Recenze: Princ a pruďas se zhulili zbytečně

Kamil Fila Kamil Fila
24. 6. 2011 7:30
Důkaz, že (pre,pseudo)historické komedie ochabují
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Dobrodružnou akční fantasy komedii Princ a pruďas můžete považovat za příklad, jak uvolněná atmosféra nyní vládne v Hollywoodu, a také toho, že móda „osmdesátek" se stále drží poměrně uměle při životě. Ostatně už originální název Your Highness můžete chápat jako oslovení Vaše Výsosti, ale taky jako Vaše Zhulenosti.

Foto: Aktuálně.cz

Před sebou totiž máte film, kde parta lidí frčící na lehkých drogách dostala 50 milionů dolarů a dělala si víceméně to, co chtěla. Scénář údajně existoval jen v bodech a před kamerou se neustále improvizovalo. Něco jako Suchoš a Geňa v Partičce, akorát za mnohem větší háky. Ale ti vlastně spíš než ve vyklidněném marihuanovém oparu jedou v agresivním tempu kokainových lajn (žánr zkoksované komedie, koks-komu nedávno analyzoval Jan Bušta zde a zde).

Kožená Natálka

Každopádně čekat od Prince a pruďase krystalickou komedii (bez narážek na crystal meth) vede k první ze série nevyhnutelných zklamání. Pohled na plakát či zhlédnutí traileru přitom může být poměrně matoucí. Čáry máry fuck, je tu Natalie Portmanová jako Rudá Sonja pro rok 2011 utažená v koženém korzetu tak, až to vypadá, že má prsa. Po jejím boku nabušený hezoun James Franco - a pak ten divnej chlápek s jágr-účesem v popředí, jehož jméno si nikdo nepamatuje, ale snad bude ve filmu spíš v pozadí jen jako takový rušivý trapák a kazišuk.

Foto: Aktuálně.cz

Fakticky je to ale naopak - jágrmeistr je zde za hlavního hrdinu, kožená Natálka se objeví až v druhé půlce a bude taky po celou dobu hrát druhé housle. Snímek navíc přímo nic neparoduje, nejde ani o bláznivou komedii, která by se náhodou odehrávala v jakémsi smyšleném středověku.

Základní linii tvoří staromódní dobrodružný příběh o záchraně panenské princezny z pařátů zlého černokněžníka, přičemž se tu pouze některé postavy občas chovají „nepřiměřeně", tedy řeknou „fuck" nebo „shit", případně tato slova promění v čin. James Franco vyfasoval nevděčnou úlohu pozitivně naladěného kladného blba, jehož si rozhodně užívá, ale chtivé pohledy dívek a gayů na jeho lýtka a gluteáty v upnutých kamaších kazí záměrné flapání fi na jasyk.

Prince a pruďase lze hodnotit přesně v duchu „napůl plné či napůl prázdné sklenice" - a to podle momentální nálady. Zůstává přitom zjevné, že potenciál udělat opravdu zábavný film byl mnohem větší, než poskytuje výsledné, velmi snadno zapomenutelné dílko.

Foto: Aktuálně.cz

Můžete ho chápat jako příklad naprostého úpadku režiséra Davida Gordona Greena, který začínal na intimních, psychologických, nezávislých (a někdy možná až příliš ušlechtile křehkých) snímcích jako George Washington, All the Real Girls, Undertow či Sněžní andělé.

Od nich se ale dopracoval přes známosti s několika komiky - Danny McBridem počínaje a Sethem Rogenem konče - až do stádia, kdy je mu evidentně jedno, co dělá, pod čím je podepsán a jak velkou míru kontroly nad tím chce mít. Prvním takovým odrazovým můstkem do autorské nicoty a bezhlavé zábavy byl jejich společný počin Travička zelená.

Posedlost 80. lety

Zároveň a z opačné strany můžete Prince a pruďase vidět coby vzestup a vlastně vrchol práce zmiňovaného McBrida (1976) - málo známého a málo výrazného komika, který je posedlý 80. lety, v nichž vyrůstal. Vidět jste ho mohli v různých vedlejších rolích v Superbad, Tropické bouři, Lítám v tom nebo Zevlovat a prudit.

Foto: Aktuálně.cz

Ještě typičtější a minoritnější humor s ustavičně přetřásaným tématem šikany a dobrovolné vyloučenosti z kolektivu představují snímky Fanboys nebo Tvrďák Taylor. Jistá hrubozrnně fyzická tupost humoru prosákla v komedii Rukama nohama, která je vyloženě postavená na směsce odpudivého sebevědomí losera, jenž si myslí, že je hvězda.

McBride tuto šarži neustále propracovává a z vlastních fyziognomických handicapů si vystavěl živnost. Potíž je pouze v tom, že Princ a pruďas už není nějaká nízkorozpočtová divná komedie, ale mainstreamový film, kde se předpokládá, že aspoň na chvíli můžete hlavnímu hrdinovi fandit, nebo ho litovat.

Ale McBride svého prince Honimíra (v originále Thadeus) pojímá jako natolik nesympatické hovado, že tím prakticky vyloučí jakoukoli možnost užívat si vítězství hrdinů či vůbec prožívat náročnost jejich cesty. Zatímco okolo umírá spousta lidí, Honimír s prstem v nose (nebo rukou v kapse) neustále přežívá.

