Americkým seriálem roku jsou reklamní chrti z New Yorku

Helena Zikmundová
30. 12. 2010 16:25
Metacritic shromáždil výroční žebříčky recenzentů

Los Angeles -  Server Metacritic.com, který sbírá recenze z angloamerických médií, na konci roku tradičně shromažďuje i výroční žebříčky a propočítává z nich výsledné "seznamy seznamů" těch nejlepších titulů a pořadů. Jeden z nich patří i současné americké seriálové tvorbě.

Jak uznává James Poniewozik v časopise Time, pořadí každého redaktora je vzhledem k počtu seriálů a žánrům trochu náhodné. Celkové výsledky ovšem skládají dost reprezentativní obrázek toho, na co bude dobré se zaměřit, až vás přestane lákat Dokonalý svět nebo Prostřeno!

Cigára, obleky a machinace

Foto: Aktuálně.cz

Nejvyšší skóre mají Mad Men - „šílení" reklamní chrti z New Yorku 60. let, kdy byla politická nekorektnost společenským standardem a na škodlivost kouření nikdo moc nevěřil. Seriál z prostředí reklamní agentury, který už tři roky sbírá televizní Emmy za nejlepší drama, sice důrazem na vizuální detaily patří k tomu nejstylovějšímu, co v televizi zahlédnete, úlevná nostalgie se ovšem nekoná.

Například Josh Jackson z časopisu Paste vidí přednost Mad Men v tom, že americkému publiku poskytují dostatečný odstup daný celkovou elegancí a dobovou stylizací, a přitom mu zobrazením mocenských a pracovních vztahů připomínají i něco aktuálního a mnohem bolestivějšího.

Čtěte také:
Američané touží po jistotě. Televizi ovládli poldové
Emmy nečekaně vyhráli Sheldon Cooper a Al Bunda

V říjnu skončila čtvrtá sezóna seriálu, který poskytuje mimo jiné výborný materiál k parodiím. Nejznámější se asi dopustil sám představitel hlavní mužské role John Hamm, když v Saturday Night Live karikoval okázalé chlapáctví svojí postavy Dona Drapera.

Foto: CBS

V žebříčku ovšem nechybí ani pořad se silnou ženskou osobností - dokonce tak komplexní, že je těžko hledat za poslední roky obdobu. Alicia Florricková ze seriálu The Good Wife je na začátku manželkou vysoce postaveného právníka, který se ocitne ve vězení pro korupci. Alicia se proto vrací k právnické kariéře, aby se mohla postarat o rodinu; vylupuje se z dlouholetého stínu vlivného muže a získává pod kontrolu vlastní život.

Kromě scénáře kritici oceňují výbornou charakterizaci a ztvárnění hlavních i vedlejších postav. Dobrá manželka je prý důkazem, že nápady na kvalitní čistokrevné drama stanicím prozatím tak úplně nedošly.

O případné krizi scenáristické invence se naopak můžeme přít nad Ztracenými, kteří na jaře vyvrcholili šestou sezónou. Finále pořadu - který odstartoval fenomén výpravných seriálů - mnohé trochu otrávilo (viz zde). Reakce byly spíš rozpačitě pozitivní než nadšené. Do žebříčku nejlepších seriálů roku 2010 se nicméně ztroskotanci z letu Oceanic 815 nakonec dostali.

Kriminálníci se srdcem a kvérem

Pokud se hrdinové předchozích titulů občas pohybují na hraně zákona, pořád to není nic proti zločinu, který kvete v několika dalších pořadech ze žebříčku. Hned dramedie Breaking Bad na druhé příčce patří k seriálům, jejichž základní premisa působí na nezkušeného diváka jako oslava všeho, co je se společností v nepořádku.

Foto: AMC

Středoškolský učitel chemie se dozvídá, že má rakovinu plic, a ve snaze zajistit rodinu začne spolu s bývalým studentem vařit a prodávat metamfetamin. Výsledek ovšem není ani slzopudný, ani zvrácený; a když, pak v dobrém smyslu. Ano, komika se tu čerpá z hodně černých základů, ale nic neprochází bez následků a na snahu šokovat je to všechno moc dobře napsané a v důsledku překvapivě lidské. A zatraceně vtipné.

Událostí roku se ovšem stal novější kousek, který je zatím na čtvrtém místě. O minisérii Boardwalk Empire z HBO zasazené do prohibičních časů ve dvacátých letech se před zářijovou premiérou mluvilo i skepticky - jako o "vyleštěnější" variaci na Rodinu Sopranů, se kterou ji kromě mafiánského tématu pojí i autor námětu.

