Bonus si na Náměstí Míru postavil vlastní scénu

František Reismüller
7. 12. 2011 13:50
Nová deska je syntéza dosavadního směřování
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - „Moje jméno Bonus aka Božan aka Unabomber aka Martin Tvrdý, yeah a moje pravý jméno Martin Hůla," deklamoval Bonus (aka Bourek) na svém druhém EP Inkognito. Znělo to možná absurdně a schizofrenně, ale s ohledem na jeho hudební historii to dávalo smysl.

Bonusovo nejnovější album Náměstí míru ovšem nepřináší další krok k rozkladu osobnosti, naopak jednu silnou osobnost definitivně vytváří - a potvrzuje pověst jednoho z nejkreativnějších umělců, pro kterého jsou přitom nahrávky spíš zastávky na cestě.

Foto: Aktuálně.cz

V kategorii Alternativní scéna dostal M. H. s hardcore/punk rockovou kapelou Ememvoodoopöká Anděla („dva nula nula pět, máma brečela"). S popovými Sporto prošel přerodem od anglicky zpívaného „prázdného" popu v česky zpívaný - a tím pádem trochu paradoxně taky konečně doceněný - „uvědomělý" pop.

Kontext sebe samého

Jako Bonus začal experimentovat s rapem jakožto nástrojem přímočarého vyjádření, přičemž na koncertech zapojoval Plug & Play - „kapelu, co šla jinou cestou". A mezi tím ještě založil „recyklační" skupinu Komunisti, která předělává klasiku české hardcore a crust scény i samotného Bonuse.

A přitom mu vlastně pořád chybí kontext, který by přesahoval jeho samého. Sám by u nás rád viděl ne esteticky, nýbrž politicky formovanou scénu, která by se identifikovala na základě přesvědčení či principu - ale ironií hned v textu prvního tracku na novém albu existenci něčeho takového vylučuje („Když říkám scéna, tak myslim trika s kapelama, esemesky, že nejdu, ale jsem tam s váma, když říkám scéna, tak klikám ,líbí se mi' a všechno, co mám, je pevný připojení."). 

Foto: Aktuálně.cz

Snažit se ho do nějaké takové scény zařadit by bylo jako nabírání vody cedníkem. Stejně tak narazíme, kdybychom se řídili měřítkem estetickým. S deskou Náměstí Míru přišel částečný odklon od původního hiphopového směřování a je těžké o něm mluvit v rámci nějakého žánru. Jakkoli se sympaticky jeví jeho vlastní kategorie flow-fi, použitelná není o nic víc než cokoli jiného.

Když vezmeme v potaz důraz na textovou složku, skoro by se nabízelo označit ho prostě jako písničkáře. Jenomže to v našich končinách příliš zavání na jedné straně Nohavicou a na druhé dalším Tomášem Klusem. A co v podstatě synonymum singer-songwriter, byť je světový kontext tohoto slovního spojení taky irelevantní? 

Nebylo by nakonec lepší se na to rovnou vykašlat? Samozřejmě že ano. Pro Náměstí míru je zásadní především onen kontext osobnosti, neboť do jisté míry představuje výsledek synteze hudebního vývoje Martina Hůly.

Chlápek s kytarou

Na základě - z pohledu autora této recenze poněkud pomýlených - rad ze strany publicisty Michala Nanoru (v bookletu uvedeným pod položkou „navigace") zapomněl Bonus na to, že je „jakoby producent nebo tzv. studiovej kouzelník" a jako „chlápek s kytarou v podchodu na nádraží" složil všechny songy akusticky s klavírem a kytarou.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Další produkce už probíhala metodou charakteristickou pro elektronickou hudbu - nahrávání a skládání smyček, přimíchání ruchů. Dohromady to včetně příspěvků od hromady hostů složil producent Gaex a výsledek je navýsost eklektická záležitost.

První dvě skladby - vtipně pojmenovaný, typicky bonusovsky (sebe)reflexivní otvírák Poslední track a podobně laděný Odysseus - představují rappera Bonuse, jak ho známe z předchozích nahrávek. Vyloženě rapovaných pasáží ale obecně ubylo a dá se říct, že fungují právě jako odkaz na jeho předchozí tvorbu - např. střední část songu Že budu šťastnej evokuje starší tracky jako Šest písmen nebo Epitaf.

Foto: Aktuálně.cz

Třetí v pořadí, folkotronická skladba To není s tklivými houslemi Barbary Barros už ale ukazuje, jak moc a kam všude se Bonus posunul. Že si přestal lámat hlavu žánrovými otázkami a podřídil se požadavkům konkrétní skladby na atmosféru a funkčnost. Díky tomu se projevila i zatím netušená zákoutí jeho potenciálu - to platí nejvíc pro „folkové" momenty, jako jsou třeba Životopisy s hostující Johanou Švarcovou z Kazet.