Foto: Aktuálně.cz

Film tuto nesrovnalost ovšem nelíčí nijak nápaditě nebo v ďábelském tempu, kdy by už z této nepatřičnosti pramenil vtip. Spíše pořád čekáme na pointy při improvizování; a ty někdy přijdou rychleji, někdy pomaleji a někdy vůbec.

Druhou potíž pak tvoří to, že rámec filmů, k nimž se Princ a pruďas vztahuje, tvoří absolutně mrtvou větev vývoje nebo spíš už skoro jakousi archeologickou sedlinu. Jistěže lidé, kteří své dětství prožili stejně jako tvůrci v 80. letech, si zřejmě pamatují Jestřábí ženuMaso a krev, Willow, Labyrint, Legendu, Planetu Krull nebo animovaný Oheň a led. Někdo si vzpomene i na béčkové snímky Pán Šelem, zmíněná Rudá Sonja, Drakobijce nebo Meč a čaroděj.

Uříznutý penis

Nejde ale jen o to, že pro mladší generaci jde o tituly vesměs neznámé a že Princ a pruďas postavený na pubertálním humoru tak cílí jen na „pamětníky" - tedy na lidi, kteří z puberty nevyrostli ani ve svých třiceti. Tržní problémy a ztenčení cílové skupiny nejsou předmětem recenze. Trápit by nás nemělo ani to, že mladší publikum z filmu pochytá jen ty fucky a shity.

Neuspokojivě spíše vyznívá, že ani tato „úzkoprofilovost" nevede k čemukoli originálnímu, o čem bychom si za deset let řekli „jo, tenkrát, to se dělaly vtipy takhle, ta doba měla něco do sebe". Když si uvědomíte, jak kreativní byli v 70. letech Monty Pythoni ve svých fantasy komediích, nebo že už v 80. letech vznikla Princezna nevěsta, blíží se Princ a pruďas maximálně tak slabšímu polo-pythonovskému Erikovi Vikingovi. Jen je v něm víc nadávek a krve a absolutně žádný zájem oslovit dětské publikum.

Princ a pruďas se dá dokoukat od začátku do konce, většina lidí si z něj odnese fetišistické potěšení v podobě uříznutého minotauřího penisu, houpajících se boků Natalie Portman či roztomilého kukuče Zooey Deschanel. Ale důsledně vzato: dojem, že historické, prehistorické a pseudohistorické komedie ochabují právě jako pohlavní orgány, v nichž neproudí krev, se nedá ničím smazat.

Důvod můžeme hledat asi v tom, že se vyčerpaly už i postmoderní výlety do minulosti a ani snaha umocňovat "historický" materiál retro poetikou nevede k oživení.

Princ a pruďas
Your Highness
Žánr: Dobrodružný, Fantasy, Komedie
Režie: David Gordon Green
Obsazení: Zooey Deschanel, Natalie Portman, James Franco, Danny R. McBride, Damian Lewis, Toby Jones, Charles Dance, Justin Theroux, Brian Steele, Eva Wyrwal ad.
Délka: 102 minut
Premiéra ČR: 16.06.2011
 

Právě se děje

před 14 minutami

Dálnice D1 na Benešovsku stojí, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova zastavila provoz na dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta je přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Vyplývá to z informací Národního dopravního informačního centra.

Nehoda na 56 kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Na místě zasahují složky integrovaného záchranného systému.

před 50 minutami

Tajfun v Japonsku zabil už 66 lidí

Počet obětí ničivého tajfunu Hagibis, který o víkendu zasáhl Japonsko, vzrostl na nejméně 66, dalších 15 lidí je pohřešováno. Podle agentury DPA o tom informovala japonská televize NHK.

Agentura Kjódó napsala, že bez elektřiny je stále na 34 000 domácností. Bez dodávek vody se musí obejít 138 000 domácností.

V zasažených oblastech pokračuje pátrání po nezvěstných, do kterého jsou zapojeny tisíce policistů, hasičů i vojáků.

před 59 minutami

V centru Prahy nesmí vystupovat lidé v kostýmech ani bublifukáři

V centru Prahy od úterý nesmí vystupovat lidé v obřích kostýmech zvířat, například pand, a nesmí se tam ani dělat bubliny, po kterých jsou chodníky podle vedení města znečištěné a nebezpečné pro chodce.

Novela vyhlášky o pouličním umění, tzv. buskingu, kterou zastupitelé schválili v září, současně rozšířila zákaz pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a na Velkopřevorské náměstí, náměstí Míru, Nerudovu ulici a část Spálené mezi křižovatkou s Purkyňovou ulicí a Národní třídou.

Vyhláška konkrétně zakazuje "vystoupení v převlecích za zvířata či postavy z filmů, televizních pořadů nebo počítačových her" a "vystoupení v převlecích svými rozměry zjevně přesahujícími proporce dospělého člověka". Zakázána jsou také vystoupení, která nepřiměřeně ruší hlukem, pachem či znečišťování.

Další zprávy