Londýn - Slavný britský sochař Anish Kapoor sezval do ateliéru v Londýně umělecké osobnosti a jejich přátele, aby zopakovali protest čínského umělce a disidenta Aj Wej-weje. Nyní zveřejnil Kapoor na Youtube "oficiální video".
Ten bojuje proti demolici rodinného domu svého přítele, rockera Zuoxiao Zuzhou. Minulý měsíc dal na web parodii na slavný klip korejského rappera Psy Gangnam Style. Aj v parodickém klipu tančí a ukazuje pouta, symbol nejen jeho nedávného zatčení. O původním korejském klipu řekl, že vyjadřuje kořeny individualismu, který by měl být v Číně povolen.
Čtěte také
Aj Wej-wej vs. Čína: Bez omluvy, pravidel i kompromisů
„Štěstí je nám neustále odpíráno, ničí naše domy, pořád jsme podrobování nejrůznějším kontrolám, odebírají nám cestovní pasy. Nicméně každé ráno máme možnost ostatní něčím rozesmát. Smích je důležitý."
Aj svoji verzi pojmenoval Klip travo-bahenního koně s narážkou na známou slovní hříčku čínských satirů, v níž má spojení „travo-bahenní kůň" asociovat výzvu "Fuck You Motherland", jeho dřívější video performanci.
Kapoorovi se podařilo sehnat 250 osobností, s nimiž ve čtvrtek 15. listopadu klip natočil. Mezi zúčastněnými jsou například sochař Mark Wallinger, výtvarník Tom Philips nebo umělecká ředitelka Anglického národního baletu Tamara Rojo.
„Ano, je to zoufale směšné, ale co je jinak paradigma umělce? Umělec dělá směšné věci se seriózním úmyslem," prohlásil Kapoor. „Myslíme si, že každá osoba má právo na sebevyjádření a tohle právo na projev je od základů spojeno s naším štěstím a dokonce i s naší existencí. Když společnost trvá na tom, že někdo se má tohohle práva vzdát, ve výsledku budeme mít společnost bez kreativity. Nikdy to nemůže být šťastná společnost," dodal v rozhovoru pro Guardian.
Podobná videa navíc mají vzniknout v nejprestižnějších galeriích - v Tate, MoMA či Guggenheimově muzeu v New Yorku. Na Youtube bude Kapoorovo video k dispozici po sestříhání.
Rapperovo původní video se během posledního listopadového víkendu stalo nejsladovanějším videem serveru Youtube s více jak 800 milióny zhlédnutí. Překonal tak song Baby kanadského zpěváka Justina Biebera, který dosáhl 790 miliónů.