Praha - Festival soudobé vážné hudby Contempuls, jehož pátý ročník se uskuteční v pražské La Fabrice a v malostranském kostele sv. Vavřince, ukazuje, že pořadatelé se nemýlili, když předpokládali, že na kulturní mapě Prahy podobná akce citelně chybí.
Divácký úspěch předchozích čtyř ročníků ukázal, že pražské publikum dokáže ocenit kvalitu i tvůrčí současnost a že není třeba, jak činí nejeden jarní a podzimní festival, „polstrovat" ojedinělá uvedení současných kusů koňskými dávkami prověřených klasických čísel. Spolu s brněnskou Expozicí nové hudby, ostravskými Dny nové hudby a pražským cyklem Krása dneška je Contempuls platformou, která dokáže na česká pódia přilákat ty nejlepší autory, ansámbly i interprety soudobé hudby.
Dramaturg festivalu, hudební skladatel, teoretik a publicista Petr Bakla, má za to, že publikum Contempulsu má jednu společnou vlastnost: nechce se nechat podceňovat. „Nepředstíráme, že jsme chytřejší než vy. Nesnažíme se trefit do vašeho vkusu, protože o něm nic nevíme," obrací se k divákům. „Vkus je odhadnutelný jen tam, kde je zakonzervovaný. Co naopak víme dobře, je to, že zatímco i hudbou ,už příliš náročnou' (co to vlastně je?) vás snadno můžeme nadchnout, ale nikdy urazit, druhořadou produkci v rádobyatraktivním balení byste nám neodpustili. (…) Scéna nekomerční, objevitelské hudby je dnes širší než kdy předtím a stejně široké a pestré jsou i naše posluchačské zkušenosti. Laptopová elektronika dnes přirozeně rezonuje s vážnohudební avantgardou hranou na akustické nástroje. Radikální minimalismus si v našich hlavách a uších nijak nepřekáží s maximalistickým zvukovým dobrodružstvím, hluboký ponor do jediného fenoménu s opulentním zmocňováním se "všeho". Zdánlivě nejodlehlejší hudební vesmíry si mohou být nečekaně blízko a předvídat nelze skoro nic. Naše hlavy ale nejsou nafukovací: velká posluchačská otevřenost má svůj přirozený protipól v důrazu na kvalitu," říká Bakla.
Music Of Changes a německá scéna
Rok 2012 je rokem, kdy uplynulo sto let od narození Johna Cage a dvacet let od jeho úmrtí. Skladatelovo dvojí jubileum je příležitostí k revizi jeho tvorby, retrospektivám a dalším akcím, jako byla například výstava Membra Disjecta v DOX. Cageovské výročí je cenné. Zatímco Mozartův rok se před několika lety v Praze projevil zvýšením již tak nemalé míry bezduchého, turisticky zaměřeného uvádění Mistrových děl (Pražané mu přece tolik rozumějí), v případě Johna Cage mají česká koncertní pódia stále co dohánět. Contempuls se rozhodl nejít cestou přibližných, kvazicagovských performancí, jejichž realizace je díky skladatelově práci s náhodou a principy neurčitosti zdánlivě tak snadná, a rozhodl se uvést českou premiéru skladatelova přelomového kusu Music Of Changes v podání špičkového klavíristy Steffena Schleieremachera, jednoho z mála klavíristů, kteří toto dílo mají v repertoáru.
Starým festivalovým známým je další klavírista, belgický Daan Vandewalle, který na Schleiemacherovo vystoupení volně naváže v duu s houslistou Conradem Harrisem skladbou Cageova současníka Mortona Feldmana For John Cage.
Contempuls pokračuje v představování německé scény soudobé hudby, mezi pozvanými soubory tedy najdeme Ensemble Mosaik, v jehož centru zájmu je propojování akustických nástrojů s digitálními technologiemi a zkoumání nových možností interpretační praxe - např. využívání scénických a vizuálních prvků v koncertní situaci. Do Prahy přijede Ensemble Mosaik v obsazení osmi hudebníků. Programu dominuje půlhodinová skladba Hawking (věnovaná stejnojmennému astrofyzikovi) skladatele Rolfa Riehma.
Ensemble Mosaik, tuzemský MoEns a newyorský Talea Ensemble v seznamu účinkujících doplní slovenský soubor A NAP vzniklý přímo z iniciativy Contempulsu. Předvede skladby českých autorů Petera Grahama a Luboše Mrkvičky a slovenského Antona Steineckera. Dvě premiéry představí i Talea.
Akademici s neakademiky
Střet a symbiózu akademické a neakademické hudební tvorby bude na Contempulsu reprezentovat Angličan Gareth Davies. Daviesovou doménou je především virtuózní hra na basklarinet a kontrabasový klarinet. Pro sólový The Standards Projects, který představí v Praze, oslovil několik významných skladatelů (např. Bernhard Lang, Elliot Sharp, Peter Ablinger a mnozí další), aby přetvořili známé jazzové standardy metodami současných kompozičních technik.
Výsledkem je velice neobvyklá hudba, která, ačkoli vzdálena původnímu jazzovému východisku, má rovněž daleko k běžné akademické produkci. Většina skladeb zahrnutých v The Standards Project zahrnuje rovněž elektroniku; k vytvoření nové skladby do Davisovy kolekce byl s festivalovou objednávkou osloven český skladatel Petr Kofroň.
Z koncepce The Standards Projectu vychází i improvizace Let Me Die Before I Wake… založená na stejnojmenné kompozici Salvatoreho Sciarrina. S Daviesem zde spoluúčinkuje holandský jednočlenný projekt Machinefabriek, jeden z čelních protagonistů scény „komorní, snadno přenosné" elektroniky a plodného samovydavatelství.
„Za čtyři roky existence festivalu se na pódiu holešovické La Fabriky, kde Contempuls nalezl svou domovskou scénu, vystřídaly takové hvězdy, jako je například Arditti Quartet, Klangforum Wien, ensemble recherche, MusikFabrik a mnoho dalších. Zazněly desítky českých premiér skladeb významných skladatelů, jejichž tvorbu jsme v Praze dosud neměli možnost naživo poznat. Lze říci, že festivalu se podařilo vrátit Prahu na mapu evropských festivalů současné vážné hudby a pražskému publiku předvést realistický a zároveň atraktivní obraz skladatelského myšlení současnosti," píší pořadatelé.
Letošní pátý ročník festivalu zahrnuje celkem osm koncertů, které se odehrají ve čtyřech festivalových dnech - 6., 9., 16. a 23. listopadu. Podrobný program a další informace jsou k nalezení na webových stránkách festivalu www.contempuls.cz.