Recenzenti Aktuálně.cz tipují nejlepší české desky roku 2014

Luboš Vedral Kultura Luboš Vedral, Kultura
15. 12. 2014 11:37
Podívejte se, jak tipovali nejlepší české desky recenzenti Aktuálně.cz.

Pro nejlepší české desky hlasovali: Karel Veselý, Benjamin Slavík, Dominik Zezula, Pavel Zelinka, Andrea Šafářová, Luboš Vedral, Michal Bystrov, Marek Pros. Prozkoumejte detailně, jaké desky z roku 2014 z české scény preferují.

Kalle: Live From the Room.
Kalle: Live From the Room. | Foto: Aktuálně.cz

Dominik Zezula

1. Kalle – Live from the Room
Už dlouho se nestalo, že by nějaká tuzemská deska mezi konkurencí tak vyčnívala. V odbobí, kdy na kytarové scéně začíná být "cool" objevovat zapomenutou devadesátkovou alternativu, dávají Kalle jasnou ukázku toho, jak se to má dělat – jejich minimalistické, repetitivní skladby postavené na pronikavém hlasu Veroniky Buriánkové připomínají to nejlepší z dávné éry zámořského slowcore.

2. DVA – Nipomo
U kapel "nového folku" (ať už to nazýváme 'freak folk' či 'New Weird America') je vždy klíčem k úspěchu správný poměr mezi dětskou hravostí a technickou zručností. Není snadné psát skladby, které by dokázaly být zároveň přirozeně naivní a přitom kompozičně takřka na akademické úrovni. Nipomo ukazuje, že DVA to zvládají bez problémů.

3. Planety – Nekonečná hudba města zapomeneš
Zatímco u první desky slezských Planet (Peklo, peklo, ráj) se mluvilo o "návratu shoegaze", na novince 'Nekonečná hudba města zapomeneš' už kapela suverénně zaplula do odkazu amerického severozápadu. Na domácí scéně přitom zůstává vrcholně originální, i díky skvělým textům a charakteristickému projevu frontmana.

4. Schwarzprior – IDDQD
Debutová deska ostravských Schwarzprior je zlá, temná a syrová. Přesně tak, jak má osmdesátkové industriální elektro znít. Na IDDQD sice nenajdeme nic nového ani převratného, kapela však pracuje především s atmosférou a celkovou image, a v tomto kontextu je její počin jedním z nejlepších debutů posledních let.

5. Kieslowski – Mezi lopatky
Folkové duo Kieslowski sice na svém třetím albu Mezi lopatky ztratilo naléhavost, očesaná a civilní poloha mu ale sluší. Jednotlivé skladby jsou tiché a introvertní, a protože se pod rukama producenta Jana P. Muchowa tváří jako nekonfliktní indie pop, zůstává na posluchači, jestli se rozhodne proniknout pod jejich slupku.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy