Komentář - Co se týče udílení cen, dopadly výsledky letošního udílení Cen Americké filmové akademie věd a umění hodně podle prognóz a očekávání.
Možná se někdo podivil, když Oscara za kameru dostala sci-fi Počátek (počítalo se buď s Černou labutí, nebo Opravdovou kuráží) a cenu za režii Tom Hooper, který natočil Královu řeč (počítalo se spíš s Davidem Fincherem za The Social Network).
Nakonec to ale není nijak šokující: Počátek se odehrává na několika úrovních snové reality a každá vyžaduje točit trochu jiným stylem, čili kameraman dělal na několika malých filmech zároveň. Hooperovi zase pomohla propagace od producenta Harveyho Weinsteina: rozhovory, v nichž byla dojemně vylíčena jeho nezvykle intimní práce s herci, jistě citově pohnula s mnoha hlasujícímu.
Průběh večera
Určitě by se našly i pochybnosti ohledně nominací. Christopher Nolan si za Počátek určitě zasloužil být nominován více než David O. Russell za Fightera. TRON: Legacy měl mít nominace za hudbu (místo Jak vycvičit draka) i za speciální efekty (místo Hereafter). A daly by se uvést další příklady.
Celkové a značně kritické zhodnocení slavnostního večera, jež se v zahraničních médiích vyrojilo už pár hodin po přenosu, se ale zakládá spíš na něčem jiném: na průběhu večera.
První oznámená čísla, že show měla vyšší sledovanost než loni a celkově šlo o velký úspěch, jak opět kontakt navázat s širokým publikem, nebyla pravdivá. Podle několika metod sčítání se na nedělní vysílání dívalo 37,6 milionu Američanů - což znamená, že šlo o jeden z nejhorších výsledků za posledních deset let.
Nejvíce se sice drželo cílové publikum 18-34 let, kterého zůstalo od loňska 95 procent. U ostatních diváckých skupin ale nastal mnohem větší odliv. Celkově se to podepsalo na téměř desetiprocentní ztrátě sledovanosti oproti loňsku: 41,7 milionu diváků byl nejlepší výsledek za posledních pět let.
Nemůže za to jen fakt, že loni soutěžil nejúspěšnější film všech dob Avatar. Diváci odcházeli od obrazovek i v průběhu večera a zjevně je odradil nikoli výběr soutěžních filmů, ale styl moderování a předávání cen. Dlužno dodat, že i tak šlo pořád o nejsledovanější pořad toho večera na amerických televizích - jak uvedla ABC, jež show přenášela, na Oscary se dívalo dvakrát tolik lidí, co na všechny ostatní televizní kanály dohromady.
Touha na omlazení
Na úvodní přenos z červeného koberce se dívalo nejvíce lidí od roku 2007 a streamované video na stránce Oscars.com zaznamenalo rekordní více než tři miliony připojených počítačů. Výsledky z roku 2008 (32 milionů) a 2009 (36,3 milionu lidí) a byly sice překonány, ale pořád jde o jeden z nejhorších výsledků dekády.
V amerických médiích se objevily zdrcující televizní recenze a prakticky všechny se týkaly hlavních moderátorů, osmadvacetileté Anne Hathawayové a dvaatřicetiletého Jamese Franca. Touha producentů ceremoniálu „omladit" show a zapojit do něj nové technologie (hlavně twitterování přes internet) zjevně nevyšla.
Hollywood Reporter označil program za "jeden z nejhorších oscarových přenosů v dějinách" a napsal, že tvůrci "se dotkli nového dna". V New York Times konstatovali, že "vleklá snaha podbízet se mladému publika byla vyloženě bolestivá" a Boston Herald píše, že "narážky na internet, apply a Facebook neučinili pořad více moderní nebo zábavný".
Ohlasy na moderátory se ve většině médií se dají shrnout zvoláním Komiky zpět! Magazín Time za tyto hlasy uvedl, že "experiment s použitím herců namísto tradičních komiků-moderátorů naprosto selhal. Zvláště Franco s jeho kalným pohledem, culení, mžouráním a stisknutýma rukama před tělem." Časopis E! píše vyloženě o "amatérismu".
Snad jedině v Entertainment Weekly pochválili oba herce, že byli "zábavní, připravení, uvolnění a bystří". V LA Times píšou o tom, že show byla co do ocenění "nudně předvídatelná" a organizátoři nesplnili závazek, že nenechají oceněné na pódiu chrlit ze sebe nekonečné děkovné řeči.
Slábnutí televize
Otázkou samozřejmě je, nakolik je smršť negativních komentářů důkazem konzervativnosti médií, nebo spíš příznakem toho, že samy Oscary nevědí, zda mají být konzervativní, nebo moderní.
Jako koule na noze každopádně působí hudební předěly, které neustále těží z filmů starých desítky let a mají symbolizovat historickou kontinuitu - jako kdyby v Hollywoodu nevznikala žádná nová hudba. Zcela anachronicky vyhlíží ostatně sama kategorie Nejlepší píseň, kam bývají nominovány nezapamatovatelné a sériově vyráběné kýče (byť letošní vítěz Randy Newman je zároveň velmi ceněný "seriózní" písničkář).
A právě tato "hudební rozpolcenost" ukazuje i na potenciální krizi samotných Oscarů. U trofejí filmového byznysu logicky hrají roli i mimoumělecká hlediska (od sledovanosti po zájmy studií) a akademie vždy pracovala s určitou částí filmové produkce. Ale letošní ročník možná naznačil mnohem hlubší proměny.
Věkový průměr Akademie se pohybuje kolem 57 let a její členové vůbec nestíhají registrovat filmy pro mladší publikum. Aktuální ročník bude zapsán jako jedna z dalších velkých ukázek, kdy starosvětsky laděný film typu Králova řeč poráží moderně stylizované a mentálně svěžejší filmy typu The Social Network či Počátek.
Oscary se pořád snaží být velkou globální událostí, ale filmy, které jsou oceňovány, spadají buď do kategorie "milý humanismus pro střední a starší generaci" - nebo naopak hojně propagované tituly pro stále přece jen úzce profilovanou skupinu "počítačových nerdů či milovníků adrenalinu".
Čtěte také:
Oscary korunovaly na jednoznačného vítěze Královu řeč
Předosccarová nanalýza: Vyhraje král, protože není nerd
Perverzní vládce větru opanoval hollywoodské antioscary
Černá labuť kraluje nezávislým cenám Spirit Awards
Stejně jako postupně matní lesk velkých hudebních cen, zdá se, že i filmy, byť globálně šířené, přestávají být zábavou pro všechny. A že propagaci vůbec nepomáhá využívání internetu. Jednotlivá média svá ";panství vlivu" nechtějí sdílet, ale i ve filmu už nastává spíše éra, kdy se masový vkus drobí do mnoha subkultur.
Tento trend samozřejmě nastartoval už někdy v 60. letech, ale teprve s masivním nástupem internetu a nyní i novým trendem - slábnutí síly televize - se to ukazuje naplno i v nejsilnějším odvětví zábavního průmyslu.