Mimořádná zpráva

Nespavost vás psychicky zničí. 4 rady, jak to zastavit

Zuzana  Selementová Zuzana Selementová
16. 5. 2013 14:53
Nevyspalý člověk může být nebezpečný sobě i svému okolí
Foto: Isifa/Thinkstock

Myslíte, že to, co děláte ve své ložnici, je pouze vaše věc? Omyl. Nevyspalý člověk může být nebezpečný okolí. A sobě samozřejmě také. 

Lidé, kteří v noci spí v průměru méně než pět hodin, mají téměř dvojnásobné riziko úmrtí z nejrůznějších důvodů. Nedostatek spánku dokáže v mozku vzbuzovat takové změny, jako kdyby byl pod vlivem alkoholu. V sérii testů australští vědci z University of South Wales v Sydney prokázali, že reakční čas se u lidí zpomalí až o polovinu oproti mírné opilosti, odpovídající konzumaci tří piv. Rapidně se zvyšuje pravděpodobnost nehody či úrazu, zvlášť za volantem. Horší výkony však nevyspalý člověk podává v jakémkoli oboru činnosti.

Nevyspání vede k psychické labilitě

Každý z nás občas zažívá situaci, kdy večer jednoduše nemůže usnout nebo se během noci probouzí - a ráno podle toho vypadá. Pokud jde o jednu noc, jistě se to dá přežít (a dohnat), ale mnohem horší je, pokud se z nespavosti stane problém, trvající několik týdnů, měsíců nebo let. Ti, co ho zažili, ho popisují jako peklo na zemi.

Pokud se nespavost opakuje, vede ke strachu z bezesných nocí. Lidé  jdou spát s bušícím srdcem a předem nervózní, že se jim opět nepodaří usnout, a často se snaží uklidnit léky nebo alkoholem. Ráno se pak cítí tělesně i duševně unavení a během dne se příliš zabývají nespavostí a jejími možnými důsledky.

Hlavní rizika nespavosti

Není divu, že nespavost patří k hlavním rizikům vzniku duševních poruch od depresí přes úzkostné poruchy až dokonce ke schizofrenii. K dalším rizikům, která nedostatek spánku provázejí, patří především:

- náchylnost k onemocněním srdce - od nepravidelného tepu přes vysoký tlak až po mrtvici a infarkt

- zvýšená pravděpodobnost onemocnění cukrovkou a rakovinou

- snížení libida, tedy zájmu o sex

- rychlejší stárnutí pleti a celého organismu

- tloustnutí

Nedostatek spánku má podle výzkumů z armádního institutu Waltera Reeda v USA ještě další významný dopad. Vede k emoční plochosti, snížení citové angažovanosti vůči druhým a dokonce ovlivňuje  schopnost správně posuzovat morální a etický význam svých rozhodnutí.

Kdy sáhnout po prášcích na spaní?

Pokud se nespavost vyskytuje alespoň 3x týdně, trvá déle než 1 měsíc a narušuje výkon sociálních, pracovních nebo jiných funkcí, je považována za závažnou.

Pak je na místě zajít k lékaři. Kratší období užívání prášků na spaní, během něhož si člověk nacvičí zásady spánkové hygieny, ještě nikoho k závislosti nepřivedlo. Přesto ale žádejte od doktora moderní léky, které působí ne jako hypnotika, ale zvyšují hladinu přirozeného spánkového hormonu melatoninu.

Tady jsou základní zásady spánkové hygieny:

4 rady pro lepší usnutí a spánek

1. Odpusťte si "šlofíka" - Rozetněte začarovaný kruh. Nevyspání v noci vás nutí ulehnout přes den a odpolední spánek zase brání tomu nočnímu. I když jste sebevíc unavení, vydržte to a snažte se usínat každý večer  ve stejnou dobu. V posteli se také nepovalujte nikdy "jen tak", i když to vidíte třeba v seriálech. Odborníci dokonce doporučují při nespavosti vstát a věnovat se nějaké činnosti místo marného civění do stropu a počítání oveček.

2. Životospráva a relaxace - Pokud relaxujete na gauči u televize nebo vysedáváním u počítače, je to špatně. Do postele bychom měli jít přiměřeně fyzicky i psychicky unaveni. Přiměřenou pohybovou aktivitu bychom však měli absolvovat během dne, ne těsně před spaním. Vyženete tak z hlavy problémy, protáhnete svaly a pročistíte organismus. Naposledy jezte nejméně dvě hodiny před spaním a jistě není třeba dodávat, že večeře nesmí být těžká a špatně stravitelná. Během dne také zařaďte chvilku, ve které je možno zorganizovat vaše plány tak, aby vám pak závažné myšlenky nerušily usínání a spánek.

3. Jak si kdo ustele, tak si lehne -  Nemůže být za špatným spánkem proleželý gauč? Nebo špatný polštář? Přetopený a suchý vzduch? Zkuste vymalovat ložnici uklidňující barvou a kupte konečně novou matraci a lůžkoviny. A před spaním dobře vyvětrejte, v pokoji by mělo být 17 - 21 stupňů. Nezapomeňte také na klid bez puštěného filmu či hudby. Ochranu před světelným smogem ve velkých městech zajistěte neprůhlednými závěsy.

4. Uvařte si čaj - Na celkové psychické zklidnění působí třeba meduňkový nebo kozlíkový čaj. Rozhodně večer nepijte černý čaj, nebo dokonce kávu. Osvědčeným receptem je také teplé mléko, ale podle vědců jde jen o psychické působení. Před spaním nebo při probuzení uprostřed noci také nekuřte.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.

před 1 hodinou

Prováděcí zákon k brexitové dohodě prošel první zkouškou, poslanci ale odmítli projednávací plán

Britští poslanci posunuli prováděcí zákon k brexitové dohodě do další fáze legislativního procesu. Návrh prošel první zkouškou v dolní komoře britského parlamentu, když jej po druhém čtení podpořilo 329 zákonodárců, zatímco proti bylo jen 299. Britská média úvodní vítězství vlády očekávala. Poslanci ale později odmítli plán projednávání prováděcího zákona k brexitové dohodě. Vadí jim, že jim vláda na schvalování zákona vyhradila jen tři dny.

Zdroj: ČTK
Další zprávy