Oscary získá Král. Není nerd a má mistra propagace

Kamil Fila Kamil Fila
27. 2. 2011 19:50
Uvnitř grafika : Jak dopadne nedělní udílení zlatých sošek
Foto: Reuters

Los Angeles - Tipování, kdo vyhraje Oscary, patří k oblíbeným sportům filmových fanoušků (a často i sázkařů). Vychází se přitom z různých ukazatelů. Nejméně spolehlivé jsou přes tradiční floskule Zlaté Glóby a ceny různých sdružení filmových kritiků.

Naopak dobrými nápovědami bývají ceny profesních sdružení, tedy cechů herců, scenáristů, kameramanů, režisérů a producentů. Jejich ceny dávají tušit, jaké bude hlasování všech akademiků, protože jde často o stejné lidi, navíc představitelé jednotlivých profesí dají na úvahy kolegů z příbuzných oborů.

Každopádně beděle bude utkáním dvou filmů: prvním je britské historické drama Králova řeč, druhým americké drama z počítačové současnosti Social Network. Často se přitom mluví o souboji starší a mladší generace.

Střet tradice a modernosti

Králova řeč oslovuje určitými starosvětskými hodnotami a jasně čitelným humanistickým poselstvím, Social Network zase vypráví moderním stylem o moderním životním stylu.

králova řeč
králova řeč | Foto: Aktuálně.cz

První film nás nutí soucítit s hlavním hrdinou králem Jiřím VI., který trpí koktáním (což v důsledku jeho státnických povinností není legrační, ale traumatizující). Druhý vytváří od hlavního hrdiny, zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, spíše odstup a naznačuje, že do jeho samotářské podivínské povahy nejde proniknout a nelze mu pomoci.

Druhý malý souboj se asi odehraje mezi dvěma špičkovými žánrovými zábavnými snímky, jež patří k hlavním komerčních hitů minulého roku: akční sci-fi Počátek a westernem Opravdová kuráž. Tyto filmy nemají šance v nejdůležitějších kategoriích a budou bodovat jinde, ale i na jejich příkladě se dá demonstrovat střet tradice a modernosti.

Poslední podobnou dvojici tvoří dva životopisné příběhy: Fighter vyprávějící o podceňovaném boxerském šampionovi Miku Wardovi a snímek 127 hodin, jenž líčí osud mladého horolezce, který uvíznul v horách a musel si sám amputovat ruku.

Fighter je natočený tradičně a spoléhá na souhru většího počtu herců (má hned tři nominace v hereckých kategoriích). 127 hodin je natočeno moderně dynamickým videoklipovým stylem a stojí výhradně na velmi fyzickém výkonu hlavního představitele (James Franco).

The Social Network
The Social Network | Foto: Aktuálně.cz

Obecně je mezi nominovanými tituly mnoho filmů, které vycházejí ze skutečných událostí (Králova řeč, Social Network, 127 hodin, Fighter) nebo absolutně závislých na hereckých výkonech (Králova řeč, 127 hodin, Černá labuť, Opravdová kuráž). V tomto ohledu se pak filmy postavené na režii (Social Network) a efektech (Počátek) či přímo scenáristické konstrukci (Social Network, Počátek) jeví trochu „méně lidské" a znevýhodněné v očích akademiků - bez ohledu na to, že i v nich hrají skvělí herci.

Kvalitní komerční film

Letos také mnohem víc filmů odpovídá představě „kvalitního komerčního filmu pro širší publikum". Toy Story 3 a Počátek jsou megahity, Opravdová kuráž je nejúspěšnější western za posledních několik desetiletí, Černá labuť a Králova řeč jsou sice přijímány jako umělecké filmy, ale v pokladnách amerických kin už každý utržil přes 100 milionů dolarů; Social Network je této částce na dosah (97 mil.), Fighter se jí pomalu blíží (89).

Skupinu vyloženě malých snímků představují pouze nezávislé kousky Děcka jsou v pohodě (21 milionů), Winter´s Bone (6, 5), Biutiful (3) a Další rok (2, 5) - nicméně i ty se díky minimálním nákladům stačily zaplatit a v rámci díla jednotlivých autorů jde o úspěšné filmy. Podezřele málo zatím v pokladnách kin nasbíralo jen drama 127 hodin (17, 5 při nákladech 18 milionů), ale i jeho návštěvnost se po slavnostním večeru jistě vyhoupne.

The Fighter
The Fighter | Foto: Aktuálně.cz

Co z toho všeho vyplývá pro oscarové předpovědi? Jak pravděpodobně dopadne udílení a jaké bude celkové skóre? Letošek se podle dosavadních prognóz pokládá za jeden z nejčitelnějších ročníků.

Předně je nutné počítat s tím, že za Královou řečí stojí producent Harvey Weinstein, mistr oscarové propagace. Známý je případ v roce 1998, kdy se mu podařilo prosadit Zamilovaného Shakespeara proti válečnému snímku Zachraňte vojína Ryana, jenž byl pokládán za jasného favorita. Podobný případ se stal v roce 1997 u Anglického pacienta (kde byl jen vedoucí výroby). Weinstein umí prosadit svým lobbováním aspoň do nominací skoro vždy nějakého vlastního koně.

Social Network může být pokládán za film mnohem aktuálnější, relevantnější a hlubší než Králova řeč, nicméně věkový průměr členů akademie je 57 let. Většina se bude těžko identifikovat s hlavní hrdinou-počítačovým nerdem. Je to ostatně patrné i z toho, že Králova řeč dostala ceny od cechů producentů, režisérů a herců.

Systém hlasování

Black Swan
Black Swan | Foto: Aktuálně.cz

Dalším důvodem pravděpodobného vítězství Královy řeči je i systém hlasování. Hlasující musí seřadit 10 filmů v pořadí od nejlepšího po nejhorší/nejméně zajímavé. Pokud žádný film nedostane více než 50 procent umístění na prvním místě, začnou se rozpočítávat hlasy nejníže umístěné filmů pro ty výše umístěné. 

Nakonec tedy nejde o to „být někým hluboce milován", ale spíše „být široce oblíben" - tudíž je důležité mít více druhých a třetích míst než nejvíc prvních, ale málo dalších. Shoda na vítězi musí být buď jasná hned, nebo jde spíš o vyjádření všeobecné přijatelnosti.

Na základě tohoto je zřejmé, že Social Network, který se načátku sezony jevil jako jasný favorit, nemá skoro žádnou šanci v hlavní kategorii. Šanci má pouze režie, ale i to bude velmi těsný souboj mezi Davidem Fincherem (Social Network) a Tomem Hooperem (Králova řeč). Naopak velmi jasné vítězství se u Social Network jeví v kategorii adaptovaný scénář, neboť Aaron Sorkin už má cenu od scenáristického cechu.

Téměř jasnými vítězi jsou v hereckých kategoriích za hlavní role Colin Firth (Králova řeč) a Natalie Portmanová (Černá labuť). Jiné výsledky by byly šokující. Herec ve vedlejší roli je také téměř jasný.

Inception
Inception | Foto: WB

Christian Bale má všechny předpoklady, které se dají shrnout do tří pravidel: „neboj se být ošklivý a provést něco radikálního se svým vzhledem", „hrej v dobovém filmu a snaž se přizpůsobit tehdejší mentalitě" a „změň přízvuk". Bale udělal všechno. Ačkoli hraje vedlejší roli, film by bez něj byl poloviční.

Geoffrey Rush, jediný další možný kandidát, hraje jen „dobově", vzhled a australský akcent měnit nemusel, naopak byl pro roli australského odborníka na řečové vady podstatný. Rush navíc už Oscara jednoho má (za drama Záře) a Akademie dá raději cenu Baleovi, který Oscara ještě nevlastní, ač je považován za jednoho z nejnadanějších herců své generace a fanatika „metodického herectví" (proměňování se až na hranici sebezničení).

Kategorie herečka ve vedlejší roli má favoritky dvě - Melissu Leo (Fighter) a Hailee Steinfeldovou (Opravdová kuráž). Ve prospěch Steinfeldové hraje to, že podává na debutantku neuvěřitelný výkon, navíc je její role prakticky hlavní. Melissa Leo ovšem více odpovídá oněm třem pravidlům. Tady by to tedy mohlo být těsné. Při sledování předpovědí v médiích je ale upřednostňována starší Leo. Akademie navíc ráda dává najevo, že i starší herečky, pro něž je málo rolí, mají uplatnění a zaslouží si uznání.

Opravdová kuráž
Opravdová kuráž | Foto: Bontonfilm

Trocha napětí zavládne v kategorii originálních scénářů (napsaných přímo pro film). U scenáristického cechu vyhrála sci-fi Počátek od Christophera Nolana. Jenomže Králova řeč v tomto klání vůbec nemohla být nominována, protože autor jejího scénáře David Seidler není členem. Dva hlavní soupeři tedy spolu své síly ještě pořádně nezměřili.

Hudební generační smíření

V případě kamery se situace zdá být neproblematická. Kameraman Opravdové kuráže Roger Deakins byl nominován již devětkrát a cenu nikdy nedostal. Za jeho klasickou práci se snímáním krajiny má největší šance. Jen kousek vzadu za ním stojí Matthew Libatique, který dodal úchvatnou atmosféru Černé labuti.

Nejlepší hudba připadne s největší pravděpodobností Trentu Reznorovi a Aticcu Rossovi za soundtrack pro Social Network. Zde by Akademie měla ocenit fúzi elektroniky s klasickou hudbou - a nejspíš dojde k nějakému „generačnímu smíření". Nejhalasněji jinak bylo letos slyšet hudbu k Počátku od Hanse Zimmera.

127 hodin
127 hodin | Foto: Bontonfilm

Trochu kontroverze jde cítit u celovečerních dokumentů. Předem oslavovaným favoritem je street-artista (či art-terorista) Banksy se svým titulem Exit Through the Gift Shop. Jenomže Banksy, který si hájí svou anonymitu, na ceremoniál podle všeho nepřijde. A jeho film je přese všechnu punkovost vlastně pozitivně laděný. U dokumentů navíc platí, že se oceňuje spíš aktuálnost, závažnost, a dokonce i určitá drásavost. A tato kritéria splňuje spíše Inside Job od Charlese Fergussona o kořenech finanční krize v roce 2008.

Zřejmě jedinou větší neznámou je kategorie zahraničních filmů. Zde z pětice nominovaných může vyhrát téměř kdokoli. Biutiful už proto, že Javier Bardem nedostane Oscara coby herec, alžírské poválečné drama Hors-la-loi proto, že nejlépe naplňuje představu o "tradičním evropském uměleckém filmu", a řecká absurdní komedie/drama za mistrovský scénář a moderně odcizený styl.

Mnoho šancí nemá asi Lepší svět Susan Bierové, naopak přece jen mírně favorizované je drama Incendies z Kanady, které mělo premiéru na festivalu v Torontu, kam se sjíždí mnoho budoucích hodnotitelů a kde vlastně začíná "oscarová sezóna".

Toy Story 3D
Toy Story 3D | Foto: Falcon

Technickým kategoriím rozumí málokdo a neovlivňují celkový výsledek. Říká se pouze, že film, který dostane cenu za střih, vyhraje i celý večer. Ale těžko z toho činit absolutní pravidlo.

Většina lidí, které v Česku Oscary zajímají, se výsledky dozví v pondělí ráno. Největší nadšenci jinak zůstanou vzhůru přes noc z neděle na pondělí a budou sledovat přímý přenos na HBO, případně v pražském kině Světozor.

Pořadatelé večera Bruce Cohen a Don Mischer slibují opět velmi svižnou podívanou, jaká se osvědčila i loni - čili ceremoniál nebude natahován na čtyři hodiny a víc, ale bude podstatně kratší. Část předávání se uskuteční v 3D světě Shreka (odbudou se tím právě jinak poněkud nudné technické kategorie) a lidé, kteří si přijdou pro sošku a budou děkovat, mají přísný zákaz nošení jakýchkoli papírků s dlouhými jmenovačkami.

Organizátoři si jako průvodce galavečerem v losangeleském Kodak Theatre nezvolili komiky, ale herce Jamese Franca a Anne Hathawayovou. Dvojice by měla přispět k přitažení mladších ročníků, stejně jako technologické novinky.

Online vysílání z 24 kamer sledujících dění na červeném koberci i ze zákulisí jim za menší poplatek nabízí web Oscar.com, aktuální fotky naleznou na Facebooku. S pomocí služby Twitter mohou sledovat bezprostřední reakce a postřehy nominovaných.

 

Právě se děje

Další zprávy