Praha - Mezinárodní porota v čele s nezávislou německou kurátorkou Suzanne Altmann vybrala šest finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Pro letošní rok jsou jimi Zbyněk Baladrán, Ondřej Brody, Radim Labuda, Tomáš Moravec, Jiří Skála a Evžen Šimera.
Do 19. ročníku soutěže pro mladé umělce do pětatřiceti let, která byla založena u iniciativy Václava Havla, Jiřího Koláře a Theodora Pištěka v roce 1990, se přihlásilo nebo bylo nominováno rekordních šedesát dva výtvarných umělců nebo skupin.
Poslední šanci uspět má loňský finalista Zbyněk Baladrán, nejstarší z celé šestice. Absolvent AVU a dějin umění na filozofické fakultě je ve finále už počtvrté. Českou republiku zastupoval třeba na evropském bienále současného umění Manifesta 5. Je to konceptuální multimediální umělec, v posledních letech je jeho doménou video. Často pracuje s nalezeným vizuálním, zvukovým a textovým materiálem.
Čtěte také: Chalupeckého cenu má vtipná Eva Koťátková Chalupeckého cena je letos průvodcem po galeriích Michal ěchouček & Ondřej Brody: Hry na city Jiří Skála: To byli naši mlčenliví soudruzi |
Ondřej Brody (1980) kombinuje ve svých dílech často performance a video, má nálepku kontroverzního autora, protože se často dotýká tabuizovaných témat, která zpracovává na naše poměry dost otevřeným způsobem. Příznačný je třeba jeho nápis sprejem na zdi „Závidím Katce Šedý, že je vnímaná jako lepší umělkyně než já!" - ale zpracoval i téma zápachu cestujících v prostředcích MHD a nevyhýbá se ani pornografii.
Bratislavský rodák Radim Labuda (1976) po bakalářském studiu architektury na STU a ročním působení na VŠVU na Slovensku, absolvoval předloni pražskou AVU. Je to odchovanec Šejnova ateliéru konceptuální tvorby a nových médií Michaela Bielického. V rámci Chalupeckého ceny je nováček, ale je finalistou slovenské ceny Oskára Čepana z roku 2005. Také on patří mezi talentované videoartisty.
Teprve třiadvacetiletý Tomáš Moravec (1985) je mezi nominovanými suverénně nejmladší. Jeho účast mezi finalisty je zajímavá i z dalšího důvodu. Je to historicky první umělec z okruhu plzeňského Ústavu umění a designu ZČU, který se v soutěži dostal takhle vysoko. Studuje v ateliéru nových médií u Dušana Zahoranského. V jeho případě porota ocenila schopnost kombinovat intervence do veřejného prostoru se silným citem pro uměleckou formu.
To konceptuálně uvažující Jiří Skála (1976), absolvent AVU, kde studoval pod vedením Jiřího Davida a Vladimíra Skrepla, byl ve finále už v roce 2004. Je to stálice naší výtvarné scény a každá jeho výstava je dlouhodobě zárukou vysoké kvality. Pro jeho práce je typický smysl pro sociálně-emotivní citlivost a velmi osobní témata. Rodák z Klatov nezřídka nachází témata svých prací i v lokální sféře.
Také poslední finalista Evžen Sumera (1980) je absolventem Skreplova malířského ateliéru na AVU. Mezi finalisty je jediný, kdo se dominantně věnuje některé z tradičních výtvarných technik. V poslední době na sebe upozornil především svou fascinující metodou New Drippingu - protipólem expresionistické abstrakce, který je založený na „malování" pomocí přesně stékajících kapek barvy.
Laureát z letošních šesti finalistů bude vybrán a vyhlášen 4. listopadu v Brně, kde se také po roční pauze uskuteční v rámci pravidelného střídání výstava Finále 08. Narozdíl od loňského „experimentálního" ročníku, kdy se finalisté představovali svými autorskými expozicemi v několika malých progresivních galeriích, se výstava vrací „pod jednu střechu" do Domu pánů z Kunštátu, kde bude k vidění od 22. října do 23. listopadu.
Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého už tradičně získá šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku a celkem sto padesát tisíc korun na další umělecký rozvoj a realizaci výstavy, uměleckého projektu nebo katalogu.
Kdo z nominovaných finalistů zvítězí zatím těžko odhadovat, ale jedna věc je jasná už teď. Jestliže byly poslední tři ročníky doménou žen, letos stoprocentně zvítězí muž; mezi finalisty totiž není ani jedna.