Foto: Aktuálně.cz

Mnohem silnější ale bylo pozitivní očekávání, hlavně vzhledem ke jménu Martina Scorseseho na pozici producenta a režiséra prvního dílu (s náklady 20 milionů dolarů šlo údajně o nejdražší pilot v dějinách televize). Reakce diváků i kritiky pak byly velmi pozitivní. „Politické sdělení seriálu je výstižné, přitom ne karatelské; u postav se podařilo udržet rovnováhu mezi plochými archetypy a reálnými lidmi," píše Sean Gandert v Paste.

Kromě toho Boardwalk Empire možná neplánovaně odpovídá i na rostoucí oblibu takzvaného dieselpunku. Technoidní nostalgie po všem racionálním, detektivním nebo noirovém z let 1920 až 1945 se tu projevuje především v estetice, která si dává až posedle záležet například na historické věrnosti kostýmů.

Naproti tomu seriál Terriers vychází z tradice příběhů o ne tak úplně čistém poldovi, který se začne soukromou detektivní praxí vykupovat z hříchů a zároveň uspokojovat svoji potřebu vzrušení z nebezpečné práce. Bývalý policista a alkoholik se tu dává dohromady s bývalým kriminálníkem, aby bojovali proti zločinu tak, jak jen podobné duo může. Bohužel foxovská stanice FX oznámila, že první sezóna zůstane i poslední.

Nerdi, sprosťáci a znovuzrození rodinného sitcomu

Foto: NBC

Pokud odhlédneme od Breaking Bad, nejvýš umístěným čistě komediálním seriálem je prozatím třetí Community. Její originalita vězí v tom, že se způsobem vyjádření a obrovskou škálou odkazů řadí mezi pořady pro ty brejlatější a sociální zakřiknutější z nás, nicméně jeho hrdinové nejsou geniálně nadaní. Alespoň ne všichni a ne v tradičním smyslu slova.

Community je tak trochu jako Glee - ovšem pro ty opravdové outsidery, kteří tančí leda se světelným mečem před webkamerou. A oproti hrdinům například Teorie velkého třesku mají lákavou výhodu: znají sitcomová klišé stejně dobře jako divák a podle toho na ně reagují.

Od humoru pro mladé popkulturní závisláky k humoru s příchutí dospělého cynismu: stand-up komik Louis C. K. je dávno slavným jménem mezi fanoušky tohoto často nevděčného oboru. Publikum ho zná jako nakažlivě otevřeného glosátora, který komentuje pokrytectví rodinného života a vztahů.

Foto: FX

Letos premiérový sitcom Louie s Louisem v hlavní roli, který se v žebříčku pohybuje kolem šestého místa, se volně odvíjí od jeho vlastní situace komika a čerstvě rozvedeného otce dvou dcer.

Seriál Modern Family reprezentuje žánr sitcomu z rodinného prostředí, který byl vždycky jistotou amerických obrazovek, nicméně v poslední době měl jediné silné zástupce v animovaných Simpsonových a Family Guy (Griffinovi). V Modern Family jsou tři rodiny propojené sítí rozvodů, nových sňatků a jiných vztahů sledovány stylem mockumentu, který známe třeba z  Kanclu.

Komediální mockument a jedno drama

Ostatně část tvůrců americké verze Kanclu je v žebříčku zastoupena i titulem Parks and Recreation. Seriál se točí kolem Leslie (ztvárněné oblíbenou komediální herečkou Amy Poehlerovou) která se v zapadlém městečku snaží z opuštěného staveniště udělat park.

30 Rock
30 Rock | Foto: Aktuálně.cz

I v tomto případě jde o mockument, sázející v trochu menší míře na trapná ticha a víc na humorné střety. Podle webu A.V. Club jde o seriál s možná nejsilnějším a nejvtipnějším obsazením vůbec.

Naopak klasikou je mezi komediálními seriály 30 Rock, projekt další komičky Tiny Feyové, kterou shodou okolností pojí s Poehlerovou dlouholetá spolupráce a přátelství. Série z televizního prostředí sbírá nominace a ocenění za každou sezónu už od roku 2006.

Žánrově víceméně mimo konkurenci pak v seznamu stojí Treme. Tvůrci jednoho z nejlepších novodobých amerických seriálů The Wire vsadili na jiný žánr a natočili drama nazvané podle předměstí New Orleansu. Děj se soustředí na to, jak se pestře poskládaná skupina obyvatel vzpamatovává ze záplav.

 

Nejlepší americké TV seriály podle kritiků

1. Mad Men (AMC)
2. Breaking Bad (AMC)
3. Community (NBC)
4. Boardwalk Empire (HBO)
5. - 7. Modern Family (ABC)
5. - 7. Louie (FX)
5. - 7. Terriers (FX)
8. Lost (ABC)
9.- 11. 30 Rock (NBC)
9.- 11. The Good Wife (CBS)

Pořadí propočítává z žebříčků zveřejňovaných jednotlivými médii server Metacritic.com; výsledky jsou k 27. prosinci 2010

 

Právě se děje

Další zprávy