Přednes v Okovech, který se pohybuje na hranici zpěvu a deklamace, zase odkazuje k jednoduché melodičnosti (či melodické jednoduchosti) Ememvoodoopöká. Podobně jsou na tom i skladby Co zbylo z revoluce či Kyslík - u té jsou ostatně Emems uvedeni jako autoři hudby.

Ke Sporto váže Náměstí míru především metoda vzniku a „elektroakustické" vyznění, na Komunisty tu narazíme v tendencích k reinterpretaci. Píseň Slova a věty (originál od Havana Klub) vytahuje na světlo textově nehorázně efektní song, který by jinak upadl v zapomnění, Jak málo nám stačilo si zase bere kousky z písně Málo od ústecké kapely Houpací koně, jež obaluje výstižným a přímočarým, (v pravém slova smyslu) epickým komentářem.

Čtěte také:
Rapper Bonus posílá srdečné pozdravy z konce světa
Trio Sporto: Cédéčko není seriozní médium
Sporto: Konečně nejsi odkázaný na hudební trendy

Cit pro text je ostatně nejsilnější Bonusovou devizou a na Náměstí míru to vynikne o to víc, že se mu tady daří kombinovat a propojit okruhy, jimž se věnoval v minulosti. Jeho texty by se daly rozdělit na ty, které se věnovaly „velkým", tj. společensko-politickým tématům, „malým", tedy osobním tématům - a pak také těm „středním", kulturním. Ty se dotýkaly právě fenoménu jakési nedefinovatelné scény a sem patří i autorovy (sebe)reflexivní komentáře.

Jasný postoj

Na Náměstí míru už není tak explicitní, což může být někdy ke škodě věci, ale na druhé straně to znamená, že se do jisté míry zbavil chvílemi trochu odrazující charakteristiky, která by se dala s lehkou nadsázkou pojmenovat jako levičácké straight edge mirkodušínovství.

Foto: Aktuálně.cz

Rozhodně ale Bonus nepřišel o hloubku - u nás na jakékoli „scéně" neslýchanou. Nebojí se ona velká témata lakonicky a výstižně pojmenovat ani k nim zaujmout jasný postoj; a když už se pustí do něčeho osobního, je to skutečný prožitek, nejen plácání v louži slz, slin či potu.

Nejde o to, že by u nás nebyli dobří textaři. Z  hip hopu tu máme Kata z Prago Union, což je bezesporu mistr slova, nebo zatraceně vtipného Jamese Colea. Bonus je ale výjimečný minimálně v tom, jak v podstatě jednoduchými prostředky dokáže zapůsobit. Jeho vlastními staršími slovy: „Tohle je, brácho, dej mi beat, mám něco a chci to říct."

Možná tu čtenáři chybí jeden podstatný rys - skutečná kritika Náměstí Míru, která by patřičně zvážila všechna pro a nezapomněla na nějaká proti. Názor této recenze je ale ten, že chybky (navigačního charakteru, řeklo by se) nejsou příliš podstatné.

Tedy ne že by nebylo co zmínit a ne že by se člověk bál „dělat [Bonusovi] psychologa" a být „v jednom kritik, producent i stínovej zvukař". Podstatnější je však uvědomit si, že tady máme skutečnou osobnost, která si zaslouží pozornost. Ne zbožšťování, ne kult. Bonus není dokonalý; je jen dokonalejší než druzí. Lidí jako on bychom potřebovali víc. A to z něj dělá vzor - ať už se mu to líbí nebo ne.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 22 minutami

Finská premiérka Marinová kvůli videu z večírku podstoupila test na drogy

Finská premiérka Sanna Marinová po úniku videa, na němž je zachycena při bujarém tanci a oslavách na večírku, podstoupila test na drogy. K tomu předtím sociálnědemokratickou političku vyzvali členové vládní koalice i opozice. Šestatřicetiletá šéfka vlády dnes ujistila, že zakázané drogy nikdy nebrala.

Video s křepčící premiérkou na soukromé party, které se účastnily i některé další osobnosti veřejného života, tento týden vyvolalo ve Finsku slova odsouzení i podpory. Podle zprávy agentury STT byla Marinová na večírku a pila alkohol před několika týdny, nedlouho po zkrácené dovolené, a v té době byla odpovědná za plnění vládních úkolů. Její kritici přitom už dříve vyjádřili obavy, že její schopnost plnit povinnosti mohla být ohrožena, a to právě v době, kdy Evropu znepokojuje válka na Ukrajině.

Marinová ve čtvrtek prohlásila, že jen trávila večer s přáteli a nedělala nic zakázaného. "Tancovala jsem, zpívala a bavila se, což je naprosto legální," řekla. Dodala, že na zmíněném večírku neviděla užívat drogy ani nikoho jiného. "Mám rodinný život, mám pracovní život a mám volný čas, který trávím s přáteli. V podstatě stejně jako mnoho lidí v mém věku," prohlásila mladá politička.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Dva lidé byli zraněni při střelbě ve švédském nákupním centru

Dva lidé v pátek byli zraněni při střelbě v nákupním středisku Emporia ve městě Malmö na jihu Švédska. Policie zadržela jednoho podezřelého a veřejnost už není ohrožena, uvedla policie.

