Uklízeč zničil umělecké dílo. Stačil kousek toaletního papíru a bylo po umění

Dagmar Tichá Dagmar Tichá
19. 11. 2025 6:16
Říká se, že cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. A právě ty stály za kuriózním incidentem v muzeu výtvarného umění v tchajwanském Keelungu. Místní dobrovolný uklízeč měl totiž zjevně jinou představu o tom, co je a co není umění – a když sáhl po kousku toaletního papíru, spustil řetězec událostí, které v muzeu vyvolaly pořádný rozruch.
Jeden dobrovolný uklízeč a kousek toaletního papíru zničily umělecké dílo v muzeu výtvarného umění v tchajwanském Keelungu. Ilustrační foto.
Jeden dobrovolný uklízeč a kousek toaletního papíru zničily umělecké dílo v muzeu výtvarného umění v tchajwanském Keelungu. Ilustrační foto. | Foto: pexels.com

V Keelungu na severovýchodním pobřeží Tchaj-wanu byla začátkem listopadu zahájena výstava We Are Me od umělce Chena Sung-chih. Ten pracuje se stavebními materiály a běžnými předměty z domácnosti a jejich kontextem.

Symbol pomíjivosti

Součástí instalace jsou i stará zrcadla pokrytá vrstvou prachu a nečistot, která mají symbolizovat lidskou pomíjivost, mizení i proměnu. A právě to se nakonec stalo kamenem úrazu. Nebo možná dalším symbolem oné pomíjivosti…

Když totiž uklízeč, který v muzeu vypomáhal, zahlédl zrcadlo, na němž byla kromě silné vrstvy prachu i viditelná šmouha, nezaváhal. Vzal kousek toaletního papíru a zrcadlo pečlivě vyleštil. Kolegové si bohužel všimli příliš pozdě, co se děje - a zkáza byla dokonána.

Vedení muzea se umělci omluvilo. Uvést dílo do původního stavu podle něj není možné - prach se na něm totiž usazoval dlouhé roky a zmíněná šmouha byla záměrnou součástí díla, která měla odkazovat na kulturní uvědomění střední třídy.

Nový úhel pohledu

Někteří umělečtí kritici ale upozorňují, že i tato "nehoda" může dílu dodat nový význam - spontánní utření prachu a vyleštění zrcadla může samo o sobě reflektovat proměny vnímání a hodnot umění.

Lehce úsměvný případ přitom není ojedinělý - podobné incidenty se v minulosti objevily už několikrát. Například v Německu uklízečka omylem odstranila část barvy z díla Martina Kippenbergera, protože ji považovala za špínu.

Možná je tedy na místě ptát se, jak jsou neobvyklá či konceptuální díla vysvětlena nejen návštěvníkům, ale i personálu muzeí. A zda by se muzea neměla více zaměřit na to, aby každý, kdo v nich pracuje, spolehlivě poznal rozdíl mezi uměním a nepořádkem.

Mohlo by vás zajímat

Britský umělec Damien Hirst pálil svá fyzická díla. Lidé zvolili jejich digitální formu (12. 10. 2022)

Britský umělec Damien Hirst pálil svá fyzická díla. Lidé zvolili jejich digitální formu. | Video: Reuters
 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy