Ve stejné době, kdy si Češi budou připomínat třicáté výročí sametové revoluce, De La Soul připomenou třicet let od vydání svého slavného debutu 3 Feet High And Rising, kterým na jaře 1989 pomohli stvořit škatulku alternativního hip hopu.
Žánr infikovali pozitivitou, přepsali pravidla samplování a jako jedna z prvních velkých rapových skupin vyzkoušeli crowdfunding. A později pomohli britské skupině Gorillaz k jejich největšímu hitu.
De La Soul už existují přes tři dekády. Trendy sice dávno neudávají, ale jednotliví členové sestavy Posdnuos, Trugoy a Maseo se pořád drží v popředí hiphopové scény jako málokdo z veteránů. Do Prahy rozhodně nepřijíždí jen vzpomínat: jejich tři roky stará deska And the Anonymous Nobody… získala nominaci na Grammy.
Nebát se to vysamplovat
Na přelomu osmé a deváté dekády minulého tisíciletí hip hopu vládl drsný podžánr gangsta rapu se svým dystopickým obrazem amerických předměstí plných drog a násilí. Trio mladých raperů z newyorského Long Islandu ale mělo jinou vizi.
De La Soul nevystupovali ve vojenských uniformách, ale v pestrobarevných úborech. Jejich texty byly plné podvratného humoru a místo násilí vzývali sílu lásky.
Nejprve na scéně vypadali coby anomálie, ale chytlavé hity jako Jenifa (Taught Me) nebo Me Myself And I nešlo ignorovat. Osobitá chemie tří hlasů i svérázný výběr instrumentálních podkladů byly součástí také jejich debutové nahrávky 3 Feet High And Rising, která vznikla ze spolupráce s producentem Princem Paulem.
Deska v roce 1989 nezněla jako žádný jiný do té doby natočený rap a dodnes si zachovává kouzlo nespoutané psychedelie. Posluchač si nikdy nemůže být jistý, co se stane v následující vteřině. Potkávají se zde samply Johnnyho Cashe, Led Zeppelin, dua Hall & Oates, skupiny Steely Dan nebo jako v případě úvodní skladby The Magic Number písnička z dětského televizního pořadu Schoolhouse Rock!.
"Náš sound byl osobitý, protože jsme se na rozdíl od ostatních raperů, kteří milovali stejnou hudbu jako my, nebáli tyto písně vysamplovat a použít," vysvětluje člen tria Posdnuos v knize The Hip Hop Years.
Přišel jsem si pro U2
Americký týdeník Village Voice o albu tehdy napsal, že je to "hiphopový Sgt. Pepper", 3 Feet High And Rising se umístilo na vrcholu výročních žebříčků a dodnes bývá zařazováno mezi nejzásadnější rapové desky všech dob.
V jedné dobové reklamě z hudebních časopisů desku drží běloch v saku, který v titulku sděluje: "Šel jsem si pro U2, ale odnesl jsem si De La Soul." I nahrávací společnost cítila, že trio má potenciál překročit rasovou bariéru a dostat hip hop do hitparád. A desce se skutečně komerčně dařilo.
Jenže svérázná práce se samply a skvělé prodeje se De La Soul dlouhodobě vymstily - na desku se snesly žaloby "zneužitých" tvůrců a vydavatel musel vynaložit velké úsilí na ošetření autorských práv. Hrozba dalších žalob dokonce způsobila, že album aktuálně není k nalezení na žádné streamovací službě.
Konec osmdesátých let byl vrcholem samplovací horečky - ve stejném roce vyšly i další podobné desky poskládané z útržků jiných písní, třeba Paul’s Boutique od Beastie Boys, a hudební průmysl se teprve učil, jak k této tvůrčí metodě přistupovat.
Ke smůle tvůrců hiphopových koláží zvítězil nejtvrdší přístup - i sebemenší útržek musel mít povolení k použití. Paradox je, že žalobu, která desce De La Soul srazila vaz, podala obskurní skupina z šedesátých let The Turtles, od níž trio převzalo třívteřinový sampl. Navíc ho natáhli tak, že skoro nešel poznat.
