Koncerty: Dekadentní egomaniak IAMX a nervní postpunk

Adam Pešek
2. 4. 2013 13:01
Co čekat od koncertů IAMX, The Soft Moon, Ulricha Schnausse a Ewert and the Two Dragons?
Chris Cornell (IAMX)
Chris Cornell (IAMX) | Foto: paradigmagency.com

Koncertní tipy - Pokroucené, poškozené nebo citlivé nitro dost dobře může být tím nejlepším hnacím motorem hudební tvorby, obzvlášť v kytarové tvorbě.

Přímým dokladem toho jsou třeba vlny introvertních shoegazers, fatalistického post punku Iana Curtise nebo grunge generace flákačů zmatené proměňujícím se okolním světem.

Sanfranciský rodák Luis Vasquez si vlastní frustrace ventiloval také skrze hudební tvorbu a stvořil tím jeden z mála aktuálně vitálních projektů post punkového revival. Jmenuje se The Soft Moon a zanedlouho se představí v pražském klubu Meetfactory.

Odrazem vnitřního světa je i projekt IAMX hudebníka Chrise Cornera, jeho osobnost je ale naopak excentrický maniak se zálibami v omšelém kabaretu, podivných barvách a svůdné elektronice.

Kromě zmíněných dvou se pak v Praze v následujících dnech představí také vycházející hvězdy estonské hudby Ewert and the Two Dragons nebo producent progresivní elektroniky Ulrich Schnauss, jeden z duchovních otců pojmu nu-gaze.

IAMX: Kabaret o extenzi vlastního ega

České publikum má pro IAMX slabost a dekadentní ansámbl Chrise Cornera (ex-Sneaker Pimps) zde vystupuje pravidelně. Tentokrát frenetický koncert s prvky výmarského kabaretu a avantgardy, s provokativními texty a hypnotickou hudbou plnou sexuálního napětí proběhne v Praze znovu po necelých dvou letech. Aktuálně se bude přestavovat v pořadí páté řadové album The Unified Field.

IAMX
IAMX | Foto: Ben Wolf

Cornerovi bylo sotva kolem dvaceti, když zakládal trip-hopové Sneaker Pimps. Pomalé zhulené beaty a dívčí vokál jim na desce Becoming X z roku 1996 vynesly milionový prodej. Ovšem ani to nestačilo, zpěvačka Kelli Dayton dostala padáka a excentrický ego-maniak Corner začal zpívat sám.

Zájem poté výrazně opadl, proto po dvou dalších albech kapelu pohřbil a začal se věnovat oslavování vlastních podivných choutek v projektu IAMX. „Je to monstrum, které přes den nevylézá, zjevuje se jenom na pódiu. Můžete si hrát s make-upem a bůhví čím, ale když se toho zbavíte, pořád by tu měla zůstat podstata IAMX, což je absolutní svoboda," prohlásil kdysi.

„Vyrazit na turné je jako vyrazit do války. Každý večer je bitva, ze které si odnášíte jizvy," dodával k živým vystoupením. Na agresivní audiovizuální strategii se nic nezměnilo, pouze přibyl nový materiál a ten starý se převlékl do současnějšího outfitu.

IAMX, čtvrtek 4. dubna, Praha - Roxy, 600 korun v předprodeji

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Tip týdne: Kolektivní deprese s The Soft Moon

Jedna z těch výraznějších kapel současného post-punkového revivalu The Soft Moon loni potěšila fanoušky albem Zeros, konkrétně jeho temnou atmosférou hnanou mocnými basovými linkami a chemicky přiznaným bicím automatem.

The Soft Moon
The Soft Moon | Foto: facebook.com/thesoftmoon

Doby, kdy frontman Luis Vasquez nahrával skladby ve svém bytě, už jsou dávno pryč a plnohodnotná sanfranciská formace s ní měla v prosinci vystoupit ve smíchovském klubu Meetfactory. Z koncertu nakonec sešlo, kompenzace ale přichází s odstupem pouhých několika měsíců.

Projekt Soft Moon měl být pro Vasqueze hudebním odkazem na vlastní minulost, chtěl opět najít sám sebe a depresivní hudba byla vedlejším produktem takového hledání. Dnes má na kontě kapela dvě desky a paradoxně jejímu lídrovi dost možná pomohla překonat existenciální krizi.

Pocity nejistoty nad sebou samým jsou univerzální, proto hudba jako vyňatá z minulosti stále dokáže najít svou cílovou skupinu. „Monolit jménem Zeros od The Soft Moon vystihuje křečovitost dnešní doby lépe než mnohá mnohem doslovnější hudební díla. Zrcadlí se v něm nervozita z dnešní geopolitické situace (tak podobné rozpoložení, ve kterém se svět nacházel před třiceti roky v době postpunkové horečky), kdy neexistuje žádný všeobecně uznávaný návod, jak ze současnosti vybruslit bez ztráty kytičky," píše Pavel Zelinka v recenzi loňské desky Zeros pro Radio Wave.

