Kompozice měla poprvé zaznít už loni v červnu, tehdejší premiéru ale zhatila pandemie koronaviru. Tento čtvrtek a znovu v pátek novinku doplní ještě díla Johannese Brahmse a Samuela Barbera.
Sklepní skici tvoří pět vět, významný part náleží klavíru. Nejtek jej psal pro Nikol Bókovou. "Part se většinou drží not, aby v polovině skladby náhle začal improvizovat na předchozí materiál, jako by remixoval odeznělou hudbu," popisuje Nejtek.
"Od tohoto momentu se začínají vracet v různých konstelacích a variantách již použité motivy, skladba se vrací sama k sobě, na začátek, ale konec je přesto jiný," dodává.
Skladatel s Filharmonií Brno spolupracoval už v roce 2014, kdy vytvořil orchestrální aranžmá alba Co znamená vésti koně skupiny The Plastic People of the Universe. Filharmonici s undergroundovou kapelou dosud vystupují, naposledy tak učinili v broumovském klášteře.
Čtvrteční a páteční program tvoří hudba od 19. do 21. století. Brahmsovy Variace na Haydnovo téma se opírají o nosný motiv, který skladatel mylně připisoval Josephu Haydnovi. Téma prochází osmi kompozičně vybroušenými proměnami.
Violoncellový koncert od Samuela Barbera z 20. století je považován za stěžejní skladbu pro tento nástroj. Zazní v podání padesátiletého izraelského rodáka Matta Haimovitze, který žije v USA a Kanadě.
Oba koncerty povede šéfdirigent Davies, konají se v Besedním domě. Návštěvníci se musí prokázat platným dokladem o ukončeném očkování nebo prodělané nemoci. "Rozhodli jsme se vyjít vstříc těm, kteří už svoje vstupenky mají, ale některou z podmínek nemohou splnit. Nabízíme jim vrácení vstupného, o které je potřeba požádat nejpozději v den konání koncertu do 12 hodin," doplňuje ředitelka orchestru Marie Kučerová. Nabídka platí jen po dobu trvání vládního opatření.