Jak snít čokoládový sen. Wonka je nejlepší vánočně laděný film v kinech

15. 12. 2023 12:42
Mladík William Wonka nemá v kapse víc než deset mincí. Přesto v úvodní sekvenci dětského snímku Wonka, který od čtvrtka promítají kina, neváhá zacházet se svými stříbrňáky způsobem, z něhož se musí ježit chlupy na těle všem, kdo věří v tvrdou honbu za americkým snem. Lehkovážné, řekli by jedni. Dobrosrdečné, podotkli by druzí.
Film Wonka promítají česká kina od čtvrtka. | Video: Vertical Ent.

Willy Wonka záhy uléhá - už bez jediné mince, neboť všechny vmžiku rozdal či ztratil - na lavičku pod mostem, což vzhledem k okolnímu mrazu není dobrý nápad. Totéž mu povídá chlápek s výrazem lumpa, když mu doporučuje místo, kde na noc složit hlavu raději. Jenže vzhledem k fikané smlouvě plné schovaného textu psaného drobným písmem se z této noci vyklube dluh. Odpracovat ho bude trvat 10 tisíc dní.

Film vypráví o původu a minulosti nejslavnějšího výrobce čokolády na světě známého z klasické knihy Roalda Dahla, kterého ve snímku Pan Wonka a jeho čokoládovna z roku 1971 ztvárnil Gene Wilder, načež jej začátkem tisíciletí zpodobnil Johnny Depp v Karlíkovi a továrně na čokoládu.

Když se novinka chystala, vypadala jako další čistě komerční tah ve stylu studia Disney. V této firmě si odjakživa, v poslední době obzvlášť, potrpí na různé předělávky či další způsoby práce s už zavedenými příběhy.

Jenže Wonku naštěstí nedělal Disney. A režie se ujal Paul King, jehož dvoudílná série o medvídku Paddingtonovi patří k nejlepším rodinným filmům poslední dekády. Jeho Wonka je od začátku do konce slaďoučký muzikál, což pro mnoho diváků nemusí znít jako doporučení. Jenže mistr detailů i designu King ho vyladil s podobnou precizností, s jakou hrdina vytváří své cukrovinky.

Timothée Chalamet známý z dramatu Dej mi své jméno nebo sci-fi Duna hraje Wonku jako zapáleného, entuziastického hocha, který věří ve svůj "produkt", v tu nejlepší čokoládu a výrobky z ní. Zároveň stále působí jako někdo, kdo se až moc zasnil - a my diváci si nejsme jistí, zda je za tím nadšením skutečný um. Městu navíc vládne čokoládový kartel, rozhodnutý nekalou konkurenci odstranit.

Timothée Chalamet hraje Willyho Wonku, nejslavnějšího výrobce čokolády na světě.
Timothée Chalamet hraje Willyho Wonku, nejslavnějšího výrobce čokolády na světě. | Foto: Warner Bros.

Zatímco si Wonka tak jako řada dalších napálených nájemníků penzionu odpykává nekonečný trest a nad ním se stahují mračna konspirací nejmocnějších mužů města, nadále bezstarostně pracuje na základech svého budoucího čokoládového impéria. S enormně nakažlivým odhodláním.

Wonka rozhodně není snímek o uskutečnění podnikatelského snu. Naopak se vysmívá dravému kapitalistickému naturelu, jenž se žene jen za ziskem.

Už první prezentace bonbonů, které se zrodily z Wonkova tajuplného klobouku, má moc ohromit i ochromit. Movití zákazníci místního luxusního nákupního centra nejprve kvitují netradiční spojení chutí. Posléze se vznesou jako balon. A na závěr budou dle Wonkových slov z jejich zadků vylétávat broučci. Mlsání v podání pana Wonky zkrátka může být záludné.

Tady se projevuje temnější a ironičtější stránka, z níž lze cítit autora původního příběhu Dahla. Cukrovinky jsou v bezejmenném městě - připomínajícím starý Londýn předminulého století trochu pančovaný bavorskými vlivy - základním oběživem. Trojice "čokobaronů" jimi podplácí policejního šéfa, aby mohla mít vše pod palcem. A Wonka je nevítaný, protože těžko porazitelný a hlavně nepředvídatelný element. Před jeho kejklemi si nikdo nemůže být jistý.

Sedmadvacetiletý Chalamet je v titulní roli podobně bezelstným cizincem v novém světě jako medvídek Paddington. Jenže zároveň má podstatně vyšší ambice, než aby se jen tak pasivně protloukal. Diváky si umí přitáhnout na svou stranu s podobnou silou, ačkoli není animovaným, marmeládu neustále pojídajícím chlupáčem z peruánské džungle.

Ne všechny písně, které v tomto muzikálu zpívá, jsou na první poslech předurčené stát se klasikou. A Chalametův hlas je spíše plný odhodlání než profesionality. Ale vlastně i to patří ke kouzlu jeho postavy.

Film není přeslazený, ačkoli je celý o sladkostech. Na snímku jsou Timothée Chalamet jako Willy Wonka a Hugh Grant v roli Loftyho.
Film není přeslazený, ačkoli je celý o sladkostech. Na snímku jsou Timothée Chalamet jako Willy Wonka a Hugh Grant v roli Loftyho. | Foto: Warner Bros.

Wonka je jako šťouchanec pod žebra jakémusi dickensovskému světu ovládanému průmyslníky, kteří mají hodně hrubozrnnou a nelítostnou představu o fungování kapitalismu. A režisér King se těmto povýšencům potutelně směje. Vyskytuje se tu například muž, kterému se automaticky udělá špatně, jakmile někdo vysloví slůvko chudý. Podobných vtípků je ve snímku celá plejáda.

King opět zalidnil dějiště nezapomenutelnými postavami a postavičkami. Olivia Colman hraje korpulentní "bachařku", která Wonku a celou řádku lehce výstředních individuí drží jako otroky, Tom Davis jí stojí po boku coby hřmotný a neurvalý partner v tomto zločinném podnikání. Hugh Grant si jako umpa-lumpa, což je fiktivní trpasličí kmen, užívá lehce slizkou roli. A komik Keegan-Michael Key se převtělil do policejního šéfa, který má až přílišnou slabost pro sladké.

Wonka je víc než důstojným přírůstkem do univerza podle Roalda Dahla. Pokud toužíte po vánočně bezstarostném rodinném filmu, lepší volba letos v kinech není. Není přeslazený jako mnohé, ačkoli je celý o sladkostech.

Film

Wonka
Režie: Paul King