Berlín - Hlavní cenu letošního Berlinale, Zlatého medvěda za nejlepší film, získal překvapivě brazilský snímek Elitní jednotka, drsná sonda ze slumů v Rio de Janeiru.
S prázdnou ale neodešli z osmapadesátého ročníku ani největší favorité. Žhavý oscarový adept Až na krev dostal Stříbrného medvěda za režii pro Thomase Paula Andersona a Sally Hawkinsová z nízkorozpočtové komedie Happy-Go-Lucky od Mikea Leigha byla vyhlášena nejlepší herečkou.
Stříbrného medvěda za mužský herecký výkon dostal Reza Naji, který hraje v íránském snímku The Song of Sparrows.
Velkou cenu přiřkla porota americkému dokumentu Standardní operační procedura o věznění iráckých vojáků v Abú Ghraibu.
Až na krev, silné drama Paula Thomase Andersona o ropě, krutosti a vzteku, v němž v hlavní roli exceluje Daniel Day-Lewis, má osm oscarových nominací a bylo největším favoritem v podstatě už od zahájení ve čtvrtek 7. února.
Film získal romě režijní ceny i sošku za mimořádný výkon za doprovodnou hudbu. Anderson vyhrál v Berlíně hlavní trofej před osmi lety za Magnolii.
Tentokrát ho ale nakonec vyšachoval brazilský film o střetech mezi speciálním policejním komandem a drogovými mafiemi v ulicích Rio de Janeira.
Děj našlápnutého filmu s paradokumentární kamerou je vyprávěn z pohledu kapitána Nascimenta, velitele jednotky, která musí zakročit tam, kde je policie v chudinských čtvrtích krátká.
Některé recenze přirovnávají syrový snímek José Padilhy k Městu bohů. Odpůrci ho na festivalu označili za pravicovou propagandu a glorifikaci násilí.
Příběh je částečně fikcí a částečně založen na skutečných událostech a během velmi krátké doby od uvedení se stal jedním z nejpopulárnějších brazilských filmů vůbec.
Naprázdno vyšel při rozdávání cen film Elegie, kterému se připisovaly šance na herecké ceny: Penelope Cruzová v něm hraje studentku, která svádí Bena Kingsleyho.
Cena Alfreda Bauera připadla mexickému Jezeru Tahoe a trofej za nejlepší scénář čínskému filmu In Love We Trust.
Kdyby byl v sobotu u porotců vedených Costou-Gavrasem zabodoval Mike Leigh s filmem Happy-Go, povedl by se mu ojedinělý režisérský hattrick: doma už má totiž za své snímky Zlatou Palmu z Cannes i Zlatého lva z Benátek.
Jeho nový snímek vypráví o nakažlivě optimistické londýnské učitelce Poppy, která vnese dobrou náladu, kamkoliv vkročí. "Rozkošný film, který je jako ten nejlepší zákusek: zanechává za sebou jen přání, aby přinesli ještě jeden," rozplýval se v recenzi prestižní Hollywood Reporter.
Letošní soutěž měla jednadvacet kandidátů na zisk Zlatého medvěda, ale řada z nich poroty ani dávky nijak nenadchla. Magazín Variety napsal, že na papíře byl seznam soutěžních snímků nejlepší za několik let, ale řada jmen selhala.
První velký festival roku, po kterém následuje Cannes a Benátky, se letos hodně věnoval hudebním tématům; ať jde o Scorseseho rollingstoneovský film Shine A Light, který festival zahajoval, či o dokument o Patti Smith.
Pozornost pochopitelně vzbudila i Madonna, která na Berlinale představila jen vlažně přijatý režijní debut Špína a moudrost.