Obraz Vajíčko Mikuláše Medka byl v aukci prodán za 46 milionů korun

ČTK ČTK
Aktualizováno 6. 6. 2019 20:01
Obraz Mikuláše Medka nazvaný Akce I (Vajíčko) byl na čtvrteční aukci v Praze prodán za 46 milionů korun. S aukční přirážkou za něj kupec zaplatí 57 milionů korun. Vyvolávací cena činila osm milionů korun, řekla Simona Martínková z pořádající aukční síně Arthouse Hejtmánek. Obraz se tak stal nejdražším Medkovým dílem prodaným na tuzemském aukčním trhu i ve světě.
Obraz Mikuláše Medka s názvem Akce I (Vajíčko) prodaný v aukci za 46 milionů korun.
Obraz Mikuláše Medka s názvem Akce I (Vajíčko) prodaný v aukci za 46 milionů korun. | Foto: ČTK

Dosud nejdražším Medkovým dílem byl obraz Akce II (Vlna), prodaný letos na aukci v USA v přepočtu za 24,4 milionu korun. Obraz Vajíčko se dosaženou cenou řadí mezi desítku nejdražších děl vydražených v českých aukcích.

Český aukční žebříček má aktuálně rekord v podobě díla Františka Kupky Plochy příčné II, který se koncem května prodal za 78 milionů korun včetně aukční přirážky, Medkovo Vajíčko je čtvrté. Na prvních třech místech jsou jen Kupkova díla.

Žebříček má aktuálně rekord v podobě díla Františka Kupky Plochy příčné II, který byl koncem minulého měsíce prodán za 78 milionů korun včetně aukční přirážky, Medkovo Vajíčko je čtvrté. Na prvních třech místech jsou samá Kupkova díla.

Obraz Akce I (Vajíčko) pochází ze stejné série jako obraz Akce II (Vlna). Pro svého klienta jej vydražil majitel aukční síně, která pořádala čtvrteční aukci, Tomáš Hejtmánek. Do aukce v USA byl obraz nezvěstný, podle serveru Artplus.cz ho v 60. letech minulého století přímo u Medka v ateliéru zakoupila americká lékařka Joan Harteová, která ho odvezla do Spojených států. Jeho úspěšná letošní dražba pomohla Hejtmánkovi získat i ve čtvrtek dražený obraz, který byl také dosud v soukromé sbírce v USA.

V obrazech z 50. let, k nimž Vajíčko patří, Mikuláš Medek stylově navazuje na předválečný surrealismus. Vytváří imaginativní prostor, buduje kompozici z několika zdánlivě samostatných objektů navazujících na rozličné akce, které uskutečňoval se svojí ženou Emilou a jež odrážely autorovy tělesné stavy a psychoanalytické úvahy.

Postavy vsazoval do prázdného, těsného prostoru, vymezeného perspektivně se sbíhajícími liniemi. Vytvořil vlastní styl manýristických, loutkovitých figur s přesnými obrysy.

Deformace původního konkrétního modelu se u Medka pojila s pocity horečnatých halucinací, při nichž se prodlužují ruce a zvětšují hlavy s vlasy stylizovanými do plošných ostnů. Pro výtvarníka byly jedinými absolutními barvami modrá a červená. "Barvy jsou dokonalé z kovu - modrá ze železa a stříbra, červená ze zlata," říkal.

V roce 1955 začal malovat obrazový cyklus Akce, z většího cyklu obrazů se souhrnným názvem Nahý v trní. "Tehdy jsem dával figurám existenciální smysl. Žena rozbíjí vajíčko. Situace obecně všední, ale mně šlo o symbol a pak také o jeho křehkost. Já chápal tu všednost jako mezní situaci. Jiné podobné pro mne mezní momenty: krach, hádka, polibek. Snažil jsem se hledat jejich významy. Redukoval jsem je na znaky v určitém světě," řekl Medek v rozhovoru k obrazu Akce I (Vajíčko).

Obraz zachycuje zdánlivě prostý pokus o oddělení bílku od žloutku, skrývá se v něm ale mnoho symbolů - života a plození, rozbití vajíčka - destrukce života, zabití, rozdělení zárodečné od výživné hmoty.

Medkovi patří titul nejdražšího autora poválečného umění na českých aukcích. Bez dnešního autorského rekordu již tři jeho malby překročily hranici deseti milionů korun. Ve dvou případech šlo o raná surrealistická plátna z konce 40. let.

 

Právě se děje

Další zprávy