Díaz ukazuje Praze rostoucí sochu vytvořenou roboty

Kultura Kultura
23. 11. 2011 14:22
Instalace byla k vidění na benátském bienále
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Federico Díaz v Praze premiérově představuje svou interaktivní instalaci Outside Itself, která byla k vidění na letošním benátském bienále.

Rozměrnou skulpturu z tisíců černých kuliček během čtyř měsíců vytvořily dva roboti bez doteku lidské ruky. Veřejnost si výsledek může prohlédnout od 23. listopadu do 24. prosince ve výstavních prostorách S - Zdeněk Sklenář, které sídlí v těsné blízkosti stejnojmenné galerie na Smetanově nábřeží.

Díaz (1971) stojí v čele ateliéru supermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Ve své tvorbě propojuje umění s vědou a s nejnovějšími technologiemi. Interaktivně se reprodukující instalace Outside Itself prý dává nový smyl pojmu "virového rozmnožování".

Foto: Aktuálně.cz

Sestává z tisíců kuliček, které jsou seskupeny na základě proměn okolního světla ve výstavním prostoru. Každá kulička podle autora "reprezentuje jeden světelný foton". Na bienále v Benátkách optické senzory monitorovaly dopad světla a podle něj pak vznikl tok dat a informací, který dílu postupně dával jeho podobu. Na instalaci měla vliv denní doba, počet návštěvníků i jejich oblečení, které různým způsobem pohlcovalo světlo.

Vznikla světelná mapa pohybu, která se stala "základem samoorganizované formy". Roboti na základě programu každých dvanáct hodin sestavili konstrukci z kuliček o průměru 4,9 cm.

Autor říká: „Náš viditelný svět, který vnímáme a cítíme, je 10 procent z toho z čeho je tvořen. 90 procent hmoty nevnímáme, protože naše smysly jsou limitovány. Lidé vytvořili nástroje, jak objasnit svět, který nás tvoří. Technologie jsou prodlouženým smyslem našeho těla tam, kde jsme limitováni. Instalace Outside Itself je zhmotněním světla, které se skládá z neviditelných částic. Prostor, ve kterém se pohybujeme, je zhmotněním světla. Jak ale modelovat formy a hmotu pomocí světla, když ho naše ruce necítí?" 

Čtěte také:
Umění není umění, pokud je tvořeno lidskou rukou

Instalaci pod záštitou pražského centra Dox vytvořil Díaz ve spolupráci se svým týmem a kurátorkou Alannou Heiss (zakladatelkou P.S.1 Contemporary Art Center v New Yorku).

Díaz se prezentoval na mnoha mezinárodních výstavách a v institucích. Za svůj Generatrix obdržel zvláštní cenu Milano Europe, Futuro Presente 2001, na bienále ve Florencii v roce 2007 získal Premio Internazionale Lorenzo il Magnifico v kategorii nových médií za projekt Sakura. Loni reprezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji, kde vystavoval známou slzu LacrimAu - objekt pokrytý 24 karátovým zlatem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy