Praha - Již po čtvrté bude Praha svědkem koncertu ze série Electronic Beats Festival, které do evropských měst dováží současnou klubovou hudbu. Divadlo Archa v sobotu 5. května uvítá německo-norskou skupinu The Whitest Boy Alive, velký letošní objev - kanadskou elektronickou producentku a zpěvačku Grimes, francouzského beatmakera jménem Woodkid a také Mike Skinnera dříve známého jako The Streets, který zahraje DJský set.
Britský bouřlivák Skinner byl první, kdo dostal do žebříčků unikátní mix rapu a elektronických beatů stylu UK Garage, jemuž se později začalo říkat grime. Debutové album jeho projektu The Streets nazvané Original Pirate Material, jež letos v březnu oslavilo desáté narozeniny, se dokonce stalo deskou desetiletí deníku Guardian. Následná A Grand Don’t Come For Free byla ambiciózní rapová opera o jednom dni v životě londýnského flákače a třetí album The Hardest Way to Make an Easy Living se točilo kolem slastí a strastí hudební celebrity.
Po loňském pátém albu Computers and Blues oznámil Skinner konec The Streets. „Podepsal jsem smlouvu na pět alb, a tak byl celý život projektu od začátku jasně nalinkován,“ řekl v rozhovoru při vydání poslední desky a pak bezelstně přiznal: „Došly mi nápady a je zbytečné to dál ždímat.“ Na úplný důchod to ale zatím nevypadá. Pod vlastním jménem natočil dvě písně na soundtrack k filmovému zpracování komediálního sitcomu The Inbetweeners, zahrál si v sci-fi seriálu Doctor Who a spíše než hudební projekty teď chystá další herecké štace a prý také píše scénář. V Divadle Archa zahraje jako DJ.
Nejbělejší funk pod sluncem
Hlavní hvězdou večera bude kvarteto The Whitest Boy Alive, kterému dominuje sametový hlas norského vokalisty Erlenda Øye. V Bergenu narozený zpěvák zazářil na začátku tisíciletí na klubových hitech krajanů Röyksopp (Poor Leno, Remind Me) a proslavil se také pod hlavičkou folkového dua Kings Of Convenience, které doposud vydalo tři studiové desky. Jeho láska k elektronické hudbě se promítla do jeho zatím osamocené sólovky Unrest z roku 2003.
Během svého elektronického období se Øye v Berlíně seznámil s respektovaným klubovým producentem Marcinem Özem a založili The Whitest Boy Alive. Místo elektroniky se ale projekt stal zhmotněním Erlendova přání hrát přímočarý pop-rock bez zbytečných zvukových ozdob. Po přijetí dalších dvou muzikantů nabrali směr indie popu inspirovaného bělošským funkem osmdesátých let jako byli Talking Heads nebo Josef K. (Proto „nejbělejší kluk pod sluncem“ v ironickém jméně kapely). Svůj minimalistický debut Dreams (2006) nahráli v retro soc-realistickém berlínském klubu Cafe Moskau, druhé album Rules (2009) vzniklo v mexickém městečku Punta Burros Nayarit.
Pozoruhodný objev s tabletem
Kromě osvědčených jmen nabízí Electronic Beats Festival i dva velké objevy, jejichž kariéra je zatím na začátku. Čtyřiadvacetiletá Kanaďanka Claire Boucher vystupující pod jménem Grimes si svoje chladné elektronické beaty a minimalistické klavírní melodie „lepí" v programu GarageBand a že jí z tabletu lezou působivé popové katedrály je důkazem síly jejího talentu. Ten rozrostl do nebývalé krásy na letošní desce Visions (třetím albovém počinu a prvním pro velkou nezávislou značku 4AD) . „Jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku,“ popsal nahrávku v recenzi americký deník New York Times.
Grimes se na Visions představuje jako geniální samouk, jenž ve své ložnici kutí experimentální elektronický pop, který do sebe vsáknul všechno od Depeche Mode přes devadesátkové R'n'B až k současnému korejskému popu. Dojde i na vážnou hudbu, vokální "operní" exhibice i gotickou temnotu; až se jeden diví, že to všechno vůbec drží pohromadě. Ale drží. Claire si navíc kromě hudby a zpěvu sama obstarává i obaly desek a natáčí vlastní videoklipy.
Všestranným talentem disponuje i poslední host Electronic Beats - Yoann Lemoine, francouzský režisér, grafik i hudebník vystupující pod jménem Woodkid. Zatím je známější v klipovém světě – natáčel s Katy Perry či Lanou Del Ray, je ale také dvojnásobným držitelem hlavní ceny z festivalu reklamních filmů v Cannes. Jeho první průlom do hudebního světa přišel s loňským EPčkem Iron, které kombinuje beatovou alchymii s citem pro popové melodie.