Recenze: Super Mario na iPhonech září. Překonává očekávání, zarážející je hlavně vysoká cena

Otakar Schön
16. 12. 2016 10:07
Nejnovější mobilní hit vzbuzuje ještě větší očekávání než Pokémon Go. První opravdová mobilní hra od Nintenda vám do ruky dává slavnou postavičku vousatého instalatéra. První tři úrovně si může zahrát každý, plnou hru je ale nutné koupit za necelých 300 korun, a to je u mobilní hry hodně odvážné.
Super Mario Run
Super Mario Run | Foto: Nintendo

Na tenhle okamžik čekali fanoušci skoro deset let. Od příchodu iPhonu a nástupu mobilních her se generace odkojená herními konzolemi Nintendo těšila, až si se Super Mariem a dalšími postavičkami bude moct hrát i v telefonu.

První ochutnávku toho, jak mohou vypadat hry s postavičkami od Nintenda, přinesl hit letošního léta Pokémon Go. Super Mario Run je ale první hra, kterou celou vyvinulo Nintendo. Japonská firma přitom ukazuje, jak dobře zvláštnostem hraní na mobilu rozumí.

Název hry Super Mario Run předem vzbudil trochu nervozity. Vypadalo to, že Mario bude jen další klon populárních her Temple Run nebo Jetpack Joyride. Není. Super Mario sice běhá sám, ale hráč má mnohem větší kontrolu nad tím, co může dělat. A protože se herní úrovně negenerují náhodně, nabízí mnohem rozmanitější prostředí a překážky, se kterými se hráči musí vyrovnat.

Strukturou se Super Mario Run blíží klasickým hrám pro konzole. Mario musí zachránit princeznu Peach a to znamená projít 24 herních úrovní, které zaberou jen chvilku, pokud se vám vše povede. Časový limit pro absolvování úrovní je pouhých 90 sekund, nárazem do správných kostek můžete získat pár sekund navíc, ale nad rámec jednotek minut se nedostanete. To ovšem neznamená, že byste měli za půl hodiny hotovo.

Super Mario Run je hra, která vyžaduje přesnost při ovládání a znalost toho, co na vás vývojáři nachystali. Postavička v mobilní hře běhá sama, reaguje přitom na dotyk prstu na obrazovce. Na ovládání stačí jedna ruka, respektive jediný prst. Nintendo to uvádí jako zásadní výhodu. Můžete hrát i v tramvaji. Jednoduchost ovládání je ale jen zdánlivá. Super Mario běhá docela rychle, a jakmile se zpozdíte i o zlomek sekundy nebo prst podržíte příliš dlouho a postavička vyskočí příliš vysoko (nebo naopak), nastane průšvih.

Ten v mobilní hře neznamená, že musíte začít úplně od začátku. Nejprve vám hra dá dvě možnosti zkusit to znovu. Super Mario se po sežrání nepřítelem nebo pádu do propasti vrátí zpět v bublině, kterou prstem propíchnete tam, kde chcete znovu začít. Pokud ale nejste opravdový expert, zabere vám dokončení všech 24 úrovní spoustu času přerušovaného klením a planými hrozbami, že telefon prohodíte oknem.

Prostým dohráním všech úrovní Super Mario nekončí, spíše naopak. Nintendo vzalo osvědčené způsoby, jak udržet hráče v zajetí mobilních her, a tak nabízí spoustu lákadel. Tím základním je možnost opakovat libovolné úrovně znovu a znovu s cílem dosáhnout co nejlepšího skóre. To získáváte za rychlost, počet posbíraných zlatých mincí a také za sběr bonusových mincí růžové barvy, které slouží k odemykání dalších vrstev hry.

Super Mario kromě záchrany princezny může zachránit celé království a obnovit ho. Hrad na úvodní obrazovce je v počátku dost chudý a navíc před ním straší dvě šedivé zubaté krychle. Časem ale může království překypovat životem a bohatstvím, které dokupujete za získané zlaté mince. O "živo" se postarají žabky, které můžete získat v druhé hlavní části hry nazvané Toad Rally. Tady se utkáváte s dalšími hráči, buď se svými přáteli, kteří mají také Super Mario Run, nebo s hráči, které vám dohodí Nintendo.

V tomto režimu nezáleží jen na počtu získaných zlaťáků, ale také na tom, jak efektně hrajete. Dlouhé skoky a speciální pohyby, které se všechny ovládají jedním prstem, správným načasováním dotyku na obrazovce.

Samotná hratelnost se Nintendu povedla. Není to velká revoluce, ve srovnání se hrou Super Mario Maker pro Wii U a kapesní Nindendo 3DS je omezená, ale je zábavná. Většině lidí bude navíc trvat dost dlouho, než se prokoušou příběhovou částí. Pak je tu ale druhá strana mince a to je technické zpracování.