Soud ale rozhodl a De La Soul museli skupině zaplatit 1,7 milionu dolarů, což byl pro hip hop absurdní precedent. Tuto metodu hudební tvorby svým způsobem zabil.
Rapem proti negativitě
O De La Soul se zpočátku psalo jako o afroamerické verzi hippies, což oni sami odmítali. Volnomyšlenkářství, pozitivitu a lásku k psychedelii s nimi sdílely další newyorské hiphopové skupiny jako Jungle Brothers nebo A Tribe Called Quest. Členové těchto projektů se dobře znali a sdíleli vizi hip hopu, který stál v opozici proti negativnímu gangsta rapu - v roce 1988 založili neformální sdružení Native Tongues.
Společných tracků existuje pomálu, vliv kolektivu byl ale v devadesátých letech na scéně cítit: k myšlence pozitivity se hlásili i J Dilla, Common, Mos Def nebo Busta Rhymes, kteří do mainstreamového hip hopu zároveň přinesli vlivy jazzu či afroamerické duchovní tradice.
V neposlední řadě De La Soul inspirovali hiphopery, kteří se nechtěli držet klišé, a dnes jsou tak považováni za otce alternativního hip hopu.
Druhé album De La Soul Is Dead z roku 1991 je temnější, vážnější a také dospělejší. Vysypaný květináč na přebalu symbolizuje konec naivity, deska obsahuje i otevřený útok na gangstarapovou scénu - track s dlouhým názvem Afro Connections at a Hi-5 (In the Eyes of the Hoodlum).
Třetí studiové album Buhlo͞one Mindstate výrazně ovlivnil jazz a čtveřici raných desek ukončuje The Stakes Is High z roku 1996, kritizující komercionalizaci hip hopu.
Distribuce přes Torrent
V novém tisíciletí De La Soul bojovali s vydavatelstvím Tommy Boy Records, z plánované trilogie desek Art Official Intelligence nakonec vydali jen dvě. V polovině nulté dekády o nich však bylo výrazně slyšet díky hostování na hitu Feel Good Inc. od britských Gorillaz. Dostali za něj svoji první Grammy. S lídrem Gorillaz Damonem Albarnem pak spolupracovali ještě na dvou deskách.
Koncept Gorillaz coby fiktivní kapely, kterou místo skutečných lidí z masa a kostí tvoří jen animované postavičky, se jim zalíbil. Své osmé studiové album Plug 1 & Plug 2 Present… First Serve z roku 2012 natočili členové De La Soul v "přestrojení" za sestavu First Serve, jejíž historii od poloviny devadesátých let do současnosti deska sleduje.
Frustrováni stavem hudebního průmyslu a nedostupností svých nahrávek v obchodech vypustili v roce 2015 De La Soul svoji kompletní diskografii ve formátu mp3 zdarma na internet pomocí sdílecího protokolu Torrent.
Zatím poslední album And the Anonymous Nobody… natočili s pomocí peněz, které posbírali na crowdfundingovém serveru Kickstarter. Potřebných 100 tisíc dolarů od fanoušků získali za pouhých šest dní.
Na desce hostuje zástup hvězd - Damon Albarn, Snoop Dogg, David Byrne, Jill Scottová nebo Justin Hawkins z hardrockových Darkness. Album se vyšplhalo na dvanácté místo amerického žebříčku a kapele získalo šestou nominaci na Grammy. Nyní De La Soul dokončují svou desátou nahrávku.
Do Prahy rozhodně nepřijíždějí jako veteráni, které by si člověk měl jít poslechnout z úcty. Jejich boj s negativitou dnes navíc rezonuje snad ještě víc než koncem osmdesátých let.
Úvod večera v Lucerně obstará bubeník Chris "Daddy" Dave, jehož projekt The Drumhedz představí tvorbu kombinující nejrůznější žánrové vlivy od moderního jazzu přes rock až po R&B či hip hop.