Recenze: Clooneyho Američan tiše zabíjí v oáze klidu

16. 12. 2010 14:30
Corbijnův umělecký thriller o nájemném vrahovi

Recenze - George Clooney hrozně moc nechce být filmovou hvězdou. Má na to obličej i postavu, neskutečně charismatický hlas, schopnost vtipně odpovídat na stokrát opakované otázky a pohotově odpovídat na ty originální.  Dokonce má i herecký talent. Ale od dob nešťastného Batmana a Robina už nebere role ve velkých akčních trikových filmech, jejichž účelem je vydělávat na chod velkých studií (a vily s bazénem a sjezdovkou zavátou koksem).

Raději hraje ve filmech, které nejsou tak komerčně výnosné a kvůli nimž musejí vznikat právě ony hity.  Donedávna to Clooney řešil odskoky k Dannyho parťákům, nyní už ale zřejmě definitivně hodlá dělat jenom menší filmy, maximálně střídat komedie a dramata.

Každopádně muž z obálek si dovoluje věci, které jiným hvězdám neprocházejí. Svůj druhý režijní počin Dobrou noc a hodně štěstí natočil na černobílý materiál, v oscarové roli v dramatu Syriana téměř k nepoznání ztloustnul a nechal si narůst plnovous. Nyní se nechal režírovat od uměleckého fotografa Antona Corbijna takovým způsobem, že svým zjevem slouží spíše jako figura v meditativním zátiší.

Soustružník a montér

Pro Corbijna jde o pokračování jeho dosavadní praxe „focení osobností ze showbusinessu v situacích a pózách pro ně netypických či na hony vzdálených jejich obvyklé prezentaci" - jak se píše v jeho biu.

Thiller Američan tak sice vypráví o nájemném vrahovi, ale akce je v něm minimum - tedy alespoň toho druhu akce, který bývá vyžadován od hollywoodských snímků o nájemných vrazích.  Stejně jako ve svém celovečerním debutu Control (2007) o zpěvákovi skupiny Joy Division Ianu Curtisovi režisér nerespektoval zákonitosti, jak vyprávět životopisné příběhy. Namísto koncertních vrcholů nebo těžkých drogových raušů a propadů sledujeme spíš obyčejný a nudný život mladíka, který se příliš brzy oženil.

V Američanovi zase zažijeme minimum přestřelek a honiček a strávíme nejvíc času sledováním příprav na akci; přesněji ani ne plánování akce, ale obyčejnou výrobu zbraní. Hlavní hrdina Jack totiž není pouze špičkový a dokonale chladnokrevný střelec, ale především dobrý soustružník a montér.

Když si v hlavě promítnete různé známé filmy o nájemných zabijácích - od Samuraje Jeana-Pierra Melvilla s Alainem Delonem, elegické poémy Johna Woo jako Lepší zítřek nebo Zabijáka s Chow Yun-Fatem přes Bessonova Leona s Jeanem Renem a Nájemné vrahy se Stallonem a Banderasem až po nedávnou černou komedii v Bruggách s Colinem Farrellem -  většinou najdete v jejich řemesle a životním stylu něco vznešeného; nebo dokonce vzrušujícího a zábavného.

Američan se ale poměrně důsledně vyhýbá oné „mystice všednodennosti" a vcelku překvapivě působí vedle svých (často hodně expresivních) žánrových příbuzných velmi realisticky. Hlavně díky mnoha drobným detailům. Pochopitelně, je to realismus umělý, umělecky vykalkulovaný, záměrně mlčenlivý a na hranici, kdy se ztiší celý svět. Ale minimálně tu chybí zpomalené záběry, jakékoli kochání se smrtí, různé formy zvráceného heroismu a podobně.

Corbijn a Clooney se dokázali vyvarovat většiny klišé a chvílemi (opravdu jen chvílemi) - a snad proto, že se velká část filmu odehrává v Itálii - obrazový styl a dějová atmosféra připomíná něco od Antonioniho. Ať je to dáno snímáním rozpadlých uliček nebo tím, že hlavní hrdina je vyprázdněná duše, člověk bez vlastností a identity. Bez hrátek se stíny a pološerem a s maximálním využíváním přirozeného venkovního světla také spolu s hrdinou zažíváme, jak se v přírodě pomalu probouzí jeho zapomenutá citlivost.

Vzdát poctu

Podobně jako ve smutné komedii Lítám v tom, i zde Clooney ztvárňuje muže, jehož život splývá s profesí, která ho navíc nutí chovat se nelidsky. Při bližším pohledu sice zjistíme, že profesionální vyhazovač z práce v Lítám v tom i nájemný vrah v Američanovi jsou jaksi hodnější než jejich kolegové, mají trochu svědomí, nesou si v sobě smutek a možná právě našli ženu, která by jim mohla pomoct vystoupit z ubíjející rutiny. Ale základem pořád zůstává právě ono řemeslo bez emocí.

Corbijn se snaží téměř každému obrazu udělit status samostatného uměleckého díla, až bychom ve sledování něčí činnosti měli najít určité estetické potěšení.  Netradičně pracuje s tempem v kontrastu s prvoplánovou náladou obrazů. V úvodní sekvenci ve Švédsku odehrávající se na sněhu se mu dokonce daří vyvolat překvapení možná větší než typické žánrové kousky. Film se hýbe a horečnatě tepe vzrušením. Postupně, jak snímek (a zdánlivě i hrdina) nabere tempo italské siesty, je ale možné z obrazů vyčíst paradoxní a mrazivé očekávání smrti.

Na scénu se dostanou i rozhovory o Bohu a vině a naštěstí nevyznívají trapně, ale zkrátka tak, jak by se asi bavil kněz a nájemný zabiják, kdyby ani jeden nechtěl mluvit přímo o vraždách.  Pointa finále pak zasáhne svou nečekaností, ale úplný konec je předvídatelný. A zdá se, že si ho Corbijn ani pohlídat nechtěl; pouze musel káru dostrkat až sem.

Veškerou tvůrčí preciznost nakonec musíme podrobit otázce, proč měli Corbijn a Clooney potřebu natočit si tento malý film, který se sice vymyká konvenčním očekáváním a zároveň nemá šance být úspěšný při udílení výročních cen. Nejspíš je v tom u obou okouzlení filmy jejich mládí z přelomu 60. a 70. let a touze vzdát jim poctu.

Není těžké si všimnout, jak schéma „cizinec přichází do městečka a měří si ho pohledy usedlíků" odkazuje na různé spaghetti westerny. A kdyby nám to nedocházelo, ukáže se v rohu obrazu na chvilku televize, kde běží Tenkrát na Západě od Sergia Leoneho. Ostatně i herečka Violante Placido představuje krásku a prostitutku z jiných časů, kdy byl svět o trochu jednodušší a ryzejší.

Corbijn a Clooney své poselství sdělují i přes tetování hlavního hrdiny. Motýlek (Butterlfy) není jenom přezdívka; je to zároveň i „ohrožený druh" a  vymírající exemplář.  Jak už podotkl někdo přede mnou, kdyby někdo takový film natočil před 30 - 40 lety, brali bychom ho jako normální věc, dneska je to art.

Američan
The American
Žánr: Drama, Krimi