Kdo bude mít ve Varech Otevřené oči, ocitne se v Cannes

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
11. 6. 2010 16:30
Festival opět láká na špičkové filmy ze světových přehlídek
Foto: Kultura

Karlovy Vary - Oč těžší je pro festival v Karlových Varech sestavit vlastní soutěž nabitou prestižními jmény a výjimečnými uměleckými vizemi, o to víc jde o akci užitečnou jako retrospektivní přehlídka toho nejlepšího, co se hraje na jiných festivalech.

Diváky, kteří neobrážejí zahraniční země a chtějí mít pohromadě smetanu z povrchu aktuální světové kinematografie, lákají Karlovy Vary každý rok velmi intenzivně. A příslušné sekce představující vítěze významných festivalů jsou také velmi populární.

Čtěte také:
Na karlovarský festival přijede Holmesův parťák Watson

Ještě není známo, co bude na programu Horizontů, kde se představují úspěšné filmy z Berlinale, ani přehlídky Jiný pohled, jenž nabízí například snímky z Locarna. Už se ale ví, že sekce Otevřené oči, která shromažduje snímky z canneského festivalu, je letos velmi reprezentativní. Sešli se v ní držitelé Velké ceny i ceny ze scénář, Ceny poroty či ceny pro nejlepší herečku.

Foto: Reuters

Diváci v Karlových Varech uvidí například francouzský snímek O bozích a lidech (Des hommes et des dieux) režiséra Xaviera Beauvoise, který v Cannes získal Velkou cenu, tedy pomyslné festivalové stříbro.

Nepatetický film o střetu křesťanských mnichů s islámskými radikály vychází ze skutečné události, která se stala v roce 1996, kdy bylo v Alžírsku uneseno sedm trapistických mnichů. Hlavní roli ve filmu ztvárnil Lambert Wilson, známý z filmů Alaina Resnaise.

Jednou z neobletovanějších hereček byla letos v Cannes slavná Juliette Binocheová, jejíž tvář zdobila i oficiální festivalový plakát. Z Croisette odjížděla s cenou pro nejlepší herečku, která jí připadla za roli v břitkém konverzačním snímku Věrná kopie (Copie conforme) o setkání francouzské galeristky a britského spisovatele.

Foto: Reuters
Zpravodajství z Cannes:
Cannes si oddechlo, pověst zachránil Burton
Zlatou palmu překvapivě získal thajský snímek
V Cannes se demonstruje, hodnotí a čeká na vítěze
Cannes zaplavila zamilovaná Juliette Binoche
Kitano ukázal, jak vaří jakuza prstovou polévku
Woody Allen vehementně protestoval proti smrti
Stoneův film o finanční rakovině je krotký
Služebná ukazuje morbidní rozkoš podřízenosti
Cannes nečekaně řeší politiku, petice a protesty
Cannes zahájí výstřelem z luku Robin Hood
V Cannes se vrátí kapitalista Gordon Gekko

Film je prvním neíránským snímkem íránského klasika, režiséra Abbáse Kiarostámího a zvláštně cudným způsobem líčí milostné jiskření mezi hlavními postavami - tvůrce z islámského světa zde kreativně využil omezení k uměleckému účinku.

Cenu za scénář si z Cannes odvezl neméně slavný jihokorejský tvůrce (a bývalý ministr kultury) Lee Chang-dong, jehož snímek Mentolky se v roce 2000 představil i v karlovarské hlavní soutěži.

Foto: Reuters

Karlovarští diváci letos uvidí jeho v Cannes oceněný film Poezie (Shi) o ženě, která svůj neradostný život léčí silou veršů, které začne psát. Lee Chang-dong bude rovněž členem letošní mezinárodní poroty.

Vítězem Ceny poroty se v Cannes stal snímek Křičící muž (Un homme qui crie) od čadského režiséra Mahamata-Saleh Harouna. Mluvilo se o něm nejen jako o vůbec prvním snímku z této země v soutěži, ale hlavně jako o velmi silném filmu o vztahu mezi otcem a synem, který představuje obyčejného hrdinu současné Afriky a odehrává se na pozadí vojenského konfliktu mezi armádou a rebely.

Někdejší plavecký šampión přichází po privatizaci luxusního hotelu v N´Djameně o práci plavčíka. Je degradován na strážného, práci přebírá dvacetiletý syn Abdel. Drama se odvíjí od okamžiku, kdy otec odmítá platit „poplatky na armádu a obranu před rebely". Syn je odveden na frontu, což paradoxně pomůže poníženému starci získat zpět místo. Režisér Haroun i své dva předchozí filmy, Období sucha a Tatínek, představil v Karlových Varech.

Foto: Reuters

Z hlavní soutěže Karlovy Vary uvedou i očekávanou (a stejně intenzivně odmítanou) novinku ruského klasika Nikity Michalkova Unaveni sluncem 2: Exodus. V Cannes  se však nakonec o snímku víc mluvilo kvůli petici ruských režisérů, kteří Michalkova označili za prorežimního putinovce a vyzvali Francouze k jeho bojkotu.

Dalším zástupcem východní Evropy bude uhrančivý snímek o paradoxech ruské duše Moje štěstí (Sčasťje mojo) od ukrajinského Sergeje Loznici (karlovarský festival uvedl v minulosti tři jeho dokumentární snímky).

V pomalých táhlých záběrech se tu ocitáme na cestě amorálním, zdevastovaným a zkorumpovaným Ruskem, po níž nás provází mladý řidič náklaďáku.  „Jak to tak s Rusy bývá, cokoliv se snažíte udělat, končí kalašnikovem," řekl v Cannes sám režisér, který za slávou a vlastenectvím vidí spíš zoufalství, násilí a fanfarónství ruské duše.

Diváci se mohou těšit také na několik lahůdek ze sekce Un certain regard - cenou poroty oceněný peruánský snímek Říjen, rumunské drama Aurora od autora Smrti pana Lazaresca Cristiho Puiu či romantickou komedii Imaginární lásky (Les amours imaginaires) od mladého kanadského režiséra Xaviera Dolana.

 

Právě se děje

Další zprávy