Tvorbu Havlových tvořila směs lidové hudby a motivů odkazujících k různým kulturám i nástrojům, zejména indickým a východoasijským. V roce 2017 získali cenu Český lev za hudbu k filmu Křižáček.
"Za více než čtyřicet let společné hudební dráhy si Havlovi vytvořili svůj originální hudební jazyk, kterým oslovovali posluchače doma i při četných vystoupeních v zahraničí," říká Ostrouchov.
Jejich posledním společným dílem zůstane album Four Hands, které právě Ostrouchov letos v květnu vydal na labelu Animal Music. Bylo jejich první po čtrnáctileté pauze. Obsahuje téměř dvacítku skladeb, v nichž zní klavír a varhany někdy společně, jindy samostatně, vždy však čtyřručně.
Pro nahrávku jsou typické repetitivní motivy inspirované minimalismem a vrstevnatá melodičnost místy až s meditativním charakterem.
"Zpráva o Havlově úmrtí přišla těsně před začátkem plánovaného stejnojmenného podzimního miniturné," doplňuje Petr Ostrouchov.
Počátek spolupráce manželů Havlových sahá do poloviny 80. let minulého století, kdy vznikla experimentální formace Capella Antiqua e Moderna. Sdružení provádělo díla evropské klasické hudby od renesance po současnost.
Později Havlovi spolupracovali s nedávno zesnulým písničkářem Oldřichem Janotou, od roku 1990 začali vydávat desky s vlastní tvorbou.
Intenzivní koncertní činnost je zavedla do zahraničí. S avantgardními výtvarníky a divadelníky Petrem Niklem i Janou Svobodovou se s představením Slunovrat podívali do Afriky nebo Japonska.
V první polovině 90. let manželé Havlovi třikrát navštívili Indii a inspirováni tamní lidovou i duchovní hudbou vytvořili autorský komplet čtyř CD. Na téma duchovního života Indie také natočili čtyři filmy. Ve filmových projektech nadále pokračovali hudebně-vizuálním dílem Tajemná Gamelánie v režii Viliama Poltikoviče. Později vytvořili soundtrack k celovečerním počinům Cesta pustým lesem Ivana Vojnára nebo Otec Lukáše Hanuláka. Podepsáni byli také pod spoustou krátkometrážních a dokumentárních snímků či scénickou hudbou k televizním nebo divadelním inscenacím.
Ve svých kompozicích manželé využívali nejrůznějších hudebních nástrojů, mezi něž patří violoncello, klavír, viola da gamba, zvony nebo tibetské mísy. Spolupracovali s mnoha umělci, jako jsou bubeník Alan Vitouš, kytarista Tony Ackerman, flétnista Jiří Stivín, hráč na japonské hudební nástroje Vlastislav Matoušek, ale také tanečníci Karel Vaněk a Eva Černá či výtvarník Radek Pilař.