Glosa: Křižáček připomíná Svatý Grál skupiny Monty Python. Bohužel ale bez humoru

Jan Gregor Jan Gregor
6. 7. 2017 10:58
Film Křižáček Václava Kadrnky, natočený na motivy básně Jaroslava Vrchlického, provázela před karlovarským festivalem velká očekávání. Premiéra však ukázala, že Křižáček je snímek, jehož postavy neprojdou žádným vývojem a ani zdařilý hudební podkres Vojtěcha a Ireny Havlových žádnou transcendenci z totálně plochého děje nevykřeše.
Křižáček. | Video:

Píše se o tom těžko, protože pro odvahu režiséra Václava Kadrnky sáhnout po historické látce a natočit ji kontemplativním způsobem nelze nemít než slova uznání.

Jeho Křižáček, který letos karlovarský festival uvádí v hlavní soutěži, je ale bohužel velmi útrpný zážitek. Je to duchovní snímek bez špetky spirituality - film tak dokonale vyprázdněný, že člověk režiséra podezírá, že to snad musí být sadistický autorský záměr.

Filmový kritik Kamil Fila hodnotí ve svém videoblogu francouzský muzikál Janička o mládí Jany z Arku, který se představil na karlovarském festivalu.
3:50
Filmový kritik Kamil Fila hodnotí ve svém videoblogu francouzský muzikál Janička o mládí Jany z Arku, který se představil na karlovarském festivalu. | Video: Kamil Fila

Devadesát nekonečně dlouhých minut sledujeme rytíře Bořka (Karel Roden), jak mírným tempem kluše na koni od zastávky k zastávce a sleduje stopu svého syna Jeníka (Matouš John), jenž utekl z domova, aby se přidal k dětské křížové výpravě do Jeruzaléma.

Režisér se rozhodl všem svým už tak mlčenlivým postavám vtisknout strnulé herectví bez stopy výrazu, takže celá už tak dějově monotónní anabáze je oproštěná od jakékoli emoce.

Chce se věřit, že například podivná střihová montáž ve scéně, kdy Jeník opouští město branou opatřenou padacím mostem, je také autorským záměrem, nikoliv jen znouzectností z nedostatku natočeného materiálu. Divák může pojmout i podezření, že některé sekvence trvají déle, než by musely, jen proto, aby se stopáž snímku bez jakéhokoli dramatického oblouku natáhla na požadovanou délku.

Je to film, v němž hlavní postavy neprojdou žádným vývojem. V jejich tvářích nevidíme ani náznak nějakého hnutí mysli a ani zdařilý hudební podkres Vojtěcha a Ireny Havlových žádnou transcendenci z totálně plochého děje nevykřeše.

Kdyby na festivalu neběžela skvělá Janička Bruna Dumonta, která má podobný motiv náboženského vytržení pubertálního dítěte, možná by šlo být shovívavější. Ale Dumontova formálně naprosto bláznivá variace na příběh Jany z Arku trefuje ducha středověké doby mnohem víc než Kadrnkovo konzervativní vyprávění, které ve výsledku působí docela ahistoricky.

Křižáček

Historický film, Česká republika, 2017, 90 minut
Režie: Václav Kaderka
Předloha: Jaroslav Vrchlický
Hodnocení Aktuálně.cz: 29 %

Motiv otce truchlícího po zbloudilém synovi se ve filmu nijak nerozvíjí, tedy až na zhruba půlminutovou dialogovou výměnu mezi Bořkem (Aleš Bilík) a jeho náhodným spolucestujícím u nočního ohně. Scéna, kdy se Bořek vrhne u stánku na vyřezávané figurky, protože mu tváří připomínají syna, a trhovci propuknou v absurdní hurónský smích, bezděčně připomíná montypythonovský Svatý Grál.

Člověka přitom napadne, že Křižáček se svou televizní výpravou a netradičním záběrováním připomíná poetiku této kultovní komediální skupiny, kdyby se oprostila od všech náznaků humoru. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 37 minutami

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví neshodly na růstu platů zdravotníků

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví na růstu platů zdravotníků pro příští rok zatím nedohodly. Znovu se mají sejít v pondělí příští týden, řekla v pondělí předsedkyně Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR Dagmar Žitníková. Zástupci zdravotníků žádali růst platů o 3000 korun a u lékařů o deset procent, celkově by mělo jít asi o 8,6 miliardy korun. To už dříve odmítli zástupci soukromých lékařů i vedení nemocnic v radě poskytovatelů. Vyjádření ministerstva ČTK zjišťuje.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Tým Fakulty elektrotechnické ČVUT obsadil na „olympiádě robotů“ druhé místo ve virtuálním prostředí

Finálové kolo DARPA Subterranean Challenge pořádané agenturou amerického ministerstva obrany vyneslo českému týmu vystupujícímu pod hlavičkou CTU-CRAS-NORLAB pódiové umístění v souboji robotů ve virtuálním prostředí - v robotickém simulátoru. Mezi deseti nejlepšími robotickými týmy světa obsadil druhé místo, za což mu přísluší odměna 500 000 dolarů. Výsledky agentura DARPA vyhlásila v pátek 24. září při slavnostním ceremoniálu v Kentucky ve Spojených státech

Soutěž softwarových řešení probíhala v osmi podzemních virtuálních světech,
které reprezentují různá prostředí. V nich se s veškerou dynamikou a kinematikou pohybují trojdimenzionální modely robotů, kteří v simulovaném prostředí ve vzájemné spolupráci plní stejné úkoly záchranářů jako jejich reálné předobrazy.

„Soustředili jsme se především na hlavní soutěž s reálně existujícími roboty, proto je pro nás druhé místo ve virtuálním závodu příjemné překvapení. Výsledek totiž ukazuje možnosti technického řešení, do kterého jsme investovali zejména díky subvenci agentury DARPA. To, že naše řešení funguje takto dobře ve virtuálu, nám dává slibnou perspektivu i pro práci s reálným systémem,“ říká prof. Tomáš Svoboda, vedoucí týmu více než třiceti vědců a studentů z katedry kybernetiky a katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Zdroj: Domácí
Další zprávy