Super Mario Run vypadá skvěle. To je naprosto nepopiratelné, postavičky jsou jako z cukru, grafika je detailní. Skvělý je zvuk, není tak jednoduchý jako u klasických starších her, ale o to lépe zní a atmosféru má stejnou. Bohužel tady nemůžeme skončit. Super Mario Run totiž opravdu dobře funguje jen na novějších zařízeních od Applu, na iPhonu 5S nebo prvním iPadu s Retinou už nemá smysl moc hrát, protože i reakce hry opožděná o zlomek sekundy znamená problém.

Samozřejmě, tři roky starý hardware je z dnešního pohledu zastaralý, ale Super Mario Run je jednoduchá hra, žádné komplexní 3D postavy, žádné rozsáhlé úrovně, žádné mnohaminutové animace. A ani to není vše: Super Mario Run vyžaduje neustálé a kvalitní připojení k internetu a to je problém. Pokud budete chtít hrát v letadle, smůla. Metro? Zapomeňte. Ve vlaku? Hodně štěstí.

A pak je tu cena. Možnost vyzkoušet si první tři úrovně zdarma je fajn a fér. Ještě lepší je, že ve hře nejsou reklamy ani mikrotransakce, prostě si plnou hru koupíte, nebo ne. Ale cena ke třem stokorunám v závislosti na kurzu eura ve vaší bance je ale na mobilní hru hodně. Za stejnou cenu šlo před týdnem koupit Dragon Age: Inquisition na Xboxu One se všemi datadisky.

Je to sice dva roky stará hra, ale zabaví na cca 100 hodin. A v takovém srovnání to Super Mario Run prohrává. Prohrává i třeba s českým Samorostem 3 od studia Amanita Design, který pro iOS a Android stojí 100 korun. A pokud máte telefon s Androidem, nemusíte se trápit. Super Mario Run pro Android zatím není.

Vývoj hry stál jako celovečerní film, dělalo nás na tom pět a jsme vyčerpaní a přepracovaní, říká zakladatel studia Amanita Design Jakub Dvorský. | Video: Martin Veselovský

před 31 minutami

Policie a celníci na Vysočině zadrželi tři migranty, kteří byli schováni v autě

Policie a celníci na Vysočině zadrželi tři migranty z Turecka, které převážel rumunský řidič schované v autě. Dva migranti byli nezletilí. Novináře o tom dnes informovala policejní mluvčí z Vysočiny Dana Čírtková. Dodala, že auto zadrželi na 111. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu.

Migranti se pohybovali podle Čírtkové po území EU bez platných dokladů. Při výslechu uvedli, že cestovali z Turecka letecky do Srbska, poté v nákladovém prostoru nákladního vozidla jeli do Bulharska a dále do Rumunska. Zde nastoupili do dodávky, kterou řídil občan Rumunska. S ním jeli do Maďarska, odtud přes Slovensko do České republiky. Jejich cílovými státy podle policie měly být Německo a Francie.

„Po provedení všech úkonů správního řízení byli dva šestnáctiletí mladíci na základě předběžného opatření okresního soudu ve čtvrtek 16. září umístěni do zařízení pro cizince v Praze. S dospělým cizincem jsme zahájili správní řízení ve věci ukončení přechodného pobytu a poté mu udělili výjezdní příkaz,“ uvedl vedoucí odboru cizinecké policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina Oldřich Chaloupka.

Řidiče dodávky policisté podezírají z přečinu organizování a umožnění nedovoleného překročení státní hranice. Muž je stíhán na svobodě a v případě prokázání viny mu hrozí až dvouleté vězení.

před 48 minutami

Národní pouť k výročí sv. Ludmily pokračovala mší, kterou sloužil papežský legát

Národní pouť k výročí 1100 let od smrti svaté Ludmily v Tetíně na Berounsku dnes pokračovala mší, kterou sloužil papežský legát Christoph Schönborn. Jde o jednu z hlavních částí programu. Přijelo několik tisíc věřících. Mše se konala na louce na kraji obce. Dopravu návštěvníků zajišťovala i kyvadlová autobusová doprava, přijeli také lidé v Moravy, někteří byli v krojích.

Starosta Tetína a předseda spolku Svatá Ludmila Martin Hrdlička při zahájení mše řekl, že čeští historici a genealogové zjistili, že je kardinál Schönborn přímým potomkem svaté Ludmily. "Proto jsme připravili certifikát, který tuto skutečnost dokládá," dodal Hrdlička.

Schönborn se narodil na zámku Skalka, v roce 1945 byla jeho rodina vysídlena v rámci odsunu Němců, poté žila převážně v Rakousku. Papežský legát je jmenovaný přímo papežem při mimořádných příležitostech. Schönborn také v Tetíně vyřídil osobní pozdravy od papeže Františka. V úvodní části mše se s věřícími pomodlil česky, i když nejprve zmínil, že přes své předsevzetí se česky nenaučil.

Pouť začala v pátek přivezením lebky české světice z Prahy, dnes odpoledne bude vystavena v místním kostele svaté Ludmily. Dnešní program doplní koncert, výstava i vyhlášení celosvětového srazu Ludmil a Bořivojů. Přemyslovský kníže Bořivoj byl Ludmiliným manželem.

Příběh zakladatelky přemyslovské dynastie a babičky svatého Václava dnes připomene i prezentace poutní cesty po stopách Ludmiliných potomků nebo loutkové ztvárnění legendy o této světici. Národní pouť pokračuje i v neděli.

před 50 minutami

V Paříži dokončili zabezpečovací práce na katedrále Notre-Dame

V Paříži skončily práce na zabezpečení a zpevnění katedrály Notre-Dame, kterou předloni v dubnu poničil rozsáhlý požár. Nyní tak může začít vlastní obnova chrámu, oznámily v sobotu francouzské úřady. Katedrála patřila k nejnavštěvovanějším památkám v Evropě vůbec, její zničení tak vyvolalo ohlasy po celém světě.

"Práce na zabezpečení a zpevnění katedrály Notre-Dame, které začaly 16. dubna 2019 (den po požáru), byly úspěšně završeny v souladu se stanoveným harmonogramem," citovala agentura AFP z úředního komuniké. Katedrála je nyní zcela zabezpečená. Předchozí fáze zahrnovala odstranění lešení, které bylo na místě v době požáru, odmontování a odvoz velkých varhan, zkoušky čištění ve dvou kaplích, instalaci opěr pod oblouky, zajištění místa, kde trojlodím katedrály prochází příčná loď, a roztřídění a odklizení ruin.

Souběžně s tím se připravovala fáze obnovy, uvádí komuniké. První restaurační práce by měly začít nadcházející zimu. Prezident Emmanuel Macron uvedl, že rekonstrukce katedrály by měla být hotova do pěti let. Podle AFP už je ale jasné, že se stavební práce nepodaří ve stanovené lhůtě dokončit.

V hlavní lodi katedrály se má 16. dubna 2024 znovu sloužit mše, jak loni v prosinci oznámil generál Jean-Louis Georgelin. Tohoto bývalého náčelníka generálního štábu Macron před časem pověřil dohledem nad rekonstrukcí chrámu. Nyní se připravuje vypsat řízení na výběr podniků, které se budou na obnově chrámu podílet. Na začátku září také podle komuniké začalo hloubkové čištění interiérových stěn a podlah.

Světoznámou architektonickou a církevní památku v srdci Paříže zachvátily plameny 15. dubna 2019. Oheň se rozšířil v krovu a pohltil rozsáhlé části této středověké budovy. Příčina požáru ještě nebyla zcela objasněna. Katastrofu mohla způsobit závada v elektroinstalaci nebo nedopalek cigarety. Památku chráněnou organizací UNESCO před požárem navštěvovalo na 13 milionů lidí ročně.

Při požáru se uvolnilo několik desítek tun olova z konstrukce gotické budovy, které i v podobě toxického olověného prachu zamořilo okolí. Prostranství u katedrály proto muselo projít hloubkovým čištěním.

Seznam zakázaných anabolik se rozroste o 53 nových látek. Počítá s tím návrh, který v pondělí projedná vláda

Nově budou na seznamu například buserelin, deslorelin a gonadorelin, které jsou součástí registrovaných veterinárních léčivých přípravků. Změna reaguje na nové látky s anabolickým a jiným hormonálním účinkem, které odhalují policisté a celníci. Jejím cílem je zabránit jak nabídce, tak i zneužívání těchto preparátů.

Nové látky s anabolickým nebo jiným hormonálním účinkem zneužívají podle předkladatelů návrhu nejen profesionální, ale i amatérští sportovci a další veřejnost. "Výroba těchto látek probíhá nelegálně bez kontroly státních orgánů, čímž je významně zvýšeno riziko ohrožení zdraví jejich uživatelů, a to zejména z dlouhodobého hlediska," uvedlo ministerstvo spravedlnosti. Připomnělo, že dopingové látky mohou mít vedlejší účinky, které se nemusí projevit hned, ale až o několik let později.

Výroba, přechovávání, nabízení, prodej či poskytnutí anabolik obsažených v příslušném nařízení vlády je trestným činem, za který hrozí v základní sazbě až roční vězení. Při spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech nebo při způsobení těžké újmy na zdraví nejméně dvou lidí lze pachateli uložit až 12 let odnětí svobody.

Stávající seznam zakázaných anabolik nabyl stejně jako trestní zákoník účinnosti 1. ledna 2010 a od té doby na něj žádné nové látky nepřibyly. "Naopak na trhu s látkami s hormonálním účinkem dochází k velmi rychlému a neustálému vývoji," upozornilo ministerstvo.

Seznam nových látek ministerstvo konzultovalo s policií, celníky a Antidopingovým výborem ČR. Vychází také ze seznamu, který vede Světová antidopingová agentura (WADA). "Tyto látky nemají využití v chemickém, farmaceutickém či jiném průmyslu. Jejich případné využití pro výzkumné, vědecké či velmi omezené terapeutické účely bude umožněno pouze v konkrétně stanovených případech," uzavřel úřad.