Energie a světlo vstoupily s Malichem do jízdárny

Kultura ČTK Kultura, ČTK
1. 2. 2013 14:05
Retrospektiva Karla Malicha ukáže jeho práce za 50 let
Karel Malich na archivním snímku.
Karel Malich na archivním snímku. | Foto: ČTK

Praha - Tvorbu Karla Malicha, který české umění obohatil o mnohé novátorské principy, představuje retrospektivní přehlídka v Jízdárně Pražského hradu. Expozice mapuje Malichovu tvorbu posledních padesáti let a návštěvníci uvidí jeho slavné drátěné plastiky, reliéfy i kresby a pastely. Velkorysou instalací se autoři výstavy snaží návštěvníka co nejvíce uvést do vnitřního světa umělce, který celý život usiluje o zhmotnění neviditelného, zachycení světla a proudění energie, nalezení harmonie a rovnováhy.

Autorský tým výstavy tvoří historik umění Tomáš Vlček, galerista Zdeněk Sklenář a Malichův žák z AVU Federico Díaz, který je autorem architektonické koncepce.

Karel Malich: Čekám, až mi natočí pivo (autobiografický román, 1979). Pastel, tempera, papír. 29,5 × 41,7 cm. Soukromá sbírka.
Karel Malich: Čekám, až mi natočí pivo (autobiografický román, 1979). Pastel, tempera, papír. 29,5 × 41,7 cm. Soukromá sbírka. | Foto: Martin Polák

Hlavní prostor jízdárny je koncipován jako cesta ze tmy do světla, z nevědomí k poznání, tak, jak se o to Malich snaží celou svou tvorbou. Všechna autorova díla jsou v otevřeném prostoru, který začíná zatemněnými okny a končí v prostoru zalitém denním světlem. Dojem dotváří na míru vyrobený koberec, který je také u vchodu černý a přes škály šedé končí bílou barvou.

V patře jsou vystaveny pastely a kresby, k jejichž sledování zní Malichův text Od tenkrát do teď tenkrát. Na výstavě se také bude promítat film Martina Dostála o Karlu Malichovi Prostě se to děje, který vznikal od roku 1998 do letošního ledna 2013.

Vrcholem expozice je závěsná plastika Lidsko-kosmická soulož, kterou vytvořil v letech 1984 až 1988 a jíž je v Jízdárně věnován  samostatný oddíl.

"Podstatou práce a novátorství Malicha je přesah do oblasti, kterou jsme neviděli, kterou si neumíme představit," řekl Tomáš Vlček. "Víme, že svět je plný dění, energií, ale nikdo nám je neztvárnil. Malich otevřel sochu a ukázal, co se děje," doplnil.

Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám (1976-1980), pozinkovaný vázací drát, hliníkový drát, mosazný drát, hliníkové trubky. 190 × 258 × 105 cm.
Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám (1976-1980), pozinkovaný vázací drát, hliníkový drát, mosazný drát, hliníkové trubky. 190 × 258 × 105 cm. | Foto: Martin Polák

Karel Malich se narodil v roce 1924 ve východočeských Holicích. Začínal jako ilustrátor a grafik, ale intenzivně se věnoval také malbě a experimentoval s kolážemi. Zajímal se o architekturu a  v tomto duchu vytvářel studie měst pod vodou a na poušti nebo kosmických sídlišť. Přelomovým se pro něj stal rok 1967, kdy začal vytvářet první sochy z plexiskla a otevřených kovových struktur. Jeho Černobílá plastika byla v témže roce vybrána na výstavu Sochařství dvaceti národů v Guggenheimově muzeu v New Yorku. 

Další zlom v Malichově tvorbě nastal počátkem 70. let, kdy již mezinárodně uznávaný autor nesměl publikovat svá díla a uzavřel se v ateliéru. Začal se zabývat proměnlivými energiemi, proudícím vzduchem, pohledem na mraky. Pastely z první poloviny 80. let patří ke stěžejní etapě Malichovy práce, ve které autor zásadně přehodnotil realitu okolního světa do subjektivních vizí překračujících smysly uchopitelný prostor.

V devadesátých letech dva roky vedl Ateliér kresba - objekt na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl jmenován profesorem. Jedním z jeho žáků byl multimediální umělec Federico Díaz, autor zlaté slzy pro výstavu EXPO 2010. V roce 2007 dostal Karel Malich Státní cenu za výtvarné umění.

Karel Malich: Světlo (1990). Pastel, papír. 102,2 × 73,3 cm. Soukromá sbírka.
Karel Malich: Světlo (1990). Pastel, papír. 102,2 × 73,3 cm. Soukromá sbírka. | Foto: Martin Polák

Díla Karla Malicha byla od šedesátých let pravidelně zastoupena na výstavách po celém světě. O jeho významnosti v kontextu světového umění svědčí i fakt, že Malichovy pastely byly vybrány společně s díly Rembrandta, Dalího, Kleea, Picassa, Miróa, Chagalla a dalších do knihy Hanse Hellera a Hanse Biesenbacha Die Nacht leuchtet wie der Tag: Bibel für junge Leute (Noc září jako den: Bible pro mládež). Jde o symbiózu slova a obrazu, umělcova díla rámují biblické texty a teologické a filosofické studie.

Na rozdíl od většiny umělců Malich nepřejímá zavedené postupy, ale sám objevuje - dokladem tohoto přístupu jsou jeho drátěné plastiky, svébytné a původní médium. „Dostat se pod povrch běžné zkušenosti a ukázat ji z dosud nevídaného úhlu pohledu. Přesně o to v umění, které si klade nejvyšší cíle a nechce jenom opakovat osvědčené postupy, jde. V jeho dílech je obsaženo poznání vyplývající ze soustavného hledání a také předávání zkušeností z okamžiků osvícení", říká k tvorbě Karla Malicha publicista Petr Volf.

Galerie Zdeněk Sklenář k výstavě vydala deset publikací - od reedice Malichovy monografie od Karla Srpa přes katalog po překlad čínských básní s Malichovým doprovodem nebo leporelo pro děti s říkadly a Malichovými kresbami zvířátek.

Výstava v Jízdárně Pražského hradu potrvá do 8. 5. 2013.

 

Právě se děje

Další zprávy