorlova Gymplu vrátili Svěrákovi diváky k českým filmům.
Menzel překonal hranici 800 tisíc diváků, Hřebejk s Vorlem mají víc než 400 tisíc diváků. Česká kina tak hlásí rekordní zisky - jen do konce září do nich zavítalo více než 10 milionů diváků.
Podle Jana Bradáče z distribuční společnosti Falcon do konce roku nejspíš zavítá do českých kin více než 13 milionů diváků. Už v září přitom bylo jisté, že kina letos překonala miliardovou hranici tržeb.
Víc než miliardu korun už diváci utratili v českých kinech v letech 2003, 2004 i 2006; tuhle hranici ale zpravidla překonala kina až v prosinci. To nahrává předpokladu absolutního rekordu - a také multiplexům, které z tržeb získávají největší díl.
Dobře si ale vedou i menší klasická kina, která letos oslavila 100 let existence. Respektive bodují ta s osobnějším a hravějším přístupem jako pražský, právě rekonstruovaný Světozor, který sází na alternativní dramaturgii a vychovává další generace filmových fanoušků.
Kinům a filmům zato neprospěl vzmáhající se trend umísťování nelegálních kopií českých snímků na web. Postihl Svěrákovy Vratné lahve - na síť dokonce unikla jejich kopie určená pro ministerstvo kultury! - i Gympl a Medvídka.
Ani závěr roku nebyl pro český film nejšťastnější. V listopadu premiérované Poslední plavky s Petrem Čtvrtníčkem a Crash Road s Agátou Hanychovou byly jedněmi z mála filmů, na jejichž hodnocení se čeští recenzenti vzácně shodli. Napsali, že je to smutek a hrůza.
Ale už na Vejdělkově Václavovi se recenzenti zase rozešli a virtuální spor, jestli je to kýžený film roku, symbolicky uzavřel sezonu 2007.
Stejně jako další hity je to snímek řemeslný a zručně natočený - ale nikoli událost, u které se vám tají dech a čekáte, co se stane v příští vteřině.
Pokud se to dá o některém letošním snímku aspoň trochu říct, jsou to Pusinky Karin Babinské - i když jejich návštěvnost, jak už to tak u náročnějších titulů bývá, nebyla nejvyšší.