"Domníváme se, že bezprostřední nebezpečí už veřejnosti nehrozí," uvedla policie v prohlášení, z něhož cituje agentura Reuters. "V tuto chvíli se domníváme, že incident má spojitost se zločineckým prostředím," uvedla policie.

Na místě bylo mnoho policistů, kteří vyslýchali svědky a zkoumali záběry z bezpečnostních kamer. Policie předtím oblast uzavřela a vyzvala lidi, aby do nákupního centra nechodili. Další podrobnosti nesdělila.

V červenci střelec v nákupním středisku v dánském hlavním městě Kodani, jen 30 kilometrů vzdáleném od Malmö, zabil tři lidi. Případ zřejmě nesouvisel s terorismem.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Vítěz z Alpe d'Huez si dojel pro titul mistra Evropy v cross country

Pro titul mistra Evropy v cross country na horských kolech si v Mnichově suverénně dojel olympijský vítěz Thomas Pidcock z Británie. Nejlepší z kvarteta českých bikerů Ondřej Cink skončil sedmnáctý.

Třiadvacetiletý Pidcock potvrdil dnešním prvenstvím pověst jednoho z nejlepších světových cyklistických univerzálů. Olympijský vítěz na horských kolech z Tokia se letos v lednu stal mistrem světa v cyklokrosu a následné úspěšné působení na silnici korunoval vítězstvím v horské etapě Tour de France s cílem na Alpe d'Huez. Předtím si stihl "odskočit" k bikům a v květnu vyhrál závody Světového poháru v Albstadtu a Novém Městě na Moravě, což byly dosud jeho jediné letošní starty na horských kolech.

Cink se držel v čelní skupině pouze v úvodních fázích závodu a poté už tempu nejlepších nestačil. Postupně klesal až na sedmnácté místo, které obsadil s odstupem 2:13 za Pidcockem. Šestinásobný mistr republiky absolvoval první závod po třech týdnech od Světového poháru v USA, kde jel pouze short track, protože se nakazil koronavirem. Mistrovství Evropy zařadil do svého programu až následně i kvůli blížícímu se mistrovství světa v Les Gets, které se pojede příští týden.

Zbývající tři čeští bikeři dojeli ve čtvrté desítce. Jan Škarnitzl byl 34., Lukáš Kobes 36. a Marek Rauchfuss 40.

V sobotu pojedou v Mnichově cross country ženy včetně čtyř Češek.

Mistrovství Evropy v cross country na horských kolech v Mnichově - muži:

1. Pidcock (Brit.) 1:18:09, 2. Carstensen (Dán.) -11, 3. Colombo (Švýc.) -12, 4. Koretzky (Fr.) -18, 5. Litscher (Švýc.) -21, 6. Schuermans (Belg.) -25, …17. Cink -2:13, 34. Škarnitzl -3:36, 36. Kobes -3:59, 40. Rauchfuss (všichni ČR) -4:45.

před 2 hodinami

Kvůli bouřkám a silnému větru zemřelo ve čtvrtek v Evropě 13 lidí

Evropa se v pátek vzpamatovává z tragicky bouřlivého čtvrtka, kdy kvůli bouřím a silnému větru zemřelo nejméně 13 lidí. Některé země rozmary počasí stále trápí. Varování před bouřemi platí i v pátek na jihu Německa, naopak na Korsice, kde ve čtvrtek zahynulo pět lidí, už bylo zrušeno. Na mnoha evropských řekách, včetně veletoků jako Rýn a Dunaj, kvůli suchu naopak komplikuje lodní dopravu stále extrémně nízká hladina vody.

Pro jih Bavorska a části jihozápadní spolkové země Bádensko-Württembersko vydala německá meteorologická služba varování před následky extrémního trvalého deště. V podhůří Alp platí do sobotního rána varování před extrémně vydatným vytrvalým deštěm až se 140 litry srážek na metr čtvereční. V Rakousku, kde bouřky ve čtvrtek ve velkém vyvracely stromy a zabily tak pět lidí, byla i dnes na jihu země přerušena některá železniční spojení. Ve čtvrtek byla železniční doprava v oblasti zcela ochromena kvůli přerušení dodávek proudu.

Na severu Itálie a v částech střední Itálie utrpělo kvůli bouřkám s větrem o rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu několik lidí zranění. "Bohužel to ještě není za námi," řekl deníku La Stampa šéf italské civilní ochrany Luigi D'Angelo. Důvodem prudkých průtrží mračen je studený vzduch ze severní Evropy, který se ve Středomoří střetává s teplým vzduchem, vysvětlil v deníku Corriere della Sera klimatolog Antonio Navarra.

Zdroj: ČTK
Další zprávy