The Soft Moon, sobota 6. dubna, Praha - Meetfactory, 250 korun v předprodeji (350 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Progresivní elektronika Ulricha Schnausse a aus

Německý hudebník Ulrich Schnauss pro dubnové pokračování koncertní série Music Infinity zve na výlet do své psychedelické utopie, v níž se potkávají melancholické plochy éterického shoegazingu s euforií raveové horečky. Na hudební scéně se Schnauss pohybuje už sedmnáct let a jeho nahrávky pro značku City Centre Offices  měly dopad na současnou dreampopovou generaci.

aus
aus | Foto: Palác Akropolis

Jeho skladby zhudebňují náladu ranního rozbřesku, v němž se paprsky slunce marně snaží prorazit mlžný opar. Vzdušné melodie elektrické kytary se koupají v zasněných ambientních plochách a občas se k nim přidá tlumený taneční rytmus. Rodák z přímořského městečka Kiel získal své první zkušenosti na klubové scéně v polovině devadesátých let, kdy pod jmény jako View to the Future či Ethereal 77 produkoval éterický drum'n'bass.

Až album Far Away Trains Passing By vydal v roce 2001 pod vlastním jménem a plně se v něm vyznal k lásce ke kytarovým stěnám kapel My Bloody Valentine, Slowdive nebo Chapterhouse.

Ulrich Schnauss
Ulrich Schnauss | Foto: Palác Akropolis

Vliv kytarového subžánru shoegaze přetrval i na přelomové desce A Strangely Isolated Place z roku 2003 a následná exploze podobných nahrávek (M83, The Radio Dept.) vyústila v nový termín používaný hudebními publicisty „nu-gaze". Kromě vlastního autorství pak Schnauss remixoval skladby Depeche Mode, Death Cab For Cutie nebo I'm Not a Gun. Na aktuální nahrávce z letošního ledna A Long Way To Fall se pak vrací zpět ke kořenům a zádumčivým motivům rané tvorby.

Druhým hostem večera bude japonský hudebníkem Yasuhiko Fukuzono s projektem aus. Fukuzono rád objevuje zvuky prostředí a vsazuje je do nových souvislostí sonické elektroniky. „Rodí se přitom příroda zcela nového druhu," vyznává se. Kromě vlastní tvorby ještě provozuje tokijský label flau, u nějž vydává mimo jiné Sylvain Chauveau či skupina The Boats.

Ulrich Schnauss, čtvrtek 4. dubna, Praha - Palác Akropolis, 299 korun v předprodeji, (370 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Současná estonská jednička Ewert and the Two Dragons

Estonská indie-rocková kapela vystoupí v Česku už podruhé, loni byla k vidění na festivalu Colours of Ostrava. Tam však vystoupila v okleštěné formaci a nyní do Chapeau Rouge přiveze příjemné melodie stojící na akustické kytaře a klávesách v plné sestavě, tedy v sedmi lidech.

Ewert and the Two Dragons
Ewert and the Two Dragons | Foto: facebook.com/ewertandthetwodragons

V počátcích kariéry na koncertech hráli pouze covery Radiohead, Jeffa Buckleyho nebo The Police. Postupně se ale vypracovali na jednu z nejpopulárnějších kapel v zemi a s mixem nezávislého folku, písničkářství a melancholického indie-rocku současného střihu posbírali většinu estonských hudebních ocenění. V loňské obdobě estonských Grammy proměnili všech pět nominací ve stěžejních kategoriích.

Letos se jim pak podařilo překročit hranice malé pobaltské republiky s vítězstvím v cenách vycházejících evropských hudebníků EBBA (zkratka European Border Breakers Awards). To jim zajistilo účast na hudební konferenci/festivalu Eurosonic, kam jezdí hudební promotéři a vydavatelství lovit mladé talenty.

Podle zakládajícího kytaristy Erki Pärnoja kapela svou hudbou vypráví příběhy, které její jednotliví členové prožili. S osobní zpovědí dodnes projeli různé festivaly napříč Evropou, ale zahráli si třeba i v Brazílii. Tentokrát se v Praze ukáží už jako regulérní vycházející hudební naděje, nikoliv jako méněcenná výplň odpoledního programu hudebního festivalu.

Ewert and the Two Dragons, úterý 2. dubna, Praha - Chapeau Rouge, 265 korun v předprodeji

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy