reklama
 
 

Rafťáci vzdejte to, přicházejí temné Pusinky

5. 4. 2007 0:00
Filmy o dospívání odbočily z široké teenagerské dálnice

Recenze - Loni byla domácí kinematografie ve znamení teenagerů.

Vlna komedií ale pomalu odeznívá a loňský hattrick v podobě filmů Panic je na nic, Experti a Rafťáci (s rozpačitým dodatkem Rocku podvraťáků) jen završil rozmělňování teenagerských témat a prázdnotu legrací o tom, do které "roštěnky" je nejlepší "zasunout".

V téhle situaci přicházejí Pusinky a nutno souhlasit s režisérkou, že to nejsou žádní Snowborďáci v sukních, i když jsou jejich hrdinky stejně mladé a o sex tu jde až v první řadě.

Tři kamarádky - nesmělá outsiderka Iška, sebejistá koketa Karolína a zakomplexovaná naivka Vendula - se rozhodnou užít si poslední prázdniny naplno. Vydají se na cestu do Holandska, ale musí přibrat Iščina mladšího bratra Vojtu.

Jenže cesta, jak se na road movie sluší, začne měnit jejich vztahy. Vendula závidí Karolíně úspěchy u mužů, Išce se líbí Karolína, Karolíně leze na nervy Vendula. A všechny dohromady pak okázalým siláctvím, vulgárním slovníkem a vypitým alkoholem maskují svou nejistotu i nezkušenost.

Při té cestě i proměně potkávají pochopitelně rozmanitou sestavu mužů. Bez výjimky jsou to muži nikterak obdivuhodní - tupý svalovec Erika Kalivody, duo zbabělých frajírků Matěje Rupperta a Filipa Blažka i nesmělý mimoň Maria Kubaše. V tom jsou Pusinky ženský, ale ne feministický film.

Karolína jeho téma pojmenuje přímo: "Je to zážitek, kterej je vrcholnej. Ale prchavej." Je jasné, že právě takové body hrdinky vyhledávají. A v tomhle rozpoložení je zachycuje film debutujících autorek, režisérky Karin Babinské a scénáristky Petry Ušelové. V drzé bezstarostnosti hrdinek připomene Sedmikrásky Věry Chytilové, potažené ovšem cynismem 21. století.

Pusinky jsou bezprostřední, spontánní a přímočaré jako ty tři mladé holky a jako spousta dalších mladých holek. Ale co začíná jako bezstarostná letní road movie, postupně se promění v malou noční můřičku o tom, jak groteskně kruté a depresivní mládí může být. A že v dospělosti, která neúprosně číhá v křoví u silnice i za posprejovaným rohem,  to nebude o nic jednodušší, naopak.

K výslednému pocitu  přispívá i obrazové a střihové pojetí. Podporuje dojem prchavosti a ztráty, který už hrdinky bude provázet napořád, a zvyšuje autentické vyznění. Záběry jsou často krátké a scény rozkouskované do momentů, kamera pozoruje postavy z mnoha různých úhlů. To všechno vytváří atmosféru natolik vtahující, že ani často omílaný product placement tu nepůsobí násilně.

Z postav je nejprokreslenější ta Iščina - její tápání ohledně sexuální orientace jde ruku v ruce s tápáním dospívání. Jinak je psychologie postav spíš jen naznačená, ale ani to není na škodu.

Infobox

REPORTÁŽ Z NATÁČENÍ:
Pusinky propagují Primeros

Typově zajímavá Marie Doležalová ovšem v roli Išky zůstává poněkud matná. Z hereček působí nejplnokrevněji Petra Nesvačilová v roli Venduly. Sandra Nováková Karolínu ztvárnila s až příliš přímočarým důrazem na její koketnost.

Všem třem je nicméně nutno přiznat odvahu. Dojde nejen na nahotu a veřejné močení, ale i na scénu znásilnění, věrohodně ztvárněný lesbický sex a další momenty v českém filmu nepříliš viděné, zde ovšem autenticky ztvárněné.

Pusinky se odehrávají v průběhu horkého léta a vzduch se v nich chvěje horkem jako v polích uprostřed srpna, cesty v nich ztrácejí jasný cíl a kontury. Tady ale intenzita diváckého prožitku vychází spíš z toho, co probublává pod povrchem.

Nejde tu ani tak o propletenec vztahů a jeho peripetie. V Pusinkách se vlastně zas tak moc nestane - jen pár "péesek" (pohlavních styků) a ranních kocovin. Mnohem důležitější jsou tu zámlky a rozpaky, naschvály a náhody, pokusy a omyly, rána a večery, lásky a zklamání; rychle odezní, ale přitom tu budou navždycky.

I Pusinky tápají: ohledávají terén, zprvu opatrně a zvolna, postupně čím dál jistěji. Jdou po neprošlapaných stezkách a podle vnitřního kompasu,  zatímco většina jejich filmových souputníků frčí po osvětlené dálnici za masami diváků.

Pusinky jich možná neposbírají tolik jako zasunovací komedie. Přesto aspirují na nejlepší filmový zážitek letošní sezóny.

Pusinky, ČR 2007. Scénář Petra Ušelová, režie Karin Babinská, kamera Martin Douba, hrají Petra Nesvačilová, Sandra Nováková, Marie Doležalová, Mário Kubaš, Matěj Ruppert, Lenka Vlasáková, Filip Blažek a další. 90 minut, distribuce HCE.

autor: Irena Hejdová | 5. 4. 2007 0:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama