Aktuálně.cz: Vaše restaurace se umístila v anketě Grand restaurant na prvním místě. Co na to říkáte?
Jiří Štift: Máme velkou radost. Cenu bereme jako ocenění naší práce. Je ale třeba zdůraznit, že to není jen oceněním práce mojí, ale celého týmu. Mohu se opřít nejenom o svoje dva skvělé zástupce, ale i výborné číšníky. Silnou oporu mám i ve vedoucím restaurace. Díky všem těmto lidem se mi daří posunout restauraci tím správným směrem.
A.cz: Za sebou jste rovněž nechali dvě české michelinské restaurace, Alcron a La Degustation.
Nedá se to takto brát. Je jasné, že jsou to skvělé restaurace, které si Michelina stoprocentně zaslouží. Nedá se to porovnávat s Grand restaurantem. V Michelinu hodnotí profesionálové, Grand restaurant je takovým Českým slavíkem. Oboje má svoji váhu, obě dvě ocenění jsou skvělá, ale nečekejte, že teď budeme chodit a říkat, že jsme lepší než Alcron nebo La Degustation.
Myslím si, že v Praze je dvacítka restaurací, které dělají skvělou práci, a jenom záleží, které z nich se hosté rozhodnou napsat kladné hodnocení. O tom samozřejmě rozhoduje spousta aspektů a není to jen jídlo, ale například i kvalita servisu.
A.cz: Pro vás to není první velké ocenění, v nejlepší desítce se umisťujete poměrně pravidelně.
Já osobně nejsem první poprvé. Už v minulosti jsem vyhrál jako součást týmu restaurace Alcron. Kde jsme se zároveň vždycky s oběma restauracemi (Alcron a La Rotonde pozn. red.) umísťovali v první desítce, na což skvěle navázal Roman Paulus. Když jsem přestoupil do Mandarin Oriental Hotelu, podařilo se nám do výběru dostat zhruba po dvou třech letech. Letos jsme ale poprvé vyhráli.
Deset nejlepších restaurací podle ankety Grand restaurant:
1. Spices Restaurant and Bar (Praha)
2. Kristin Hrádek (Děčín)
3. Terasa U Zlaté studně (Praha)
4. Radisson Blu Alcron hotel (Praha)
5. Chateau Mcely, Piano Nobile (Mcely)
6. V zátiší (Praha)
7. Miura hotel (Čeladná)
8. La Degustation Bohême Bourgeoise (Praha)
9. KOISHI fish & sushi (Brno)
10. Borgo Agnese (Brno)
A.cz: Říkáte, že Grand restaurant je vlastně anketou popularity. Čím si myslíte, že jste u hostů zabodovali?
Letos v dubnu jsme udělali velkou rekonstrukci, změnili jsme interiér, ale i koncept restaurace. Ta se také přejmenovala na Spices Restaurant and Bar. Nyní se věnujeme pouze asijské kuchyni. Myslím si, že to je ten hlavní důvod, proč k nám začalo chodit více lidí a že se o nás začali mnohem více zajímat.
A.cz: Je docela zajímavé, že první místo obsadila asijská kuchyně. Jsme, co se týče gastronomie, kosmopolitní?
Češi jsou velcí experimentátoři. Stačí se podívat, jaké restaurace jsou po Praze. Ochutnáte tady jídla ze všech koutů světa. Když ale pojedete do Milána, tak tam v 98 procentech najdete převážně restaurace italské. My jsme sice stále pyšní na skvělou českou kuchyni, ale nejdete u nás i spoustu podniků, kde se vaří italská kuchyně. V poslední době začalo vznikat hodně míst, kde ochutnáte jídlo asijské. A podle mého je to dobře, v tomto segmentu kromě SaSaZu chyběl skutečně kvalitní podnik.
A.cz: Na druhém místě skončila děčínská restaurace Kristin Hrádek. Překvapilo vás to?
Je mi líto, ale tenhle podnik neznám. Takže k tomu nedokážu nic říct.
A.cz: Znovu se mezi deset nejlepších neprobojoval žádný z podniků Zdeňka Pohlreicha. Co na to říkáte?
To asi ani nechci hodnotit. Samozřejmě jsem ale přesvědčený o tom, že Zdeněk Pohlreich provozuje kvalitní restaurace, ať už jde o Divinis, nebo Café Imperial. Jak jsem říkal, jde o žebříček popularity a rozhodně bych ho nebral jako dogma. Navíc to, že se v něm objevují mimopražské podniky, je jedině dobře. Nemůžeme si zkrátka myslet, že dobrá gastronomie se dělá jedině v Praze. Příští rok může žebříček vypadat úplně jinak.
A.cz: Očekáváte teď více zákazníků?
To se asi budete zeptat pana Maurera, jestli to takhle funguje. (smích) Samozřejmě, pokud to tak bude, budeme strašně rádi. Jestli k nám hosté zamíří na popud této skvělé reklamy, pak je to jistě velmi pozitivní. Jak jsem říkal, ocenění si velmi vážíme, a určitě je skvělou reklamou pro naši práci.
A.cz: Jsou podle vás podobné ankety pro českou gastronomii přínosem?
Veškerá aktivita, která propaguje gastronomii v pozitivním slova smyslu, je dobrá. Když se podíváte, jak se momentálně o gastronomii v médiích hovoří například v souvislosti se zavedením elektronických pokladen, pak zákonitě všichni musí restauratéry vnímat jako podvodníky. V této souvislosti je pak taková anketa krásnou protiváhou, protože restauratéři dělají strašně moc práce. Byznys v tomto oboru navíc není vůbec jednoduchý. Kdybychom to nedělali s láskou a nasazením, pak nikdy nevytvoříme dobrou restauraci. Takže pokud se o gastronomie píše kladně, pak je to jedině dobře. A to pan Maurer přeci dělá.